سلامت نیوز:‌ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه استفاده از داروهای تولید داخل در کشور بار مالی کمتری را به همراه دارد، گفت: درحال حاضر اختصاص ارز برای ورود دارو با برند خارجی در کشور هزینه بالایی داشته که همین امر معضل دارویی را با چالشی جدی مواجه می‌کند.

 شهلا میرگلوی بیات در گفتوگو با خانه ملت، با بیان اینکه مشکلات دارویی کشور با برگشت قیمت داروهای بیماران صعب العلاج به سال گذشته رفع نمی‌شود، افزود: متاسفانه امروزه دوسوم مبلغ ارز دارویی برای 3 درصد داروهای ضد سرطان هزینه می‌شود تا این داروها با برندهای خارجی و از شرکت‌های بزرگ وارد کشور شود.

نماینده مردم ساوه و زرندیه درمجلس شورای اسلامی، با تاکید بر جایگزینی استفاده از دارهای ژنریک، ادامه داد: به طور حتم تهیه داروهای ژنریک بار مالی کمتری برای کشور داشته و می‌تواند با قیمت بسیار پایین‌تر از داروهایی با برندهای خارجی مورد استفاده قرار گیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، در تشریح داروهای ژنریک، تصریح کرد: این‌ها داروهایی هستند که مشابه خارجی آن با برندهای خاص و معروف تولید می‌شوند و مورد تایید سازمان FDA بوده اما در کشور ما مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

وی، تاکید کرد: با وجود آنکه در کارخانه‌های داروسازی کشورمان، داروهای ژنریک با کیفیت مطلوب و مورد تایید سازمان FDA تولید می‌شوند اما شاهد اختصاص ارز دارویی برای ورود داروی بیماری‌های ضد سرطان از کشورهای دیگرهستیم.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس نهم، یادآور شد: در شرایط استفاده از داروهای ژنریک نیازی به اختصاص دوسوم ارز دارویی به داروهای ضد سرطان نیستیم زیرا با استفاده از آن، مشکلات دارویی کشور به راحتی رفع می‌شود.

میرگلوی بیات ادامه داد: در کشورهای اروپایی مانند کانادا داروهای ژنریک و داروهای برند خاص را در اختیار بیماران قرار می‌دهند تا بیمار نوع داروی خود را انتخاب کند.

وی، افزود: این مثال نشان دهنده آن است که کشورهای اروپایی نیز از داروهای ژنریک استفاده می‌کنند زیرا هم صرفه اقتصادی خوبی برای کشورشان دارد و هم از کیفیتی مشابه با داروهایی با برند خاص برخوردار است.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با تاکید بر اینکه قیمت داروهای ژنریک یک پنجم داروها با برندهای خاص است، تصریح کرد: بدون شک ورود داروهایی با برندهای خاص در کشور به دست دلالان دارویی است که به لحاظ داشتن منفعت اقتصادی دست به چنین کاری می‌زنند.

وی، ادامه داد: مشکل کشور ما وجود دلالان دارویی است که اغلب در پست‌های مدیریتی فعالیت می‌کنند و تا زمانی که راه حلی برای جمع آوری این افراد در نظر گرفته نشود مشکل دارویی ما نیز مسئله‌ای حل نشدنی باقی می‌ماند.

میرگلوی بیات، به مطرح شدن موضوع ورود پنیسیلین‌های چینی در کشور پرداخت و گفت: اگر به یاد داشته باشید در برهه‌ای از زمان بحث ورود پنیسیلین‌های چینی به کشور مطرح شد که درکنار آن برخی‌ها نیز عنوان کردند تعدادی از بیماران به دلیل استفده از این دارو کشته شدند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: این شایعات مذکور از سوی دلالان دارو و با هدفی خاص شکل گرفت زیرا همه داروهای پنیسیلین از کشورچین تولید می‌شود به گونه‌ای که حتی کشور آمریکا نیز داروی پنیسیلین خود را ازکشور چین تهیه می‌کند بنابراین ورود این‌ داروها چیز مهمی نبود و فقط ازسوی دلالان شایعه شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha