سلامت نیوز : یکی از بزرگترین پروژه‌های داروسازی کشور در اصفهان که در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته امروز سه‌شنبه به دلیل مشکلات مدیریتی به وجود آمده شاهد درگیری و زد و خورد بین تعدادی از افراد در محل این کارخانه بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ کارخانه داروسازی شیمی داروی ریحانه واقع در کیلومتر 18 جاده شیراز که از آن به عنوان یکی از بزرگترین کارخانه‌های داروسازی کشور یاد می‌شود حدود 18 ماه است که در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته اما به دلیل مشکلات مختلف این بهره‌برداری به تعویق افتاده است.

طبق گزارش‌های منتشر شده خط تولید قرص و کپسول این کارخانه با وجود تحریم‌های بین‌المللی آماده بهره‌برداری است اما مجوز بهره‌برداری به علت مسائل زیست‌محیطی صادر نشده و تعداد زیادی از کارگران آن مدت‌هاست که نتوانسته‌اند حقوق خود را دریافت کنند.

پس از شکایت جمعی از کارگران این شرکت در اوایل اردیبهشت‌ ماه امسال‏، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی نامه‌ای خواستار حل مشکل این شرکت شد. در نامه‌ای که به امضای مظفر انصاری، رئیس‌سازمان صنعت و معدن رسیده علاوه بر اشاره به این موضوع تاکید شده "سرمایه‌گذار طرح از ادامه آن منصرف شده و قصد دارد سرمایه خود را به سمت هزینه کردن در موارد دیگری سوق دهد".

این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های تولید محصولات دارویی در سطح جهان است. ظرفیت این مجمتع دارویی بالغ بر دو میلیارد واحد دارویی در سال پیش‌بینی شده بود که این ظرفیت بزرگترین رقم تولید محصولات دارویی در حاضر برای یک واحد دارویی در ایران را به خود اختصاص می‌دهد.

به اعتقاد سرمایه‌گذار طرح، عدم بهره‌برداری از آن تاکنون ده‌ها میلیارد تومان هزینه بر این طرح وارد کرده است. این طرح بزرگ شامل ١٢ خط تولید در زمینی به مساحت ١٥ هکتار در جاده اصفهان – شیراز و منطقه صنعتی رحیم‌آباد ساخته شد. جواز تاسیس آن در تاریخ ۲۵تیر 1382 به شماره ۱۰۱۰۳ صادر شد. قرار بود این کارخانه در زمینه تولید انواع آنتی‌بیوتیک، انواع کپسولهای آنتی‌بیوتیک و سوسپانسیون‌های خشک فعالیت کند. اجرای این پروژه نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان برآورد شده بود که تاکنون مقدار زیادی از آن توسط سرمایه‌گذاران تامین و دو خط تولید آن مدت‌هاست آماده به کار است.

در همین حال برخی اخبار حاکی از آن است که امروز این کارخانه شاهد تنش و درگیری‌هایی بوده است.

یکی از پیمانکاران این پروژه در تماس با خبرنگار ایسنا گفت: امروز برخی افراد که گویا قرار است مدیر جدید پروژه باشند با وکلا و یک سری افراد خود به زور وارد کارخانه شده و در این بین درگیری و زد و خوردهایی نیز رخ داد که خوشبختانه به کسی آسیب نرسیده است.

او با اشاره به اینکه در این بین جلوی در کارخانه نیز از سوی این افراد لاستیک سوزانده شد، افزود: سهامداران پروژه شرکت‌های دارویی هستند و می‌توانند مدیران جدیدی برای این پروژه انتخاب کنند اما این کار نباید به صورت زیرزمینی و مخفی انجام شود.

وی گفت: کارخانه دارای سه دروازه نگهبانی است که افراد یاد شده از دو دروازه عبور کردند اما خوشبختانه از گیت سوم عبور نکردند.

وی با اشاره به نارضایتی شدید کارگران این پروژه گفت: کارگران ماه‌هاست که حقوق نگرفته‌اند و اگر تحریک شوند ممکن است یک بحران کارگری بزرگ ایجاد شود.

این پیمانکار با تاکید بر اینکه دست‌هایی در کار است تا این پروژه بزرگ داروسازی به بهره‌برداری نرسد، عنوان کرد: خوشبختانه با وجود تنش و درگیری رخ داده تجهیزات موجود در پروژه که ارزش آن بالغ بر میلیاردها تومان می‌شود خسارتی ندیده است.

در همین حال موسس و مدیر پروژه شیمی داروی ریحانه نیز با اشاره به اینکه این پروژه یکی از نقاط عطف در صنعت داروسازی کشور محسوب می‌شود، گفت: قرار است ظرفیت تولید این پروژه به دو میلیارد واحد دارویی در سال برسد که برای صادرات 90 درصد از محصولات آن به اروپا و آمریکا نیز برنامه‌ریزی شده است. اما گویا دست‌هایی در کارند تا اجازه ندهند این پروژه به سرانجام برسد.

او با تائید درگیری و زد و خورد ایجاد شده در محل پروژه گفت: متاسفانه در روزی که مصادف با سالروز تولد امام رضا (ع) بوده عده‌ای در اوج کج‌سلیقگی محل پروژه را مورد آماج حملات خود قرار دادند و اقدام به آتش‌سوزی و درگیری با کارگران پروژه کردند و ما به شدت نگران ملتهب‌تر شدن فضا هستیم و درباره ادامه وضعیت موجود شدیدا هشدار می‌دهیم.

او با اشاره به اینکه مدیران این پروژه بزرگ صنعتی که با سلامت مردم سر و کار دارد به جای دریافت مدال حالا مجبور به درگیری با افراد سطح پایین و بی‌سواد شده‌اند، افزود: دعوای بین مدیران اجرایی و تیم‌هایشان که نماینده سهامداران هستند این پروژه بزرگ داروسازی را به خطر انداخته است. حتی شنیده می‌شود که عده‌ای دنبال تغییر کاربری این پروژه و تعطیل کردن آن هستند و قصد جابه‌جایی ماشین‌آلات پروژه را دارند.

وی افزود: در شرایطی که حتی پایین‌ترین سطح کارگران یک کارخانه داروسازی باید دارای مدرک فوق دیپلم باشند کسانی امروز به پروژه شیمی داروی ریحانه حمله کردند که کمترین سوادی ندارند و حتی حرف زدن درست را هم یاد ندارند و بسیار بی‌ادبانه با افراد حاضر در پروژه صحبت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha