پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۹
کد خبر: 82828

این ‌روز‌ها هجوم ریزگردها به ایران آن هم از کشورهای همسایه موجب نگرانی شهروندان به‌دلیل به خطر افتادن سلامتی آنها شده است ولی هنوز هیچ اقدامی را درخصوص مهار ریزگردها شاهد نیستیم.

ریزگرد‌ها، جان شهروندان را می‌گیرند
سلامت نیوز : این ‌روز‌ها هجوم ریزگردها به ایران آن هم از کشورهای همسایه موجب نگرانی شهروندان به‌دلیل به خطر افتادن سلامتی آنها شده است ولی هنوز هیچ اقدامی را درخصوص مهار ریزگردها شاهد نیستیم.امروز نه‌تنها آلودگی هوا بلکه ریزگرد‌ها نیز گریبانگیر ماست و با سهل‌انگاری با سلامت شهروندان بازی می‌شود که با توجه به اختصاص بودجه در این زمینه مشکلی حل نشده است و اثرات منفی این امر به‌مرور خود را نشان داده و خسارت جبران‌ناپذیری را به‌دنبال خواهد داشت با اینکه هرروز از آغاز دولت جدید می‌گذرد ولی هنوز اقدامی در خصوص مقابله با ریزگرد‌ها وجود نداشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ برخی از کارشناسان معتقدند، مهار ریزگردها موضوع پیچیده‌ای نیست و می‌توان با کشورهای همسایه صحبت و این امر را حل کرد. ولی این‌ روز‌ها همه مسئولان دست روی دست گذاشته و در این زمینه تنها نظاره‌گر هستند که امید است با حضور رئیس جدید سازمان محیط زیست ما شاهد از بین رفتن این امر باشیم؛ برای بررسی بیشتر این امر به گفت‌وگو با کارشناسان پرداختیم.

 اثرات مخرب ریزگرد‌ها بر سلامت مردم بیش از بیماری ایدز است
مهدی حجت، معاون سازمان میراث فرهنگی در خصوص کاهش آلودگی هوا اظهار داشت: مسئولان در زمینه کاهش آلودگی هوا به‌طور جدی غفلت کرده و با جدیت به‌دنبال منشأ ‌ریزگرد‌ها و آلودگی هوا نبودند.وی با بیان اینکه اثرات مخرب ریزگرد‌ها بر سلامت مردم بیش از بیماری ایدز و «ام.اس.» است، ادامه داد: موضوع ریزگرد‌ها مشکلات مالی و جانی بسیاری دنبال دارد که باید اقدامات وسیعی در این راستا صورت گرفته تا بتوانیم جان شهروندان را حفظ کنیم، در واقع نهاد‌ها باید با کشور‌های منطقه‌ای و بعد بین‌المللی در زمینه مهار ریزگرد‌ها اقداماتی انجام داده و اثراتی را که این موضوع به‌همراه دارد به مردم اطلاع دهند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه "به‌نظر بنده میزان خسارت وارده از سوی ریزگرد‌ها بسیار بوده که ثبت و به جهان اعلام نشده است"، گفت: ما باید برای کاهش آلودگی هوا که مانند مهار ریزگرد‌ها مهم بوده فکری بیندیشیم و انرژی خورشیدی را جایگزین نفت و گاز کنیم تا از میزان آلودگی کاسته شود. با استفاده از انرژی خورشیدی می‌توانیم آب گرم و سرد در منزل داشته و از انرژی نفت و گاز به‌دلیل ارزان‌قیمت‌تر بودن استفاده نکنیم در واقع از انرژی نو استفاده شده و با استفاده از گاز و نفت هوا را آلوده نکرده و به فکر سلامت شهروندان باشیم چرا که این امر یکی از عوامل آلودگی هواست.

ما از خودرو‌های غیراستاندارد استفاده کرده که این خود آلودگی هوا را به‌دنبال دارد و همچنین باید دوچر‌خه را مانند کشور‌های غربی جایگزین خودروی شخصی کنیم و همچنین از وسایل نقلیه عمومی استفاده بیشتری کرده و در این خصوص ناوگان‌های حمل‌و‌نقل عمومی را نیز تقویت کنیم. این استاد دانشگاه با بیان اینکه از استفاده از خودرو‌های فرسوده که خود عاملی در آلودگی هواست که صدمه این موضوعات بعدها مشخص خواهد شد، باید خودداری کرد، افزود: افزایش فضای سبز از موارد کاهش آلودگی هوا محسوب می‌شود که مسئولان نباید غفلت کنند و با برنامه‌ریزی درست بتوانند مشکلات در این زمینه را رفع کنند.حجت با اشاره به اینکه استفاده از اتوبوس‌های برقی نیز باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود، اظهار داشت: باید مسئولان با اراده لازم مشکلات آلودگی هوا را رفع کرده بتوانند با برنامه‌ریزی‌ها راه‌حلی برای مهار ریزگرد‌ها و کاهش آلودگی هوا پیدا کنند.

 انتقال صنایع آلاینده از اطراف کلانشهرها
سیدامیر وحدتی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص انتقال صنایع آلاینده از اطراف کلانشهرها اظهار داشت: چهار سال پیش تأکید کردیم این کارخانه‌ها باید به شعاع 80کیلومتری شهر انتقال پیدا کند که این اقدامات تا حدودی انجام شد و برخی کوره‌پزی‌ها و ریخته‌گری‌ها منتقل شد. انتقال برخی از آلاینده‌ها از اطراف شهر‌ها باید با سازوکار صورت گرفته و با برنامه‌ای جامع منتقل شوند تا شاهد کاهش آلودگی‌ هوا باشیم. همچنین باید ابتدا مکان‌یابی و کارگروه تشکیل شود و بعد این اقدام به‌شکل درست انجام و مشکلات پیشِ‌رو رفع و هموار شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص وضعیت آلودگی هوا اظهار داشت: باید افزایش انرژی و کاهش و بهینه سازی سوخت صورت گیرد تا آلودگی هوا کاهش یابد.وی با بیان اینکه نیروگاه‌ها، مراکز تجاری و مسکونی از مواردی است که آلودگی هوا را به‌دنبال دارد، ادامه داد: باید استفاده از انرژی‌های باد،‌ پی‌اچ‌پی و خورشیدی و موضوع کاهش آلودگی هوا را در اولویت قرار دهیم. همچنین مواردی مانند خروج خودروهای فرسوده از حمل و نقل و ترافیک، استانداردسازی خودروهای جدید، استانداردسازی سوخت، توسعه فضای سبز شهری و استفاده از انرژی‌های نو باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود.رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص مقابله با ریزگردها گفت: منشأ ریزگردها از غرب است که باید آن را مهار و کنترل کرد، در واقع یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها تعامل با کشور‌های همسایه است. همچنین مدیریت منابع آب و مدیریت اراضی کشاورزی همراه با توسعه فضای سبز می‌تواند به‌منظور مقابله با این پدیده بسیار مؤثر واقع شود.

 اختصاص بودجه مجزا برای مهار ریزگردها
مهرداد بائوج لاهوتی، عضو فراکسیون محیط‌زیست در خصوص مهار ریزگردها، اظهار داشت: ما استارت کار را برای مهار و مقابله با ریزگردها در صحن علنی زدیم، در حقیقت حدود 550 میلیارد تومان اعتبار برای مهار ریزگردها در نظر گرفتیم که این اعتبار قابل ملاحظه بوده و می‌تواند مشکل مقابله با ریزگردها را مرتفع کند.سازمان محیط زیست با توجه به شرایطی که در خصوص ریزگردها دارد باید برای این امر اقدامی مؤثر کرده و مانند گذشته که هزار میلیارد تومان برای بحث ریزگردها و مناطق مرزی (آب‌های مرزی) در نظر گرفته بودیم و وزارت نیرو 800 میلیارد جذب کرد و محیط زیست تنها 200 میلیارد جذب کرد گام برندارد؛ در حقیقت باید در راستای مهار ریزگردها تلاش کرده و از بودجه اختصاص یافته استفاده کافی را داشته باشد.این عضو فراکسیون محیط زیست با بیان اینکه "برای امسال بودجه‌ای مجزا برای مهار ریزگردها در نظر گرفتیم"، گفت: نگاه ما برای مقابله و مهار ریزگردها بسیار مثبت است و اگر سازمان محیط زیست نیاز به کمک داشت فراکسیون محیط‌زیست نظرات خود را طرح می‌کند و همچنین دولت از طریق ایجاد لایحه در این راستا به کمک محیط زیست می‌شتابد.

 در قانون برای مهار ریزگردها بودجه اختصاص یافته است
مؤید حسینی صدر، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این‌باره اظهار داشت: طرحی در زمینه آلودگی هوا و الزام دولت به حمایت از استان‌هایی که مورد هجوم ریزگردها قرار گرفتند به مجلس شورای اسلامی داده بودیم که رد شد و هنوز به تصویب نرسیده است، در واقع مقرر شده است که این طرح تا هفته بعد رسیدگی بیشتری شود.وی با بیان اینکه طرح آلودگی هوا و الزام دولت به حمایت از استان‌هایی که مورد هجوم ریزگردها قرار گرفتند، قرار است اصلاح شود، ادامه داد: در قانون برای مهار ریزگردها بودجه اختصاص یافته است که دولت می‌تواند از محل حوادث مترقبه بودجه بیشتری در نظر گرفته و با کشورهای دیگر تعامل داشته باشد. در حقیقت حمایت دولت از طریق تعامل با کشورهای همسایه و اختصاص بودجه بیشتر است.سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مهار ریزگردها موضوع پیچیده‌ای نیست و می‌توان با کشورهای همسایه صحبت و این امر را حل کرد، افزود: دولت برای کاهش آلودگی هوا و مهار ریزگردها باید عزم و جدیت داشته باشد که ما تاکنون عزمی جدی را شاهد نبودیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha