چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲
سلامت نیوز : به فاصله یك هفته از تصادف مرگبار در اتوبان قم - تهران و كشته شدن 46 نفر از هموطنان‌مان، روز گذشته واژگون شدن یك دستگاه اتوبوس حامل اتباع عراقی در محور اراك - بروجرد باعث كشته شدن 16 تبعه عراقی و مجروح شدن 20 سرنشین دیگر این اتوبوس شد. ظاهرا قرار نیست كابوس تصادفات جاده‌ای و كشته شدن مسافران ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در كشورمان سر و سامان پیدا كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ تصادفاتی كه در نهایت راننده كشته شده در تصادف به‌عنوان مقصر شناخته می‌شود و ماجرا بعد از چند روز به فراموشی سپرده می‌شود. كاهش تصادفات جاده ای مهم‌ترین اقدامی بود كه طی چند سال گذشته در دستور كار پلیس راهور قرار گرفت تا آمار تلفات جاده‌ای كه به گفته كارشناسان شبیه تلفات یك جنگ تمام عیار بود كاهش پیدا كند. اگرچه سال گذشته تعداد تلفات رانندگی با همت پلیس و همراهی شهروندان كاهش داشت اما همچنان شاهد تصادفات مرگباری در جاده‌های كشور هستیم كه جان تعداد زیادی از هموطنان‌مان را می‌گیرد. با این حساب می‌توان مدعی شد كه اقداماتی كه تا كنون انجام شده و مجازات‌هایی كه برای رانندگان و شركت‌های مسافربری خاطی تا كنون اعمال می‌شده اینقدر بازدارنده نبوده كه بتواند جلوی تكرار تخلفات رانندگی را بگیرد.

براساس قانون، نظارت بر عملكرد شركت‌های مسافربری در پایانه‌ها به‌عهده سازمان راهداری است . برهمین اساس در ماده 9 آیین نامه حمل بار و مسافر نیز تاكید شده كه شركت‌ها و موسسات مسافربری موظفند از افراد دارای صلاحیت برای همكاری استفاده كنند. اینها به این معنی است كه اگر راننده‌ای مثلابه‌خاطر اعتیاد به مواد مخدر، رعایت نكردن قانون راندن در جاده ها تا سقف 8ساعت در روز، داشتن سرعت غیرمجاز، به كار نگرفتن كمك راننده یا بی توجهی به نقص فنی اتوبوس مسبب بروز تصادف شد، سازمان راهداری موظف به پاسخگویی است.

«مدل جامع رفتاری رانندگان حمل‌و‌نقل عمومی» از راهكارهایی است كه سازمان راهداری به منظور فرهنگ‌سازی رانندگی در كشور تعریف كرده، در كنار این مدل راهكارهایی هم برای كاهش فشارهای روحی رانندگان حمل و نقل عمومی ارائه شده تا مانع از بروز سوانح در جاده‌های كشور شود. راهكاری كه كارشناسان معتقدند اگر این مدل رفتاری توسط سازمان راهداری و شركت‌های حمل‌و‌نقل و پلیس راه اجرایی شود، بخش عمده مشكلات در حوزه رفتارهای ناهنجار ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی باری و مسافری برطرف می‌شود و ارتقای ایمنی در سطح شبكه راه ها اتفاق خواهد افتاد. وعده‌هایی كه به‌نظر می‌رسد اگر به درستی و با دقت انجام شود جان هزاران مسافری كه با امید سوار اتوبوس‌های حمل و نقل عمومی می‌شوند را از مرگ نجات می‌دهد نه اینكه اتوبوس‌ها تبدیل به ارابه ای برای حركت به سمت مرگ شوند.

مقایسه ای كوتاه بین آمار تلفات رانندگی جاده‌ای در كشورمان با سایر كشورها نشان می‌دهد میزان این تلفات در كشورمان 25 برابر ژاپن و دو برابر تركیه است و تصادفات جاده ای دومین عامل مرگ و میر در كشورمان به‌حساب می‌آیند.
جاده‌های نا ایمن دركنار 2هزار نقطه پرتصادف در كشورمان باعث شده صدای رئیس پلیس راه کشور هم در این‌باره بلند شود.

سرهنگ مهماندار می‌گوید: ‌باید نواقصی كه در خصوص نا ایمنی جاده ها و نقاط پرتصادف وجود دارد شناسایی كرده و آنها را برطرف كنیم. ضمن اینكه خودروهایی را که در زمینه ایمنی در سطح پایینی قرار دارند شناسایی کرده یا ایمنی آن را بالا ببریم یا آن خودروها را حذف کنیم.

تراكم خودروها بیش از ظرفیت جاده‌هاست

كارشناسان اداره كل ایمنی راه های وزارت راه و ترابری معتقدند برای وقوع یك تصادف باید مثلث راه، انسان و وسیله نقلیه دست به دست هم دهند تا یك تصادف واقع شود چراكه اگر جاده‌ای نامناسب باشد اما راننده از مهارت خوبی در رانندگی برخوردار باشد احتمال وقوع تصادف بسیار كم است.اما مشكل اساسی اینجاست كه به تایید پلیس راه 2هزار نقطه در جاده‌های كشور تصادف خیز هستند، از سوی دیگر تراكم خودروها در جاده‌هایی مثل چالوس، هراز و تعداد زیادی از جاده‌ها بیش از ظرفیت جاده‌هاست، بسیاری از جاده ها مخصوصا جاده‌های پرپیچ‌و‌خم حتی جاده‌های جدیدالتاسیس از نظر پیچ و شیب استاندارد نیستند تعداد زیادی از رانندگان به محض پا گذاشتن به جاده‌های برون‌شهری فراموش می‌كند رعایت قوانین و مقررات رانندگی برای تمام جاده‌هاست نه داخل شهر، با این حساب خطرناك بودن جاده‌های كشورمان چندان دور از ذهن نیست.

راننده فوت‌شده مقصر است

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیك رئیس پلیس راهور ناجا در این‌باره به تهران‌امروز می‌گوید:‌آنچه در تصادفات رانندگی معمولا زودتر از همه چیز اعلام می‌شود، ‌مقصر بودن راننده اتوبوسی است كه متاسفانه در حادثه فوت كرده و معمولا با این اقدام سعی در رفع و رجوع تبعات بعدی حادثه دارند اما آنچه مسلم است اینكه پلیس به‌شدت مدافع قانون و حقوق شهروندان است و از حقوق تمامی فوت‌شدگان حتی راننده اتوبوس دفاع می‌كند.

وی با تاكید بر جدیت پلیس در پیگیری موضوع تصادفات می‌گوید: یكی از مطالبات جدی پلیس این است كه با بروز خطای كوچك انسانی شاهد از دست رفتن جان راننده و سرنشینان اتوبوس نباشیم و این موضوعی است كه از بخش‌های مختلف خودروسازی و راه سازی پیگیری می‌شود.

خستگی و خواب‌آلودگی در جاده‌های كویری

وی در عین حال تاكید می‌كند: خستگی و خواب‌آلودگی در جاده‌های كویری همچنان درصد بالایی از سوانح جاده‌ای را موجب می‌شود، به طوری كه 36 درصد حوادث جاده‌ای ناشی از خواب‌آلودگی است و باید راهكارهای ویژه‌ای را برای فرهنگ‌سازی در زمینه خودداری از رانندگی هنگام خواب‌آلودگی و خستگی پیش بینی كنیم.

مهرداد بائوج لاهوتی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس نیز در این‌باره به تهران‌امروز می‌گوید:‌عوامل حادثه ساز در جاده های كشور باید هرچه سریع‌تر برطرف شوند چراكه كشور ما در زمره كشورهایی است كه میزان تلفات در آن نسبتا بالاست هرچند از سال 84 این نسبت از 27 هزار نفر به 20 هزار و 600 نفر کاهش یافته است اما میزان فعلی نیز میزان قابل‌توجهی است که باید کاهش داشته باشد.

جاده‌‌های غیراستاندارد

لاهوتی با اشاره به این نكته كه تصادفات جاده‌ای در کشور ما علل عدیده‌ای نظیر خطاهای انسانی، غیراستاندارد بودن راه‌ها و جاده‌ها و ایمن نبودن خودرو‌ها دارد که باید این علل در اسرع وقت مرتفع شود می‌گوید:‌مرتفع شدن نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای از جمله عواملی است که می‌تواند در کاهش تلفات جاده‌ای کشور تاثیر شایان‌توجهی داشته باشد، این در حالی است که تاکنون تنها 50 درصد از نقاط حادثه‌خیز جاده‌های کشور از بین رفته است.

وی می‌گوید: در حال حاضر 90 درصد از حمل ونقل‌ و جابه‌جایی‌های ما به‌صورت جاده‌ای در حال انجام است و درمقابل تنها 10درصد جابه‌جایی‌های ما به خطوط ریلی و هوایی اختصاص یافته است که این خود معضلی جدی در کشور تلقی می‌شود و امیدواریم با اتخاذ تدابیر بودجه‌ای مناسب و رفع عوامل حادثه خیز تلفات جاده‌ای کشور به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha