دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 82569

دو سالی می‌شود که اوضاع کمی برای محیطبانان بهتر شده است؛ اما هنوز کسانی که به دلیل استفاده از سلاح در زندان به سر می‌برند، وضع خوبی ندارند.

مصائب پاسداران محیط زیست
سلامت نیوز : دو سالی می‌شود که اوضاع کمی برای محیطبانان بهتر شده است؛ اما هنوز کسانی که به دلیل استفاده از سلاح در زندان به سر می‌برند، وضع خوبی ندارند. در تقویم کشور ما از چندسال پیش، سالروز ولادت امام رضا (ع) روز محیطبان نام‌گذاری شده است؛‌ در آستانه این روز در گفت‌وگو با کارشناسان به بررسی مشکلات محیط‌بانان پرداخته‌ایم.

فرمانده یگان محیط زیست کشور در این باره به «حمایت» می‌گوید: در این روز بهترین‌های محیطبانی انتخاب می‌شوند که البته انتخاب از میان آنان کار بسیار دشواری است. «سرهنگ محمدرضا خیل‌دار» می‌گوید: یکی از مشکلات محیطبانان درگیری با شکارچیان متخلف است؛ گاهی درگیری‌ها منجر به تیراندازی و مرگ شکارچی می‌شود، اتفاقی که محیطبان را راهی زندان می‌کند؛ تا سال گذشته 11 محیطبان به این دلیل زندانی بودند اما به‌تازگی یکی از آنان آزاد شده است.

مشکلات حافظان محیط زیست
فرمانده یگان محیط زیست کشور کمبود نیرو را یکی دیگر از مشکلات این افراد می‌داند و می‌گوید: 18 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست است. طبق استاندارد جهانی باید برای هر 100 هزار هکتار یک محیط بان وجود داشته باشد در حالی که در کشور ما برای هر 700 هزار هکتار یک محیطبان وجود دارد.

وی با ابراز امیدواری درباره دریافت اعتبار برای جذب نیرو و راه‌اندازی نظام آموزشی محیطبانان، می‌افزاید: با توجه به مشکلات اقتصادی که در کشور وجود دارد بودجه سازمان بسیار کم است که امیدواریم رییس جدید سازمان بتواند برای حل آن اقدام مناسبی انجام دهد.فرمانده یگان محیط زیست کشور کمبود جیره غذایی محیطبانان و پوشش بیمه‌ای آنان را نیز از مشکلاتی در حال رسیدگی اعلام می‌کند و می‌گوید: با توجه به سختی کاری که محیطبانان دارند، پوشش بیمه‌ای که اکنون از آنان حمایت می‌کند بسیار کم است و ما به دنبال افزایش آن هستیم؛ همچنین جیره غذایی این افراد برای 18 روز 30 هزار تومان است در صورتی که ناجا این مبلغ را 115 هزار تومان اعلام کرده است؛ بنابراین ما نباید این حق محیطبانان را ضایع کنیم.

محدودیت استفاده از فناوری
در این میان رییس دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط زیست کشور معتقد است مشکلات و مسائل مربوط به حافظان محیط زیست حفره‌ای است که از سال‌ها پیش به‌وجود آمده است و به آسانی نمی‌توان آن را پر کرد. «افشین کرمی» به «حمایت» می‌گوید: یکی از مشکلات این افراد محدودیت‌های آنان در استفاده از سلاح و تجهیزات پیشرفته است؛ وقتی شکارچیان خلاف‌کار از تجهیزات پیشرفته مانند موتورهای سنگینی که محیطبانان اجازه استفاده از آن را ندارند استفاده می‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت کارشان را به خوبی انجام دهند.وی می‌افزاید:‌ محیطبانان مجوز حمل سلاح دارند؛ اما برای استفاده از آن حمایت قضایی نمی‌شوند که همین موضوع باعث شده است مشکلاتی برای محیطبانان ایجاد شود به طوری که چندی پیش یکی از آنان قصاص شد. این مشکل اگر حل شود مشکل 10 محیطبان زندانی برطرف می‌شود.

قانون به‌کارگیری حمل سلاح
یک حقوقدان با بیان اینکه در قانون «به‌کارگیری سلاح توسط مأموران نیروهای مسلح در موارد ضروری»، درباره نحوه استفاده از اسلحه گرم توسط مأموران انتظامی توضیح داده شده است و محیطبانان نیز باید طبق همین قانون از سلاح استفاده کنند، به «حمایت» می‌گوید: در این ماده قانون آمده است که مأموران انتظامی در موارد خاص حق دفاع از اسلحه را دارند. «محمود آخوندی» می‌افزاید: یک محیطبان، برای دفاع از خود در برابر کسی که با سلاح سرد یا گرم به آنان حمله کند؛ برای دفاع از خود در برابر یک یا چند نفر که بدون سلاح حمله می‌کنند اما اوضاع و احوال طوری باشد که بدون به‌کارگیری سلاح مدافعه شخصی امکان نداشته باشد و در صورتی که مشاهده کنند یک یا چند نفر مورد حمله واقع شده‌اند و جان آنان در خطر است می‌تواند از سلاح استفاده کند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین محیطبانان برای دستگیری سارق، راهزن و کسی که اقدام به ترور و یا تخریب و یا انفجار کرده است و در حال فرار باشد و در موردی که شخص بازداشت شده یا زندانی از بازداشتگاه یا زندان و یا در حال انتقال فرار کند، از اقدامات دیگر برای دستگیری و یا توقیف وی استفاده کرده و ثمری نبخشیده باشد نیز می‌توانند دست به اسلحه شوند و اگر مأموری در استفاده از سلاح از این قانون پیروی نکند از حمایت قضایی نیز برخوردار نخواهد شد. مشکل این افراد با آموزش برطرف می‌شود.

این حقوقدان تصریح می‌کند: تشخیص نحوه استفاده از سلاح توسط مأمور در زمان حادثه به عهده بازرس دادگستری است و قاضی بر اساس نظر وی رای نهایی را صادر می‌کند. آخوندی معتقد است یکی از بهترین راهکارها برای ساماندهی اوضاع محیطبانان در استفاده از سلاح، آموزش نحوه استفاده از آن است نه صرفا حکم حمل آن.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha