سكته قلبی عامل مرگ شهروندانی است كه شاید اگر سبك زندگی خود را تغییر می‌دادند سال‌های سال زنده می‌ماندند. روز گذشته دكتر سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت با اعلام سن سكته قلبی در ایران گفت: سن سكته در مردان 59 سال و برای زنان 65 سال است و 43.7 درصد كل مرگ‌ها دركشور مرتبط با بیماری‌های قلبی – عروقی است.

سلامت نیوز : سكته قلبی عامل مرگ شهروندانی است كه شاید اگر سبك زندگی خود را تغییر می‌دادند سال‌های سال زنده می‌ماندند. روز گذشته دكتر سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت با اعلام سن سكته قلبی در ایران گفت: سن سكته در مردان 59 سال و برای زنان 65 سال است و 43.7 درصد كل مرگ‌ها دركشور مرتبط با بیماری‌های قلبی – عروقی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ به گفته كارشناسان در سال‌های گذشته بیماری‌های غیرواگیر به یكی از مشكلات اساسی نظام سلامت در ایران و دنیا تبدیل شده‌اند. این در حالی است كه ترسیم نقشه بروز بیماری‌های غیرواگیر و تحلیل عوامل خطر تاثیرگذار می‌تواند در كاهش مرگ و افزایش كیفیت زندگی افراد موثر باشد. اگر چه طی سال‌های گذشته تنظیم سند فعالیت بدنی و سند تغذیه، تعهد به كنوانسیون دخانیات و برنامه‌ریزی برای مداخلاتی مانند فشار خون، دیابت، چاقی، خود مراقبتی و بازتوانی قلب در كشور انجام شده اما به گفته قاضی‌زاده‌هاشمی، هنوز راه درازی برای كاهش بار بیماری‌های قلبی- عروقی در پیش داریم و این اقدام مهم بدون یكپارچگی بخش‌های مختلف نظام سلامت امكان‌پذیر نیست.

مصرف فست‌فود را كم كنید

دكتر نصرت آزاد احیایی، رئیس بخش قلب بیمارستان فیروزگر با اشاره به نقش عوامل محیطی در بروز سكته‌های قلبی به تهران امروز می‌گوید: افزایش آلودگی‌های محیطی و آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، وجود ذرات ریز دانه كمتر از 2.5 میكرو در هوا و جذب آنها در ریه‌ها، و رسوب این مواد در دیواره‌های عروق به همراه افزایش استرس‌های روزانه ناشی از مشكلات اقتصادی، فرهنگی و مشكلات مالی كه گریبانگیر شهروندان شده، درصد بروز سكته‌های قلبی را در كشورمان افزایش داده است. وی با هشدار نسبت به افزایش استعمال سیگار و قلیان در بین جوانان می‌گوید:‌افزایش مصرف سیگار و روی آوردن جوانان به استعمال قلیان یكی از فاكتورهایی است كه در بروز تنگی عروق كرونر و سكته قلبی موثر است چرا كه نیكوتین موجود در سیگار و تنباكو حاوی صدها نوع ماده سمی است كه این سم‌ها دیواره عروق كرونر و مغزی را تنگ می‌كنند و به‌دنبال این تنگی عروق شاهد افزایش فشارخون و در نهایت سكته‌های مغزی و قلبی خواهیم بود كه در اكثر موارد مبتلایان به این سكته‌ها در استعمال دخانیات ید طولایی دارند.

مصرف بی‌رویه فست‌فود و غذاهای آماده از نكات دیگری است كه دكتر آزاد احیایی به آن اشاره كرده و می‌گوید:‌فست‌فودها با دارا بودن چربی زیاد و

LDL بالا یكی از عوامل بروز سكته قلبی هستند چرا كه چربی موجود در آنها كنترل نشده و به علت طعم متفاوتی كه دارند بیشتر از غذاهای خانگی مورد استقبال قرار می‌گیرند از طرف دیگر هر چه كشور به سمت صنعتی شدن پیش می‌رود شاهد كم تحركی و در نهایت افزایش وزن در بین شهروندان هستیم كه این معضل در تمام كشورهای صنعتی و كشورهایی كه به سمت صنعتی شدن پیش می‌روند دیده می‌شود.

پس هر چه شیوه زندگی ناسالم‌تر باشد، سن بروز بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی نیز كاهش پیدا می‌كند. وی با ابراز تاسف از این نكته كه متاسفانه اغلب افراد از مضرات استعمال دخانیات، فست‌فودها و كم‌تحركی اطلاع دارند اما به نوعی سعی در توجیه رفتار خود دارند، می‌گوید: عوامل خطر‌سازی كه در تمام زندگی‌ها نفوذ كرده مهار این بیماری و در نهایت سكته را مشكل كرده و باید عزم ملی برای حل این مسئله داشته باشیم. به گفته آزاد احیایی، مدیریت استرس یكی از عواملی است كه باید به آن توجه ویژه شود؛ از طرف دیگر دولت هم با كاهش گرانی و مدیریت اقتصاد كشور می‌تواند درگیری‌های ذهنی مردم را در این باره كاهش دهد. نقش رسانه‌ها را نیز نباید در این باره دست كم گرفت. تشویق شهروندان به ورزش كردن و حداقل 4 روز پیاده‌روی 30 دقیقه‌ای در هفته و دوچرخه‌سواری و شنا می‌تواند در این مورد موثر باشد. از طرف دیگر كاهش مصرف چربی‌های مضر، كم كردن مصرف نمك، قطع سیگار و رفع آلودگی هوا می‌تواند كمك موثری به كاهش بیماری‌های قلبی- عروقی و در نهایت سكته‌های قلبی كند.

نقش مستقیم آلودگی هوا در بروز سكته

دكتر مسعود زارع‌زاده،‌متخصص قلب و عروق نیز تغییر سبك زندگی را ازعوامل موثر در افزایش بیماری‌های قلبی عروقی عنوان كرده و به تهران امروز می‌گوید:‌ استرس‌های حاد تاثیر زیادی روی سیستم قلبی- عروقی دارند و به‌طور مستقیم در افزایش فشار خون و دیابت اثر دارند. وی تاكید می‌كند:‌ در حال حاضر تعداد سكته‌های قلبی در كشورمان از حد نرمال خارج شده. درگذشته سن سكته بالای 50 سال بود اما الان در بین جوانان زیر 30 سال هم شاهد سكته‌های قلبی هستیم كه مهم‌ترین علت آن روی آوردن به دخانیات، دیابت،‌مسائل ژنتیكی و در نهایت درگیری‌های خانوادگی است. وی با اشاره به نقش مستقیم آلودگی هوا و ریزگردها در بروز سكته‌های قلبی و افزایش مرگ‌ومیر می‌گوید:‌ در زمان‌هایی كه شاهد افزایش آلودگی هوا یا بروز ریزگردها هستیم تعداد مرگ‌ومیرها از زمان مشابه خود در گذشته بیشتر است. وی با اشاره به تبعات سكته قلبی در سن پایین می‌گوید:‌در صورتی كه عملكرد قلب بعد از بروز سكته كاهش پیدا كند فعالیت اجتماعی بیماران كمتر شده،‌مخارج درمان آنها بیشتر می‌شود و در نهایت نیروی كار جوانی كه امید به زندگی زیادی دارد از چرخه اقتصادی خارج می‌شود و این موضوع بار مالی زیادی را بر دوش دولت می‌گذارد.

وی با اشاره به این نكته كه متاسفانه در حال حاضر سبك زندگی در روستاها نیز تغییر كرده می‌گوید:‌ در گذشته روستاییان بیشتر از لبنیات و میوه تازه و سبزیجات به عنوان مواد اصلی غذایی استفاده می‌كردند اما امروزه موادغذایی نظیر برنج و نان و نیز مواد نشاسته‌ای جایگزین آنها شده است و مصرف زیاد موادغذایی نظیر برنج و نان می‌تواند باعث افزایش وزن شود. همچنین مصرف موادغذایی پر چرب باعث افزایش بالا‌تر از حد معمول چربی در بدن و افزایش كلسترول خون می‌شود كه این افزایش، تنگی عروق قلب، مغز و كلیه را به همراه خواهد داشت. ‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha