بیماران قلبی به ویژه بیمارانی كه برای مدت طولانی در بیمارستان و مراكز درمان بستری شده و پس از مدتی از این مراكز مرخص می شوند نیاز مبرم به انجام عمل فیزیوتراپی قلبی دارند.

دكتر نجاتیان رئیس انجمن فیزیوتراپی قلب و ریه ایران وابسته به انجمن فیزیوتراپی ایران افزود: با توجه به كاهش روند سن ابتلا به بیماری های قلبی (10 تا 15 سال) باید یك نگاه ویژه و جدی را معطوف این مسئله كرد زیرا وقتی فردی دچار بیماری قلبی است نه تنها از لحاظ مشكلات جسمی زندگی آنان را تحت الشعاع قرار می دهد بلكه به لحاظ بیماری خود دچارمشكلات روحی و روانی شدیدی  شده به طوریكه امید به زندگی در این افراد كاهش یافته و این افراد به عنوان نیروی مولد جامعه شناخته می شوند .
وی با اشاره به شعار انجمن فیزیوتراپی قلب كه مضمون این مطالب است كه بیمارقلبی باید به زندگی خود مانند دیگر افراد ادامه دهد تاكید كرد: در كشور ما بیماران قلبی پس از انكه از بیمارستان مرخص می شوند و به نوعی طول درمان خود را در بیمارستان ها سپری می كنند دچار یك سردرگمی در زمینه ادامه زندگی خود با وجود بیماری عارض شده می شوند و نكته قابل توجه آنكه غالب این افراد توسط كادر درمانی به دلیل حساسیت موجود در نوع بیماری به تحرك نداشتن و مواظبت بسیار دقیق تشویق می شوند.
دكتر نجاتیان ادامه داد: با توجه به آنكه امروزه ثابت شده است بیماران قلبی پس از ترخیص باید برنا مه ورزشی منظم، برنامه زندگی روزانه و عادتهای تغذیه‌ای خود را تنظیم كنند تا بتوانند به زندگی عادی خود بازگردند به همین منظور 40 تا 50 سال پیش در كشورهای پیشرفته با عنوان تیمی با عنوان تیم بازتوانی قلبی متشكل از پزشك ارجاع دهنده بیمار (جراح یا متخصص) فیزیوتراپیست قلبی، پرستار، مشاوره، تغذیه و روان شناس است كه در كشور ما در سال 81 مركز قلب تهران به سرپرستی انجمن فیزیوتراپی قلب و ریه برای نخستین بار بازتوانی قلبی را به معنای استاندارد و اعم از متشكل بودن گروه متخصص راه اندازی شد.
*برای نخستین بار مركز قلب تهران اقدام به آموزش فیزیوتراپی قلبی كرده است.
همچنین دكتر نجاتیان در ادامه افزود: در سال 84 انجمن فیزیوتراپ قلب ایران راه اندازی شد كه زیرشاخه‌ای از انجمن فیزیوتراپی ایران است كه وظیفه انجمن ارتقا سطح دانش این افراد بوده تا بتواند این خلا مهم بیماران قلبی را پر كند.
وی گفت: برای نخستین بار از سال 84 مركز قلب تهران اقدام به آموزش فیزیوتراپی قلبی در دانكشده توانبخشی و فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشكی تهران كرده است تا این افراد بتوانند افراد مجربی را آموزش دهند.
دكتر نجاتیان از مشكلات موجود در اجرا نشدن زودتر این مراكز گفت: كار فیزیوتراپی قلبی به دلیل آنكه یك كار گروهی مشترك بوده و كشور ما در زمینه كارگروهی دچار مشكل است و نبود قوانین مدون برای اجرای و تاسیس چنین مراكزی از مشكلات مهم اجرایی نشدن این روند برای بیماران است.
وی تاكید كرد: بیماران قلبی به ویژه افرادی كه در مراكز درمانی بستری می شوند و بعد از دوره‌ای آنجا را ترك می كنند نیاز مبرمی به فیزیوتراپی دارند. بسیاری از ما بازتوانی را فقط دویدن روی تردمیل و ورزش ساده فرض می كنیم كه نگاه ناقص است وظایف مهمی در بازتوانی قلبی و فعالیت های به بازگشت به زندگی فعال وجود دارد كه مجموعه این عوامل می تواند اقدامات طبی را كامل كند و نكته قابل توجه آنكه درمان بیماری قلبی بدون بازتوانی قلبی یك درمان ناقص است.
دكتر نجاتیان در مورد ارائه نسخه‌های پزشكی برخی ازپزشكان از سوی رسانه‌های جمعی از جمله تلویزیون و رادیو تصریح كرد: هربیمار قلبی برنامه خاصی از لحاظ درمان و فیزیوتراپی دارد و هیچ گاه نمی توان یك برنامه كلی را برای تمامی بیماران قلبی توصیه كرد.
وی یادآور شد: بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی می توانند برای شركت در انجام فیزیوتراپی با مركز قلب تهران و یا  انجمن فیزیوتراپی قلب و ریه وابسته به انجمن فیزیوتراپی ایران تماس بگیرند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha