سلامت نیوز :معاون سابق بهداشتی وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم توانمند کردن مردم در عرصه سلامت گفت: نگاه بالینی در وزارت بهداشت حکومت بزرگی دارد و به همین دلیل است که کمتر می‌توان روی بخش سلامت کار کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر فاطمه رخشانی در مراسمی که جهت تکریم و بدرقه وی از وزارت بهداشت برگزار شد، بر لزوم توانمند کردن مردم در عرصه بهداشت تاکید کرد و با اشاره به اقدامات خود در 22 سال اخیر در این زمینه، گفت: چهار سال است روضه نیاز به توانمندسازی مردم را برای وزرای بهداشت می‌خوانم اما هنوز که هنوز است مردم را به عنوان مشتری وزارت بهداشت می‌دانیم. حقوق مردم اصلا رعایت نمی‌شود و هیچ روشی هم برای این جریان نداریم. مردم باید شریک ما در بحث سلامت خود باشند و در این مقوله مسئولیت بپذیرند.

وی ادامه داد: لازم است بازنگری در خدماتی که ارائه می‌دهیم، صورت گیرد، چرا که اکنون خدماتی ارائه می‌شود که سال‌هاست نیازی به آنها نیست، اما بر اساس عادت این خدمات همچنان ارائه می‌شود.

رخشانی خطاب به وزیر بهداشت ادامه داد: آقای دکتر شما جراحی می‌کنید و برای جراحی هم بیمار را بیهوش می‌کنید. اما برای جراحی در نظام سلامت نمی‌توانیم کسی را بیهوش کنیم. باید خود را آماده کنید که داد و بیدادها را بشنوید. شما سلامت در تمام سیاست‌ها را بسیار خوب آغاز کردید و خوشحالم که از اکنون روی این مقوله کار می‌کنید.

وی در ادامه به محیط‌های حامی سلامت اشاره کرد و افزود: بیمارستان‌ها باید ارتقا‌دهنده سلامت باشند. در دنیا سال‌هاست که روی این موضوع کار می‌شود. اما ما حتی جرات نکردیم این بحث را مطرح کنیم. نگاه بالینی به وزارت بهداشت حکومت بزرگی دارد و به همین دلیل کمتر می‌شود روی بحث سلامت کار کرد.

معاون سابق بهداشتی وزیر بهداشت بر لزوم آموزش مردم در زمینه سلامت تاکید کرد و افزود: حدود چهار سال گذشته که به وزارت بهداشت آمدم، سرانه آموزش مردم به ازای هر نفر در وزارت بهداشت، تنها هفت ریال بود و ساختار تشکیلاتی نیز در این زمینه وجود نداشت. به نظر می‌رسد روضه‌های من اثرگذار نبوده، چرا که در ساختار تشکیلاتی فعلی وزارت بهداشت که قرار است به زودی تصویب و ابلاغ شود هم این موضوع دیده نشده است. این در حالی است که به راحتی می‌توان روی سلامت مردم کار کرد.

وی با بیان اینکه قصد ندارم از شش ماه حضورم در معاونت بهداشتی گزارشی ارائه دهم، چرا که مدیران اداره‌ها این کار را انجام خواهند داد، افزود: در این مدت فشارهای سیاسی و اقتصادی زیادی داشتیم و کمتر کسی حاضر بود که در این مدت کوتاه به جمع ما بپیوندد و خدمت کند. خوشحالم که وزیر مقتدری در وزارت بهداشت قرار گرفته است.

رخشانی خطاب به وزیر بهداشت به سابقه فعالیت 22 ساله خود در عرصه بهداشت و همچنین آموزش بهداشت اشاره کرد و گفت: از شما متشکرم که بار امانت مسئولیت را از دوش من برداشتید، اما دغدغه سلامت مردم و توانمند کردن مردم هرگز از ذهنم خارج نمی‌شود.

مراسم تکریم از معاون سابق بهداشت وزیر بهداشت با حضور دکتر ملک‌افضلی، دکتر سید علیرضا مرندی، دکتر محمد فرهادی، وزرای سابق بهداشت، دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و جمعی از معاونان، مدیران و کارکنان وزارت بهداشت برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha