جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵

می خواهید بین بیماری ام اس و عوارض آن و شغلتان تعادل ایجاد کنید؟ بنابراین مسائلی است که باید آنها را بدانید.

سازگاری با ام اس در محیط کار
سلامت نیوز:‌ می خواهید بین بیماری ام اس و عوارض آن و شغلتان تعادل ایجاد کنید؟ بنابراین مسائلی است که باید آنها را بدانید.

کسانی که بیماری ام اس دارند، می دانند که بعضی روزها خوب می گذرد؛ در صورتی که روزهای دیگر، کار را، سخت می کند. در حالیکه تمایل به بهره وری و ادامه اشتغال همچنان باقی می ماند.
خبر خوب این است که امکان ادامه کار بعد از تشخیص ام اس وجود دارد، ولی لازم است وقتی علامت های ام اس شروع می شوند و بر روی کار شما اثر میگذارند، از راه حل های موجودی که به شما بسیار کمک می کنند آگاه باشید.

صحبت درمورد بیماری ام اس در محل کار


بنابر نظر دکتر نیکلاس لاروکا،  نائب رئیس سازمان سلامت و مرکز تحقیقات بین المللی ام اس، یکی از اولین تصمیم های سخت کسی که به تازگی برایش بیماری ام اس تشخیص داده شده، این است که به چه کسانی و تا چه اندازه از بیماریش بگوید.
هیچ قانونی در رابطه با الزام اعلام بیماری، وجود ندارد ، لاروکا می گوید: اما وقتی نشانه های ام اس مانند خستگی زیاد نمایان می شود، همکاران و رئیس شما ممکن است نگران شوند که  مشکلی وجود دارد که نمی دانند.
وقتی علائم بیماری آشکار می شوند، لازم است که اطرافیان شما از اتفاقی که افتاده ، مطلع شوند . در غیر این صورت شرایط برای همه سخت خواهد شد.  لاروکا اضافه می کند، وقتی شما تصمیم می گیرید بیماری خود را اطلاع دهید، توجه داشته باشید که:  همه کس نمی دانند ام اس چیست، وضعیت شما به چه صورت است و اینکه چطور باید با این موقعیت برخورد کنند.

تغییراتی که به شما کمک می کنند تا با ام اس زندگی کنید


زندگی همراه ام اس برای هر فردی فرق می کند. وقتی علامت های بیماری شما تغییر می کنند، نیازهای شما هم  تغییر می کنند. سرانجام، شما ممکن است نیاز داشته باشید که از حمایت های  قانونی مربوطه استفاده کنید که کارفرما ها را موظف به هماهنگ سازی محیط با افراد ناتوان می کند. لاروکا می گوید هماهنگ سازی های عمومی و معقولی هست که کارفرماها می توانند برای کارمندان بیمار ام اس فراهم کنند. این خدمات عبارت اند از:

    کار در پایین ترین طبقه. اگر ناتوانی حرکت و لزوم دسترسی وجود دارد.
    نزدیک بودن به سرویس بهداشتی چنانچه مسئله کنترل ادرار حس می شود.
    کار در محیط خنک چنانچه حساسیت به گرما وجود دارد.
    زمان استراحت انعطاف پذیر وقتی خستگی طاقت فرسا می شود.
    استفاده از مرخصی استعلاجی کوتاه مدت در حین و بعد از شدت بیماری.
    استفاده از صفحه نمایش های بزرگتر یا ابزار کمکی بصری وقتی بینایی دچار اختلال می شود.
    استفاده از ابزار کمکی حافظه ( مثل  یادداشت های اداری ) و نرم افزار های برنامه ریزی که اثر از دست رفتن حافظه و حس درهم ریختگی را کاهش می دهند.
    لاروکا یادآوری می کند که  بیشتر این تسهیلات گران قیمت نیستند.

 وقتی زندگی با ام اس به معنی ترک کار است


متاسفانه، لاروکا خاطر نشان می کند، کسانی که ام اس دارند  ممکن است روزی با این واقعیت روبرو شوند که ادامه کار تمام وقت خارج ار خانه، برایشان بسیار مشکل است.  اگر متوجه شدید که قادر به انجام وظایف شغلی خود نیستید، لازم است که از مرخصی طولانی مدت استعلاجی، استفاده کنید.

توقف کار و درخواست از کارافتادگی وقتی لازم است که:


    رفت و آمد . وقتی شما متوجه می شوید که خارج شدن از بستر و با وسایل نقلیه به سر کار رفتن برایتان مقدور نیست.
    سفرهای کاری، برایتان مشکل شده است.
    شما از تسهیلاتی که جهت بیماری برایتان استفاده شده ،خسته شده اید.
    خستگی. همه انرژی خود را در کار، از دست می دهید و توان بودن  درکنار خانواده و پرداختن به علاقه هایتان را ندارید.
    مشکل شناختی.  از دست دادن توانایی شما برای یاد آوری جزئیات، برنامه ریزیی زمانی و پروژه ها  یا چند مسئولیت داشتن که به کار شما لطمه می زند.

کار پاره وقت برای بعضی بیماران گزینه خوبی است. لاروکا می گوید خیلی از بیماران تصمیم می گیرند مشورت کنند و در خانه کار کنند. این سازماندهی ایده آلی برای یک بیمار است – چنانچه آنها بتوانند از کامپیوتر و ارتباط از طریق ایمیل، کنفرانس های اینترنتی و تلفن استفاده کنند. خیلی از بیماران ام اس می توانند برای مدت نامحدود به این شیوه کار کنند.
منبع:‌ مجله پزشکی مادر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha