یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶
کد خبر: 82526

سلامت نیوز : دبیرعلمی دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران نسبت به مصرف قرص‌های لاغری حاوی شیشه و بروز عوارض خطرناک آن در دوران بارداری هشدار داد و گفت: متاسفانه برخی زنان در دوران بارداری نیز برای جلوگیری از افزایش اضافه وزن از این قرص‌ها استفاده می‌کنند که به شدت عارضه‌زاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر شهلا چایچیان در نشست خبری که به مناسبت برگزاری دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران ترتیب داده شده بود به جراحی‌های لاپاراسکوپی در حوزه زنان اشاره کرد و گفت: جراحی لاپاراسکوپی ابتدا به وسیله متخصصان زنان شروع شد. در ایران نیز از 40 سال پیش لاپاراسکوپی انجام می‌شد، اما طی سال‌های گذشته بنا به دلایلی همه‌گیری لاپاراسکوپی در میان متخصصان زنان کمتر شده است.

وی ادامه داد: البته اکنون فلوشیپ‌های لاپاراسکوپی تربیت می‌شوند، اما شاهد هستیم که لاپاراسکوپی بیشتر توسط جراحان عمومی به کار گرفته می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات جراحی‌های کم تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه هر چند تلاش جراحان عمومی برای انجام لاپاراسکوپی جای تقدیر دارد و باعث پیشرفت این رشته شده است، گفت: اما انتظار داریم مخاطبان ما که زنان هستند برای انجام جراحی‌های لاپاراسکوپی خود به متخصص زنان مراجعه کنند.

چایچیان با بیان اینکه امروز شاهد بروز خشونت در حین انجام لاپاراسکوپی بر روی اعضای حساس اندام زنان توسط جراحان عمومی از جمله تخمدان و رحم هستیم، اظهار کرد: این مسئله باعث می‌شود برخی از آنها برای انجام IBS در آینده دچار مشکل شوند یا زود یائسه شوند که این خود نیز باعث بروز مشکلاتی برای آنها خواهد شد.

وی تاکید کرد: باید اعمال جراحی رشته زنان فقط توسط متخصصان زنان انجام شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره میزان مرگ و میر زنان،‌ توضیح داد: امروز علل مرگ و میر در زنان نیز بیشتر به دنبال بروز برخی بیماری‌های زمینه‌ای اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال مادران بارداری را داریم که ممکن است از قبل به بیماری‌های قلبی، فشار خون و ... مبتلا باشند و بعد یک خونریزی باعث مرگ آنها شود.

چایچیان با بیان اینکه چاقی بیش از هر چیز دیگری باعث بروز مشکلاتی برای زنان می‌شود، عنوان کرد: چاقی، کم‌زایی را به دنبال دارد و باعث بروز سقط، ناهنجاری‌های جنینی و عوارض بارداری بیشتری در زنان خواهد شد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم زنان همیشه وزن خود را در حد متعادل نگه دارند و تغذیه خوبی داشته باشند.

رییس مرکز تحقیقات جراحی‌های کم تهاجمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه درباره سقط جنین در زنان باردار نیز گفت: 30 درصد بارداری‌ها منجر به سقط می‌شوند، درواقع سقط جنین شایع‌ترین عارضه بارداری است.

وی ادامه داد: 70 درصد سقط جنین به دنبال بروز ناهنجاری‌های کروموزومی اتفاق می‌افتد.

چایچیان درباره تاثیر عوامل آلودگی‌های محیطی بر بروز سقط جنین، گفت: به هر حال آلودگی‌های محیطی، استفاده از کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی در بروز مشکلاتی در بدن انسان بی‌تاثیر نیستند اما هنوز تحقیقات محکمی در خصوص نقش قطعی این آلودگی‌ها در بروز سقط جنین انجام نشده است.

دبیر علمی دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران درباره مصرف دارو در دوران بارداری نیز گفت: داروها در دوران بارداری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند، اما بیشتر داروهایی که در این دوران مورد مصرف قرار می‌گیرند، داروهایی هستند که هنوز ضرری برای مادر باردار در خصوص مصرف آنها مشاهده نشده است. با این حال برای مادرانی که در دوران بارداری دچار مشکل می‌شوند، داروهایی از سوی متخصصان ذیربط تجویز می‌شود، اما قطعا توصیه می‌کنیم هیچ دارویی را به طور خودسرانه مورد مصرف قرار ندهند؛ مگر اینکه لازم و ضروری باشد.

وی با بیان اینکه دیده شده است برخی از مادران باردار از مکمل‌های امگا 3 ،6 و 9 استفاده می‌کنند، در صورتی که ابتدا باید دید آیا مصرف این مکمل‌ها لازم و ضروری است یا خیر؟ اظهار کرد: حتی با وجود اینکه به مادران باردار توصیه می‌کنیم از گوشت ماهی استفاده کنند، اما باید مراقب باشند که در مصرف آن افراط نکنند.

چایچیان همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره بروز دیابت در دوران بارداری نیز گفت: کشور ما روی خط قرمز دیابت است و هر چه بر وزن افراد اضافه‌ می‌شود، دیابت نیز شایع‌تر خواهد شد. زمانی افرادی که در دهه پنجم زندگی خود قرار داشتند، دیابت را تجربه می‌کردند اما متاسفانه اکنون شاهد هستیم که دیابت به دهه سوم زندگی رسیده است و همه اینها به علت کیفیت بد زندگی و نوع تغذیه است. مصرف فست‌فودها و غذاهای آماده باعث شده است چاقی و دیابت، زنان را در دوران بارداری نیز هدف قرار دهد. توصیه می‌کنیم افراد سعی کنند زندگی خود را با رعایت اصول صحیح تغذیه‌ای اداره کنند. رژیم و ورزش را نیز فراموش نکنند و به هیچ عنوان قرص‌های لاغری را مورد استفاده قرار ندهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه دیده شده است در برخی آرایشگاه‌ها اقدام به توزیع قرص‌های لاغری می‌کنند که حاوی شیشه هستند، اظهار کرد: نتیجه استفاده از این قرص‌ها که حاوی شیشه هستند، سقط جنین و بروز مشکلات عدیده برای جنین از جمله خونریزی مغزی است. متاسفانه برخی مادران ما حتی برای اینکه در دوران بارداری خود اضافه وزن پیدا نکنند، بدون مشورت با پزشک از این قرص‌ها استفاده می‌کنند.

دهمین کنگره بین‌المللی زنان و مامایی ایران از چهارم تا هفتم مهرماه در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha