سلامت نیوز : معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه سالانه ۳۰۰ هزار نفر در کشور فوت می‌کنند که نخستین علت مرگ بیماری‌های قلبی است،گفت: در دهه ۸۰بالغ بر ۲۴۱هزار نفر یعنی روزانه ۶۶ نفر به دلیل تصادفات فوت کرده اند و الان هم هر هفته ۳۰۰ نفر کشته می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ علی‌اکبر سیاری در مراسم معارفه خود در وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سالانه 300 هزار نفر در کشور فوت می‌کنند که نخستین علت مرگ بیماری‌های قلبی است، اظهار داشت: در دهه 80 بالغ بر 241 هزار نفر یعنی روزانه 66 نفر به دلیل تصادفات فوت کرده اند و در حال حاضر هم هر هفته 300 نفر به دلیل حوادث تصادفات کشته می‌شوند.

سیاری با بیان آنکه هنوز با آرمان‌هایمان فاصله زیادی داریم، افزود: وزارت بهداشت دانشگاه است، بنابراین بنده آمده ام که یاد بگیرد. شناخت سه راه دارد؛ مطالعه آثار مکتوب، شنیدن صحبت‌های کارشناسان و رفتن و دیدن آنچه که اتفاق افتاده است.

وی ضمن بیان خاطرات خود در زمان مسئولیتش در وزارت بهداشت در سال 76 درباره اینکه چه شد که مسئولیت معاونت بهداشتی وزارت بهداشت را قبول کرد، گفت: 24 سال است مطب دارم و یکی از موفق‌ترین مطب‌های اطفال را دارا هستم. 15 سال است که بخشی فوق تخصصی درست کرده‌ام که از آن هم راضی هستم. با پذیرش این مسئولیت باید تمام مسئولیت‌های گذشته را رها می‌کردم. به درگاه خدا گریه کردم که توفیق دهد با پذیرش این مسئولیت سه اتفاق در زندگی‌ام بیفتد؛ ابتدا آنکه مسئولیتم به ارتقای سلامت مردم و شکوفایی شبکه منجر شود، دوم آنکه زمانی که فوت می‌کنم و در روز یوم‌الحسرت افسرده نباشم و همچنین در مدت مسئولیتم دغدغه‌ای جز این مسئولیت را در زندگی‌ام نداشته باشم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه سلامت تنها پرداختن به مقوله جسمی نیست، افزود: ابعاد اجتماعی، روانی و معنوی مانند کوه یخی زیر آب هستند. این بی‌عدالتی اجتماعی است که سلامتی را از بین می‌برد و سبب می‌شود که فقرا زودتر مریض شده و بمیرند. در شرایطی نرخ تورم کشور به 40 درصد رسیده و نخستین کشور دنیا از نظر تورم هستیم و همچنین تولید ناخالصی به منفی 5.4 درصد رسیده، سه تا چهار میلیون بیکار داریم، افزایش طلاق و افزایش اعتیاد حتی در سنین پایین‌تر را شاهد هستیم، افزایش ایدز و کاهش درآمد مردم را شاهدیم که نسبت به 100 سال گذشته در این دوره بالاترین درآمد ارزی را داشته‌ایم.

سیاری افزود: با شعار «دست‌های پاک» همه را بیرون کردند. بالاترین میزان فساد در تاریخ کشور اتفاق افتاد. به عنوان مثال یک نفر با 50 میلیون تومان سرمایه در عرض 10 سال، 4800 میلیارد تومان پول به دست آورد. این سیستم فاسد است که یک نفر در عرض 10 سال این سرمایه را به دست می‌آورد و یک نفر هم پیدا نشد که عذرخواهی کند.

وی با انتقاد از کاهش ارزش پول ملی، ادامه داد: بودجه امسال وزارتخانه 40 درصد کمتر از سال گذشته است، از طرف دیگر دولت می‌گوید که یک سوم همین بودجه هم محقق نمی‌شود. این چنین مسائل است که هر کدام از ما را به فکر وا می‌دارد که با پذیرش مسئولیت، آیا می‌تواند کاری انجام دهد؟ واقعا نگران بودم. آرزویم آن بود که فقر، جهل، کلاهبرداری و ... جایی نداشته باشد. 150 سال است که مردم ایران به دنبال کیمیای صداقت، امانتداری، راستگویی و قانونمداری هستند. باید با معنویت، خدا را هم در زندگی خود جا دهیم.

سیاری با بیان اینکه وزیر بهداشت با پذیرش مسئولیت وزارت، ایثار کرده است، افزود: درخواست وزیر از من، پذیرش مسئولیت معاونت بهداشتی بود. خودخواهی بود که با وجود ایثار وزیر، این مسئولیت را قبول نکنم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد: نیروی انسانی قوی در وزارت بهداشت وجود دارد. برنامه‌ها و اسناد خوبی هم تهیه شده است اما تیمی که آن را اجرا کند، وجود ندارد. بر این اساس دیدم فرصتی است که باید این تیم را فعال و برنامه‌ها را اجرا کنیم. این موضوع انگیزه قوی شد برای پذیرش مسئولیت.

وی همچنین گفت: جریاناتی در سال 88 برای دانشگاه‌ها اتفاق افتاد. ما هم هیات علمی بودیم، به طوری که تقریباً هر یک سال رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تغییر می‌کرد. از زمانی که آقای ابوالقاسمی در این دانشگاه حضور یافت، آرامشی در دانشگاه ایجاد شد.

سیاری در ادامه به آمار مرگ و میر سالانه در کشور اشاره کرد و افزود: سالانه 300 هزار نفر در کشور فوت می‌کنند که البته نخستین علت مرگ نیز بیماری‌های قلبی و عروقی است که زمینه آن چاقی، کم تحرکی، استرس، استعمال دخانیات و ... است. باید در این زمینه برنامه‌ریزی کرد. دومین علت مرگ نیز سوانح و تصادفات است. در دهه 80، 241 هزار نفر یعنی روزانه 66 نفر به این علت جان خود را از دست دادند. ما در این زمینه مسئولیم. یک هواپیما که سقوط می‌کند، 300 نفر کشته می‌شوند و همه زنگ‌ها به صدا درمی‌آید تا جعبه سیاه هواپیما را پیدا کرده و علت سقوط را پیدا کنند. این در حالی است که هر هفته 300 نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند و هیچ‌کس صدایش درنمی‌آید، چرا که به این موضوع عادت کرده‌اند.

وی بر لزوم پیگیری بیماری‌های واگیر تاکید کرد و افزود: از سال 44 هر سال وبا را در کشور داشته‌ایم. نباید از این موضوع ترسید. سیستم قوی در کشور وجود دارد. همچنین 26 هزار مورد ایدز در کشور داریم که به رفتار پنهان مردم مربوط می‌شود. باید در این زمینه کار کنیم و مردم را در این زمینه آگاه کنیم. خویشتن‌داری در مقابل مسائل جنسی، ازدواج و استفاده از وسایل ایمنی در تماس‌های جنسی می‌تواند به عنوان ابزاری در جهت آگاهی‌بخشی مردم مطرح شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره بهداشت روانی، گفت: 21 درصد مردم کشور به اختلالات روانی دچار هستند. 21.5 درصد مردم تهران نیز به این اختلالات مواجهند که البته مطالعات جدید در تهران آمار 34.2 درصدی اختلالات روان را نشان می‌دهد. باید در این زمینه برنامه داشته باشیم. برای شکوفایی سیستم خود باید با روحیه شاد، اعتمادسازی مردم، توانمندسازی مردم و مدیران عمل کرد و به سلامت مردم پرداخت.

وی با تاکید بر آنکه با حداقل هزینه می‌شود حداکثر خدمت را به تعداد زیادی از مردم ارائه داد، خاطرنشان کرد: تلاش خواهیم کرد که گوش شنوایی داشته‌ باشیم، از جمود فکری پرهیز کنیم، مسئولیت قبول می‌کنیم، پاسخگو خواهیم بود و تمام این موارد را سرلوحه کارمان در سیستم قرار خواهیم داد.

مراسم تکریم از معاون سابق بهداشت وزیر بهداشت و معارفه معاون بهداشت جدید وزارت بهداشت با حضور ملک‌افضلی، سید علیرضا مرندی، محمد فرهادی، وزرای سابق بهداشت و سید حسن هاشمی وزیر بهداشت و جمعی از معاونان، مدیران و کارکنان وزارت بهداشت برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha