سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های عفونی اواخر شهریور تا اواخر مهر ماه را بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا دانست و گفت: افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند، از مصرف این واکسن خودداری کنند.

دکتر علیرضا جانبخش در گفت وگو با (ایسنا) ، با اشاره به شیوع آنفلوآنزا همزمان با آغاز فصل سرما، خاطرنشان کرد: بهتر است قبل از شیوع این بیماری نسبت به تزریق واکسن اقدام شود که زمان مناسب برای این کار اواخر شهریور تا اواخر مهر ماه است.

وی معتقد است: پیک شیوع بیماری آنفلوآنزا اواخر آبان ماه، آذر، دی و بهمن است.

به گفته این پزشک متخصص، بیماران قلبی عروقی، افراد مبتلا به تنگی دریچه میترال و نارسایی قلبی، بیماران دیابتی، افرادی که بیماری‌های ریوی و حساسیتی مزمن از جمله آسم و برونشیت دارند وغیره از مهمترین گروه‌های در معرض خطر آنفلوآنزا هستند که باید نسبت به تزریق واکسن این بیماری اقدام کنند.

جانبخش اظهار داشت: مبتلایان به نقص سیتم ایمنی خصوصا HIV، افراد بالای 65 سال، افرادی که به مواد مخدر و سیگار اعتیاد دارند و همچنین زنان بارداری که سه ماهه دوم و سوم بارداری آنها در فصل زمستان است نیز باید واکسن آنفلونزا تزریق کنند.

وی تاکید کرد: توصیه می‌شود کودکان زیر شش سال نیز واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزا ویروس کشته شده و ضعیف شده این بیماری است و منع مصرف خاصی ندارد، یادآوری کرد: افرادی که به دسته بزرگی از آنتی بیوتیک‌ها و همچنین تخم مرغ حساسیت دارند و یا قبلا نسبت به واکسن آنفلوآنزا حساسیت نشان داده‌اند باید از مصرف این واکسن خودداری کنند.

جانبخش دوران اثرگذاری واکسن آنفلوآنزا را طولانی مدت دانست و ادامه داد: از آنجایی که ویروس این بیماری مدام تغییر می‌کند، یک واکسن برای مدت یک سال کافی خواهد بود و نیازی به تزریق مجدد نیست.

وی تصریح کرد: تنها برای کودکان زیر شش سال که برای اولین بار واکسن می‌زنند توصیه می شود به فاصله یک ماه برای بار دوم واکسن آنفلوآنزا را تجدید کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha