سلامت نیوز: متخصص کودکان و نوزادان گفت: رشد حرکتی گروه‌های بزرگ و کوچک عضلانی، رشد شناختی، تکامل زبان و ارتباط، مهارت‌های خودیاری، ‌تکامل هیجانی و تکامل اجتماعی از حوزه‌های اصلی تکامل کودک هستند.

محمدحسین سلطان‌زاده در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: کودکان در دو سال اول زندگی رشد و تکامل سریعی در زمینه‌های مختلف پیدا می‌کنند.

متخصص کودکان و نوزادان گفت: در هنگام تولد تعداد سیناپس‌ها یا اتصالات سلولهای عصبی در مغز نوزاد حدود 50 تریلیون است و این مقدار در طی سال اول زندگی 20 برابر شده و به هزار تریلیون می‌رسد که همزمان با این تغییرات کودک در هر حوزه اصلی تکامل می‌یابد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: چگونگی تجربیات کودک در این زمان می‌تواند آهنگ این تکامل را تغییر داده و آن را کندتر یا تندتر سازد؛ البته والدین نیز می‌توانند با غنی‌سازی محیط رشد و تکامل و فراهم ساختن تجربه‌های مثبت یادگیری برای کودک، این فرایندها را تسریع کنند.

فوق تخصص عفونی اطفال، حوزه‌های اصلی تکامل کودک را به 7 دسته تقسیم کرد و افزود: رشد حرکتی گروه‌های بزرگ و کوچک عضلانی از جمله این حوزه‌های تکاملی است که در نتیجه آن کودک می‌تواند بدود، بپرد یا از پله بالا رود. همچنین می‌تواند کارهایی مثل جور کردن قطعات پازل و کنار هم گذاشتن مکعب‌های لگو را انجام دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رشد شناختی و تکامل زبان و ارتباط را از دیگر حوزه‌های تکامل دانست و افزود: کودک در رشد شناختی به تدریج با مفاهیمی مانند کوچک و بزرگ و طبقه‌بندی آشنا می‌شود و حوزه تکامل زبان و ارتباط نیز شامل درک زبان، زبان بیانی و ارتباط غیرکلامی است.

سلطان‌زاده گفت: تکامل مهارتهای خودیاری شامل مهارتهایی چون غذا خوردن، لباس پوشیدن و کنترل دفع می‌باشد.

فوق تخصص کودکان و نوزادان، کنترل و تنظیم هیجانات و توانایی ابراز احساسات به صورت متعادل را تکامل هیجانی کودک نامید و افزود: ایجاد دلبستگی و توانایی ابراز همدلی و مشارکت در فعالیت‌های گروهی و بازی‌های دسته‌جمعی از جمله تکامل اجتماعی کودک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha