دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 82577

رییس پانل چاقی هشتمین كنگره سالانه انجمن علمی جراحان عمومی با بیان این‌كه شمار افراد چاق در دنیای كنونی و نسبت به 20 سال پیش 2 و در برخی كشورها 3 برابر شده است، گفت: چاقی،یکی ازعارضه های تمدن جدید و زندگی صنعتی برای جامعه‌ی بشری است.

سلامت نیوز :رییس پانل چاقی هشتمین كنگره سالانه انجمن علمی جراحان عمومی با بیان این‌كه شمار افراد چاق  در دنیای كنونی و نسبت به 20 سال پیش 2 و در برخی كشورها 3 برابر شده است، گفت: چاقی،یکی ازعارضه های تمدن جدید و زندگی صنعتی برای جامعه‌ی بشری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از دبیرخانه هشتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران دكتر كرم‌الله طولابی از چاقی به عنوان یك مشكل جدی و هزینه‌بر یادکرد و اظهار داشت: عارضه‌ی چاقی هزینه‌های فراوانی را بر اقتصاد بهداشت و درمان كشور تحمیل می‌كند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران چاقی را محصول 2 عامل بی‌تحركی و تغذیه نامناسب برشمرد و افزود: چنانچه میزان كالری دریافتی فردی بیش از نیاز روزانه باشد عارضه‌ی چاقی بروز می‌كند استفاده از وسایل حمل و نقل و در دسترس بودن مواد غذایی متنوع و گسترش غذاهای اماده(fast food) همگی سبب می‌شود تا مازاد كالری دریافتی افراد  در سلول‌های چربی  بدن ذخیره شود.

رییس بخش لاپاراسكوپی بیمارستان امام‌خمینی(ره) در تعریف انواع چاقی گفت:  ۱۵ كیلوگرم بیش از وزن عادی را اضافه وزن گویند .و بین ۱۵ تا ۳۰ كیلوگرم اضافه وزن  را  چاقی درجه 2 و بین ۳۰ تا ۴۵ كیلوگرم اضافه وزن را چاقی درجه ۳ وبالاتر از ان را چاقی درجه ۴ گویند.

دكتر طولابی با اشاره به همراهی برخی بیماری‌ها چون دیابت و پرفشاری خون با عارضه‌ی چاقی مفرط یا مرضی ادامه داد: چاقی در 2 جهت سلامت فرد را تهدید می‌كند یكی به علت عوارض ناشی از چاقی ودیکری عوارض ناشی از بیماری‌های همراه چاقی است.

وی گفت: وزن زیاد سبب كاهش فعالیت فیزیكی و اجتماعی می‌شود كه به لحاظ روانی مشكل‌ساز است هم‌چنین فرد از داشتن شغل مناسب محروم می‌ماند و به لحاظ كاریابی با مشكل مواجه می‌شود متعاقب آن فرد گوشه‌گیر و منزوی و افسرده می‌شود.

رییس پانل چاقی هشتمین كنگره سالانه انجمن علمی جراحان عمومی با بیان این‌كه چاقی سبب بروز دیابت نوع 2 غیر وابسته به انسولین می‌شود، افزود: دیابت مقاوم به انسولین در افراد چاق بسیار شایع است و سبب بروز عوارض چشمی، مغزی، عروقی، كلیوی و حتی پوستی و مستعد ابتلاء به انواع عفونت‌ها می‌شوند.

دكتر طولابی پرفشاری خون را دومین عارضه‌ی چاقی برشمرد و افزود: امروزه با توسعه‌ی صنعتی میزان بروز عارضه‌ی پرفشاری خون در جوامع رو به افزایش است چاقی به همراه عارضه‌ی پرفشاری خون مخاطرات جدی مثل سكته های‌ قلبی و مغزی را به‌همراه دارد كه سلامت فرد را تهدید می‌كند.

وی با اشاره به شیوع مشكلات تنفسی در افرادی با اضافه وزن گفت: در مشكلات تنفسی  دم و بازدم به‌خوبی انجام  نمی‌شود. این امر سبب افزایش Co2 و كاهش O2 خون و حتی خفگی هنکام خواب  و خواب‌آلودگی به‌هنگام رانندگی می‌شود.

رییس بخش لاپاراسكوپی بیمارستان امام‌خمینی(ره) با بیان این‌كه مرگ‌های ناگهانی در خواب در افرادی با عارضه‌ی خروپف می‌تواند براثر آپنه‌ی تنفسی باشد، ادامه داد: در خروپف‌های شدید مجاری تنفسی بسته می‌شود و متعاقب آن Co2  افزایش و O2 كاهش می‌یابد این امر سبب می‌شود فرد به خواب عمیقی فرو رود و اگر كسی وی را از خواب بیدار نكند به مرگ وی منجر می‌شود.

دكتر طولابی ساییدگی مفاصل و دیسك كمر را از عوارض بسیار شایع در افراد مبتلاء به چاقی مفرط و مرضی برشمرد و افزود:بیماری‌های پوستی در این افراد به علت تعریق فراوان در ناحیه‌ی كشاله ران و چین های  پوستی و رشد عوامل باكتریال و قارچی در این نواخی  شایع است.

وی اختلال تخلیه خون در اندام و بروز ترومبوز وریدهای عمقی و نیز آمبولی‌های ریوی را از دیگر عوارض چاقی مفرط و مرضی ذانست و گفت: بروز ناباروری در مردان و نازایی در زنان از دیگر عوارض اضافه وزن است چون در اضافه وزن بالانس هورمون‌های زنانه مختل و فرد مستعد ابتلاء به PCO  می‌شود.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران یادآور شد: چاقی مادر همه‌ی بیماری‌هاست و درمان آن براساس درجه‌ی چاقی متفاوت است بهترین راه این است كه فرد مبتلا به چاقی مرضی نشود .چون چاقی مرضی یك جاده یك‌طرفه است كه جز جراحی درمان موثر دیگری ندارد.

دكتر طولابی درمان اضافه وزن را تغذیه مناسب و تحرك برشمرد و افزود: در چاقی درجه 2 رژیم غذایی مناسب، تحرك؛ مواد غذایی خاوی پروتئین و كاهش مواد قندی توصیه می‌شود و در مواردی دارو نیز تجویز می‌شود. اگر اضافه وزن بیش از۳۰ كیلوگرم (چاقی درجه 3)  همراه با عوارض چاقی باسد؛  درمان جراحی توصیه می‌شود اما در اضافه وزن بیش از ۴۵ كیلوگرم (چاقی درجه 4) حتی بدون هر نوع عارضه‌ای راهی جز جراحی توصیه نمی‌شود.

به گفته‌ی وی، اگرچه جراحی كمك‌كننده است اما خالی از مخاطره نیست.

هشتمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران 24 لغایت 26 مهرماه سالجاری  با هدف بررسی مروری بر اعمال جراحی الکتیو، مشکلات اعمال جراحی اورژانس، جراحی سرطان و مراقبت های قبل و بعد از آن در مرکز همایش های بین المللی رازی تهران برگزار   خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha