یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 82532

سلامت نیوز : رییس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره چگونگی مصرف داروها در میان ورزشکاران توضیح و نسبت به مصرف مکمل‌های غیرمجاز هشدار داد.

دکتر لطفعلی‌ پورکاظمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره مصرف منطقی دارو در میان ورزشکاران توضیح داد: در حوزه ورزش سه گونه دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد که متاسفانه شاهد مصرف غیرمنطقی برخی از آنها در میان ورزشکاران هستیم.

وی ادامه داد: داروهای مسکن و همچنین داروهای مربوط به کنترل بیماری‌های مختلف در دسته اول قرار می‌گیرند که از جمله آنها می‌توان به داروهای ضد آلرژی یا داروهای ضد درد اشاره کرد که از داروخانه‌ها قابل تهیه است و به صورت موردی استفاده و اغلب هم به صورت OTC ارائه می‌شود.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی ضمن تاکید بر اینکه این داروها باید با هماهنگی کادر پزشکی ورزشی مصرف شود، گفت: به عنوان مثال ممکن است شخصی مبتلا به «میگرن ورزشی» باشد اما هر روز دو قرص استامینوفن مصرف کند که اشتباه است. در میگرن‌های ورزشی اگر باد گرم یا سرد مستقیم به صورت برخورد کند بویژه در کوهنوردان، سردردهای عروقی را به دنبال دارد.

پورکاظمی با بیان اینکه گروه دوم داروها مکمل‌ها هستند، گفت: مکمل‌های ورزشی یا مجاز هستند و یا غیرمجاز. مکمل‌های مجاز مانند انواع ویتامین‌ها، امگا3، آهن، کلسیم، کبالت، پروتئین و نشاسته‌ها در قالب پودر یا قرص‌ عرضه موجود هستند که بیشتر در سطح ورزش حرفه‌ای و همچنین در باشگاه‌های پرورش اندام مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی هشدار داد: اما مکمل‌های غیرمجاز مشکوک به وجود مواد دوپینگی هستند. این مکمل‌ها بعضا حاوی هورمون‌هایی چون تستسترون هستند. اما گروه سوم از داروهای موجود در دنیای ورزش، داروهای دوپینگی هستند که به کرات هشدارهای لازم به ورزشکاران در خصوص استفاده از آنها داده می‌شود و فهرست داروهای ممنوعه دوپینگی بر روی خروجی پایگاه‌های اینترنتی فدراسیون‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: آمپول تستسترون، سوما، انسولین یا قرص متادون از این جمله‌اند. البته ممکن است دارویی برای یک رشته ورزشی دوپینگ محسوب ‌شود ولی مصرف آن در رشته‌های دیگر منعی نداشته باشد.‌ به عنوان مثال مصرف قرص‌ ایندرال (پروپرانول) که جلوی لرزش دست را می‌گیرد، برای ورزشکاران تیراندازی ممنوع است ولی برای ورزشکاران دوومیدانی، دوپینگ نیست. اکنون آموزش دوپینگ بهبود یافته و اگر ورزشکاری از داروی نیروزا استفاده کند، مقصر اصلی خود اوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha