پنجشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۱

سلامت نیوز : فرمانده نیروی انتظامی دیروز اگرچه گفته که قبوض جریمه در سال‌جاری نسبت به سال گذشته کاهش داشته است اما از سویی دیگر، او اضافه کرده است «درعین حال با توجه به افزایش نرخ جرایم رانندگی، واریزی قبوض جرایم رانندگی به خزانه افزایش یافته است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ سردار احمدی‌مقدم همچنین از تغییر نرخ جریمه ها همزمان با میزان تورم در کشور خبر داد و گفت: قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی این‌گونه است که هر سه سال یکبار باید نرخ جرایم‌ رانندگی بر اساس نرخ تورم تغییر کند که بدین ترتیب تا پایان امسال جلسه‌ای در این خصوص تشکیل شده و با توجه به نرخ تورم اعلامی توسط بانک مرکزی نرخ قبوض رانندگی به‌روزرسانی خواهد شد.

آسیب‌پذیری بالای خودروهای زیر 30 میلیون

احمدی‌مقدم همچنین با اشاره به آسیب‌پذیری خودروها در کشور توضیح داد: به اعتقاد من خودروهای زیر ۳۰میلیون تومان آسیب‌پذیر هستند. فرمانده ناجا دیروز با راه‌اندازی تلفن 120 برای تصادفات و امور راهور گفت: در موضوع نظارت، پلیس باید بی‌رحمانه عمل کند و باید چشم‌ها را ببندد تا اعمال نظارت سختگیرانه داشته باشد. وی با اشاره به اینکه متاسفانه حتی یک مرکز تست خودرو در کشور وجود ندارد، گفت: چه ما و چه سازمان استاندارد اگر بخواهیم خودرویی را به لحاظ ایمنی تست کنیم باید آن را به خارج از کشور بفرستیم که لازم است هرچه سریع‌تر با اختصاص بودجه لازم یک مرکز تست استاندارد خودرو در کشور راه‌اندازی شود. ایسنا نوشت؛ وی با اشاره به تصادف اخیر گفت: خودروسازی که در این تصادف نقش داشته جزو خودروسازان بد ما نیست و حتی اعتبار جهانی دارد، اما بالاخره یک عیبی پیدا شده و باید آن را برطرف کرد، نه اینکه بگویند چون خودرو جهانی است کسی حق ندارد درمورد آن صحبت کند. فرمانده نیروی انتظامی به گم شدن حقیقت از سوی فردی اشاره کرد که بلوای رسانه‌ای درست می‌کند؛ « گفته‌ها و فرهنگ از خودروسازان بزرگ راه افتاده است که انجمن را تشکیل داده‌اند و آقایی که اصلا معلوم نیست چه کاره است به خودش اجازه می‌دهد تا با رسانه‌ها مرتبا مصاحبه کند و تا اتفاقی می‌افتد به پلیس یا سازمان استاندارد انتقاد وارد کند و درنهایت آنچه گم می‌شود در این بلوای رسانه‌ای «حقیقت» است». وی با انتقاد از فرافکنی خودروسازان پس از وقوع حوادث رانندگی گفت: متاسفانه خودروسازی که روزی دو خودرو هم تولید نمی‌کند، وقتی با انتقاد پلیس مواجه می‌شود به‌جای رفع مشکل تازه به میدان آمده و فرافکنی می‌کند.

اولتیماتوم پلیس به یک خودروساز

احمدی‌مقدم تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم از اهرم‌هایی که داریم استفاده کنیم اما باید پیگیری قضایی در این مورد صورت گیرد. قطعا این خودروساز با مهلتی حداکثر سه ماهه باید ضمن حل مشکل فعلی خودروی خود خودروهای قبلی را نیز فراخوان و اصلاح کند.

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهایی است که رتبه تک‌رقمی در تعداد بالگرد دارد، گفت: متاسفانه هم‌اکنون 50 درصد کشته‌های تصادفات سر صحنه رخ می‌دهد که این رقم بسیار بالاست و قطعا می‌توانیم با رفع کمبود امکانات موجود، به‌کارگیری بالگردهای امدادی، توسعه مراکز امداد جاده‌ای و حل مشکل عدم‌پذیرش مراکز درمانی این میزان را حداقل 10 درصد کاهش دهیم. وی با ابراز تأسف از آمار تصادفات جاده‌ای اظهار کرد: ما تجربه تصادفات ۲۸ هزار نفری در جاده را داشته‌ایم که با بهبود وضعیت این آمار به ۱۹ هزار نفر کاهش یافته است. وی ایمن کردن جاده‌ها را مستلزم ۱۰ تا ۱۵ سال زمان دانست. وی با انتقاد از برخی صحبت‌ها مبنی بر به‌کارگیری اهرم واردات برای افزایش رقابت در بین خودروسازان داخلی گفت: اینکه اهرم واردات خودرو را برای ایجاد رقابت در بین خودروهای داخلی به کار بگیریم قطعا بی‌نتیجه است چراکه فردی که پورشه می‌خرد، اگر جلوی واردات را گرفتیم نمی‌رود پراید بخرد. فرمانده ناجا افزود: این امر بهانه‌ای است برای برخی رانت‌جویان و نمی‌خواهم بگویم افرادی که این مسائل را مطرح می‌کنند غرضی دارند اما تاکید می‌کنم که در گفته‌هایشان بی‌دقتی کرده‌اند و ارتباط علمی بین رقابت و واردات خودرو را نسنجیده‌اند. احمدی‌مقدم با اشاره به اینکه باید سختگیری‌ها در استانداردسازی خودروها و کنترل‌های آنها افزایش یابد، گفت: به قول معروف باید نظارت پلیس بی‌رحمانه باشد.

خودروسازان فرافکنی می‌کنند

در رابطه با مشکلات پیش آمده برای پلیس راهور جهت بررسی حوادث جاده‌ای رئیس این سازمان نیز که دیروز در این مراسم حضور داشت، افزود: برخی خودروسازان می‌خواهند که پلیس تمامی تقصیرها را گردن عامل انسانی بیندازد و در حادثه‌ای که جان 44 انسان گرفته شد خودروساز به جای بررسی موضوع اقدام به فرافکنی کرد و تقصیر را گردن دیگری می‌اندازند حتی خودشان نمی‌روند موضوع را بررسی کنند. سردار اسکندر مومنی افزود: در سال 84 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه 25 نفر کشته می‌شدند که در پایان سال 91 این آمار به 3/7 نفر رسید. این آمار در دنیا 5/7 نفر و در آسیا 9/1 نفر است. مومنی با اعلام اینکه پیش‌بینی می‌کنیم که امسال تلفات رانندگی حداقل 10 درصد کاهش یابد، افزود: در 5 ماهه امسال تلفات رانندگی 8/10 درصد کاهش یافته و 900 انسان کمتر کشته شده‌اند. با پیش‌بینی مولفه‌های جدید می‌توان 30 تا 40 درصد این آمار را کاهش داد. رئیس پلیس راهور در ادامه با اشاره به ایمنی خودروها تاکید کرد: اگرچه در بخشی از مولفه‌های موثر در کاهش تصادفات پیشرفت داشته‌ایم اما در حوزه ایمنی خودروها جلو نرفته‌ایم و ایمنی این وسایل زیاد نیست.

فاصله 35 درصدی با نرم جهانی

وی با بیان اینکه 50 درصد تلفات سر صحنه بوده و 50 درصد نیز حین انتقال یا بیمارستان است، افزود: نرم استاندارد جهانی در این حوزه 15 تا 20 درصد که باید نیروهای امدادی در این حوزه تلاش بیشتری انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha