سلامت نیوز: قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور بین‌الملل گفت: مناسبترین زمان برای ادغام طب سنتی در ایران است چرا که سیستم قدرتمند شبکه بهداشتی و درمانی (PHC) را داریم و از طب سنتی قوی نیز برخورداریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، غلامحسین نیکنام در همایش طب سنتی از منظر یونسکو گفت: تمام سازمان‌های پزشکی متفق‌القول هستند که طب سنتی توان بالا و ظرفیت ویژه‌ای دارد و باید از توان بالای این مجموعه به نحو احسن اضافه کرد.

قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور بین‌الملل گفت: از ویژگی‌های طب سنتی در دسترس‌بودن و اقتصادی بودن آن است که باعث شده طب سنتی در بخش وسیعی از دنیا اجرا شود. چه بخواهیم و چه نخواهیم.

نیکنام ادامه داد: در بسیاری از مناطق دنیا تنها منبع پزشکی در دسترس طب سنتی است.

وی به سفری که به کشور غنا داشته اشاره داشت و افزود: وقتی برای بازدید از یک داروخانه در این کشور رفتیم انواع حیوانات خشک‌شده را آویزان کرده بودند و بیماران در مراجعه به آنجا با بیان بیماری خود قطعات خشک شده حیوانات را برای درمان تحویل می‌گرفتند. این وضعیت حتی در دور افتاده‌ترین نقطه ایران نیز وجود ندارد اما این روش تنها منبع دسترسی مردم آن کشور بود.

وی به سیستم طب سنتی و دیدگاه مورد تأکید طبابت که وابسته به قرن‌ها تجربه است اشاره داشت و افزود: در سایه برخورداری از ریشه‌های قوی و فرهنگی به افراد در این رشته می‌توان اعتماد عمومی را جلب کرد که این یکی از شروط درمان  در طب سنتی است.

وی طب سنتی را به اشکال مختلف در جای‌جای دنیا اثربخش دانست و افزود: طب سنتی توانسته نسبت به بقیه ابعاد پزشکی درد و رنج مردم را کاهش دهد و در جاهایی که دسترسی به امکانات بهداشتی نیست، تأثیرگذار باشد.

قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور بین‌الملل تعداد زنانی را که سالانه در دنیا وضع‌حمل می‌‌کنند 120 میلیون نفر دانست و افزود: نیم و کمتر از نیمی از آنها در جریان وضع حمل دسترسی به امکانات بهداشتی دارد و نصف دیگر آنها جان خود و جنینشان در خطر است.

نیکنام به شاخص مرگ و میر مادران اشاره کرد و گفت: این شاخص خیلی سرسختانه جابه‌جا می‌شود و عوامل متعددی می‌توانند در این شاخص تأثیرگذار باشد و ما نمی‌توانیم تمام مشکلات نظام سلامت را با طب سنتی حل کنیم.

قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور بین‌الملل به سازمان‌های بین‌المللی سلامت محور و طب سنتی اشاره کرد و افزود: یک بحث دیگر در اسناد بین‌المللی مسئولیت طب سنتی در دنیا است که در مطالعات اخیر آمده که مقبولیت و مشروعیت طب سنتی در مجامع مرفه و با تحصیلات بالا رو به افزایش است.

وی به بحث استاندارد‌کردن روش‌های طب سنتی پرداخت و گفت: طب نوین در زمان کوتاهی مؤثر بودن روشش را روشن می‌کند اما طب سنتی با استانداردهای فوق در طب نوین ارزیابی می‌شود و منابع کافی ندارد و ممکن است شاغلان در این رشته هم مجوز لازم را نداشته باشند.

نیکنام افزود: این روزها اقبال مردم به طب سنتی بیشتر است و در مجلات معتبر به این مسئله پرداخته می‌شود و این یک نقد آشکار و عملی است. که مردم از تکنولوژی پیشرفته و تخصصی زده شده و به سوی طب سنتی می‌روند.

وی به توانمندی و ارزشمندی طب سنتی اشاره داشت و افزود: نکات منفی در طب نوین باعث شده که مردم از آن زده شوند چرا که پزشکی امروز از انسان و ارزش‌های انسانی فاصله گرفته‌اند و افزایش طب جایگزین عطشی است از عدم مراقبت و عطوفت‌های انسانی.

وی استفاده از داروهای گیاهی و طبیعی را در اعتقاد عمومی افراد به استفاده از این داروها دانست و گفت: مردم فکر می‌کنند که داروهای گیاهی و طبیعی هم ذاتاً خوب است و هم سالم است و هم بی‌ضرر که متأسفانه از این باور عمومی سوء استفاده می‌شود.

قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور بین‌الملل گفت: الان مناسبترین زمان برای ادغام طب سنتی در ایران است چرا که سیستم قدرتمند شبکه بهداشتی و درمانی (PHC) را داریم. از طب سنتی قوی نیز برخورداریم و می‌توانیم از هر دوی اینها استفاده کنیم درست مثل کشور چین که در بیمارستان‌های دولتی بخش طب سنتی نیز وجود دارد.

وی سیستم PHC ایران را یک سیستم قوی و موفق دانست که دولت آمریکا از این مدل به عنوان یک مدل موفق در منطقه دلتا استفاده می‌کند.

نیکنام دیدگاه طب سنتی و مشکلات عرصه سلامت برای آینده نظام سلامت را پیش‌بینی کرد و گفت: ما در آینده با بیماری‌های غیرواگیر مواجه خواهیم شد و می‌توانیم با طب سنتی که بحث تغذیه، تحرک جسمی، ورزش و آگاهی اشاره دارد برای درمان استفاده کنیم.

وی ۳ مشکل مهم و معضل پزشکی را جهانی شدن سبک زندگی غیرسالم، شهرنشینی سریع و برنامه‌ریزی نشده و پیرشدن جمعیت دانست و افزود: این سه مورد با خود بیماری‌های غیرواگیر مزمن مثل سرطان، بیماری‌ های قلبی و عروقی، دیابت و ... را به همراه خواهد داشت.

در انتهای همایش طب سنتی از منظر یونسکو از حسن تاج‌بخش، محمد‌مهدی اصفهانی، محمد‌رضا شمس اردکانی، محمود خدادوست، دکتر نیکنام، امیرهومن کاظمی و دکتر اکرمی از طرف یونسکو قدردانی شدند و هدایایی به رسم یادبود به آنان تقدیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha