یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 82538

سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه گفت: کوتاهی قد کودکان در دو مرحله قبل از تولد (مرحله جنینی) و پس از تولد و یا در هر دو مقطع اتفاق می‌افتد.

دکتر احمد درستی در گفت‌و گو با (ایسنا)، با اشاره به تغذیه مادر در دوران بارداری گفت: مصرف ناکافی ریزمغذی‌ها و همچنین نوشیدن الکل و استعمال دخانیات در دوران بارداری می تواند موجب رشد ناکافی و کم وزنی کودک در هنگام تولد شود.

وی در این رابطه ادامه داد: مادران برای جلوگیری از کوتاه قدی فرزندان باید با مصرف مکمل غذایی و اجتناب از الکل و دود از بروز این مشکلات در آینده پیشگیری کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران سوء تغذیه را یک عامل تهدید کننده برای تمام سنین دانست و افزود: این نوع سوءتغذیه ناشی از کافی و مناسب نبودن میزان دریافت مواد غذایی است و هر نوع کمبودی اگر در زمان رشد و نمو فرد اتفاق افتد، تاثیر نامطلوب و درازمدت و گاه غیر قابل جبرانی را بر انسان تحمیل می‌کند.

درستی اظهار کرد: کوتاهی قد برعکس تصور بسیاری از افراد بیش از ژنتیک تحت تاثیر تغذیه نامناسب بوده و در واقع ژنتیک و تغذیه نامناسب همچون دو تیغه یک قیچی قد کودک را مورد تهاجم قرار می دهند.

این متخصص تغذیه کمبود روی (Zn)، ویتامین A، آهن، کلسیم و ید را نیز در کاهش رشد کودکان موثر دانست و افزود: کمبود روی تا حدود زیادی به ناکافی بودن آن در رژیم غذایی، جذب ناکافی آن از رژیم غذایی و یا اختلال جذب و از دست رفتن روی از رژیم غذایی (به عنوان مثال در هنگام اسهال) بستگی دارد. کمبود شدید روی باعث کوتاهی قد، کمی رشد غدد بدن (بویژه غدد جنسی)، اختلال عملکرد ایمنی، اختلالات پوستی، نقص عملکرد شناختی و بی‌اشتهایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha