شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳
کد خبر: 82936

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و به منظور كمك به بیماران، از این پس داروهای بیماران خاص كه تحت پوشش تامین‌اجتماعی هستند رایگان خواهد شد و این بیماران دیگر برای تامین داروهای خود با مشكلی مواجه نخواهند شد.

بازگشت قیمت داروی بیماران خاص به سال91
سلامت نیوز : خبرهای خوبی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی می‌رسد. آنطور كه دكتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید تا 2 روز دیگر یعنی اول مهرماه قیمت داروهای بیماران خاص كاهش می‌یابد و به قیمت سال91 برمی‌گردد.

«فاطمه هاشمی» معاونت اجتماعی انجمن «ام.‌اس» در گفت‌وگو با تهران امروز فضای ایجاد شده برای حل مشكلات نظام سلامت را مثبت ارزیابی می‌كند و مانند بسیاری از انجمن‌های بیماران خاص منتظر است تا وعده‌هایی كه این روزها از سوی وزارتخانه‌های مختلف مثل وزارت بهداشت، رفاه و تعاون و تامین‌اجتماعی شنیده می‌شود، تا اول مهر اجرایی شود. به اعتقاد هاشمی، بازگشتن قیمت داروی بیماران خاص به سال گذشته می‌تواند بسیاری از مشكلات این بیماران را حل كند.

مشكلاتی كه او هم مانند بسیاری به تحریم‌ها نسبت نمی‌دهد بلكه مشكل را در عدم مدیریت مطلوب می‌بیند. دكتر رسول دیناورند اول مهر را زمان وفا به وعده داده شده برای حل مشكلات دارویی بیماران خاص می‌داند. به گفته او، این تصمیم بر اساس تفاهم‌نامه‌ای كه روز گذشته به امضای وزرای بهداشت و تعاون، كار و رفاه اجتماعی رسید، اتخاذ شده است.

امتیازی دیگر برای بیماران خاص

سال گذشته عدم مدیریت صحیح باعث شد تا قیمت ارز به یكباره در كشور بالا رفت و آنطور كه حسینعلی شهریاری رئیس كمیسیون بهداشت مجلس به تهران امروز خبر داد، دولت از فروش ارز سود هنگفتی برد. از سوی دیگر اما قیمت داروها افزایش یافت و بسیاری از بیماران را با مشكلات عدیده‌ای روبه‌رو كرد. كمیسیون بهداشت مجلس همان موقع به دولت پیشنهاد داد كه بخشی از این سود سرشار را به نظام سلامت بدهد اما دولت قبول نكرد. راهكاری كه توسط دولت یازدهم پذیرفته شده است. آنطور كه دیناروند می‌گوید: «بر اساس تفاهم‌نامه‌ای مقرر شد با توجه به اعتباری كه وزارت بهداشت از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز به بیمه‌ها می‌پردازد، هزینه پرداختی بیماران را كاهش دهد و در همین خصوص فهرستی از داروهای مورد استفاده بیماران خاص و صعب‌العلاج از جمله بیماران مبتلا به «ام.‌اس» و سرطان را به بیمه‌ها اعلام كرده‌ایم.» در نهایت برنامه‌ها به سمتی رفته است كه از اول مهرماه داروهای بیماران خاص در داروخانه‌ها براساس دستورالعمل جدید توزیع خواهد شد. به گفته او، در دولت جدید در حوزه دارو از همان ابتدا پیگیری دو موضوع اساسی در دستور كار قرار داشت كه یكی تامین، تدارك و در دسترس بودن داروی بیماران صعب‌العلاج و دیگری كاهش قیمت دارو به تبع نرخ ارز بود.

داروی بیماران خاص تحت پوشش تامین‌اجتماعی

در ادامه خبرهای خوشی كه این روزها از سمت دستگاه‌های دولتی می‌رسد؛ «سیدتقی نوربخش» مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی هم می‌گوید كه داروهای بیماران خاص برای بیمه شده‌های تامین‌اجتماعی رایگان می‌شود.

آنطوركه نوربخش هم می‌گوید: «بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و به منظور كمك به بیماران، از این پس داروهای بیماران خاص كه تحت پوشش تامین‌اجتماعی هستند رایگان خواهد شد و این بیماران دیگر برای تامین داروهای خود با مشكلی مواجه نخواهند شد.» پیش‌تر هم سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی از نتایج مثبت گفت‌وگوهای این وزارتخانه‌ها با بیمه‌ها خبر داده بود كه باز هم می‌تواند دلنگرانی بیماران خاص از بابت قیمت داروها را كاهش دهد: «جلسات بسیار خوبی با مسئولان بیمه‌ها داشتیم و قرار شد مابه‌التفاوت قیمت داروها از طریق آنها به بیماران خاص پرداخت شود.»

به گفته او قرار شد مبلغ قابل‌توجهی را از محل یارانه داروها كه دولت در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است، به بیمه‌ها پرداخت شود و بیمه‌ها با افزایش سهم خود از قیمت داروها كاری كنند تا قیمت داروهای خاص به مبلغ سال91بازگردد. وی با تایید اینكه با تغییر قیمت ارز، قیمت داروها نیز در كشور افزایش یافته است می‌گوید: همه توافق‌ها و كارها با سازمان‌های بیمه‌گر انجام شده است و اكنون بیمه‌ها مشغول تهیه فهرست بیماران و تعیین مبلغی هستند كه از وزارت بهداشت انتظار دارند به آنها بپردازد. دكتر هاشمی با بیان اینكه در این مسیر در واقع وزارت بهداشت از بیمه‌ها خرید خدمت می‌كند می‌گوید: «ما مایلیم حداقل مقدار محاسبه شده را بپردازیم و بیمه‌ها دست بالا را می‌گیرند ضمن اینكه آنها باید متعهد شوند كه این روند را تا خرداد سال آینده بدون تغییر ادامه خواهند داد.»

به گفته او پس از توافق درخصوص مبلغ نهایی‌ كه وزارت بهداشت به بیمه‌ها می‌پردازد و همچنین كسب اطمینان از اینكه بیمه‌ها این مبلغ را از طریق فرانشیز خود به بیماران خاص خواهند پرداخت، كار نهایی می‌شود و از طریق رئیس سازمان غذا و دارو اعلام خواهد شد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی همچنین درباره كاهش بودجه وزارت بهداشت در لایحه اصلاحیه بودجه كه در مجلس بررسی خواهد شد گفت: منتظر بازگشایی مجلس شورای اسلامی هستیم تا از بودجه وزارت بهداشت دفاع كنیم و نگذاریم مشمول كاهش30درصدی شود.

یارانه بیماران خاص از مهر ماه توزیع می‌شود

مدیركل بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به رشد 79 درصدی ردیف اعتباری بیماران خاص در سازمان بیمه سلامت نسبت به سال گذشته، هم می‌گوید: این اعتبار به زودی بر اساس جمعیت تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر بین آنها توزیع می‌شود.محمدباقر هوشنگی با اشاره به ردیف اعتباری 215 میلیارد تومانی در ارتباط با بیماران خاص ذیل ردیف اعتباری سازمان بیمه سلامت كه برای توزیع بین سازمان‌های بیمه‌گر لحاظ شده است،‌ می‌گوید: «با توزیع این اعتبارات، مشكلات بیماران خاص هر چه سریع‌تر برطرف می‌شود.»

او با بیان اینكه علاوه بر این مبلغ 400 میلیارد تومان نیز به عنوان یارانه داروی بیماران خاص در نظر گرفته شده است،‌ می‌گوید: «هزینه بیماران خاص بیش از مبالغ در نظر گرفته شده است و باید دو وزارتخانه رفاه و بهداشت با هماهنگی و توجه بیشتر با اختصاص اعتبار از سایر ردیف‌های اعتباری‌شان، كسری بودجه بیماران خاص را جبران و برطرف كنند.» او هم وعده مهرماه را برای یارانه داروی بیماران خاص می‌دهد و می‌گوید: «تا دی ماه نیز تمامی 1800 میلیارد تومان یارانه دارو را بین سازمان‌های بیمه‌گر توزیع می‌كنیم.»

داروهای نیروزای قاچاق با گونی به كشور وارد می‌شود

در میان خبرهای خوشی كه برای بیماران خاص وجود دارد، رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی كشور هم خبر بدی دارد كه بیش از هرچیز جامعه ورزشی كشور را تهدید می‌كند. به گفته لطفعلی پوركاظمی انواع داروهای نیروزا و مكمل‌های غیرمجاز مانند موادمخدر در بسته‌های كوچك و در گونی از مرزهای هوایی، زمینی و دریایی وارد كشور می‌شود. آنطور كه پوركاظمی می‌گوید: «انواع داروهای نیروزا و مكمل‌های غیرمجاز از چند كانال وارد كشور می‌شود كه یكی از آنها مانند موادمخدر در بسته‌های كوچك و در گونی از مرزهای كشور وارد می‌شود.»

به گفته او این مواد نیروزای قاچاق را با افزودن ناخالصی به آن حجمش را افزایش می‌دهند و به فروش می‌رسانند. پوركاظمی می‌گوید: همچنین این مواد نیروزا و مكمل‌های غیرمجاز را در اماكن غیرمجاز مانند ناصر‌خسرو و مراكز فروش مكمل‌ها توزیع می‌كنند. بخشی از این مكمل‌ها نیز در قالب داروست كه ورزشكار به پزشك مراجعه و پزشك آنها را تجویز می‌كند.آنطور كه پوركاظمی می‌گوید: «اگر با ستاد ملی دوپینگ چك نشود احتمال می‌رود جزو داروهای دوپینگی باشد.» او همچنین آب پاكی را روی دست همگان می‌ریزد و می‌گوید: «هیچ باشگاهی حق فروش انواع مكمل‌ها را ندارد و توزیع این مكمل‌ها باید در سطح داروخانه‌ها انجام شود و با توسعه كارشناسان تغذیه باشد.»

همچنین او تاكید می‌كند: «فروش مكمل‌ها به توصیه كارگروهی از مربی، پزشك تیم و كارشناس تغذیه باید انجام شود.» رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی می‌گوید: «مكمل‌هایی كه در سطح ورزش همگانی استفاده می‌شود انواع غذاهای طبیعی، پروتئین، حبوبات، میوه و سبزی است و مكمل‌های توصیه شده فقط در سطح ورزش قهرمانی و حرفه‌ای باید مصرف شود.» رئیس فدراسیون پزشكی ورزشی می‌گوید: «مصرف مقداری مكمل مانند امگا 3، قرص‌های آهن و ب كمپلكس و ویتامین‌های مجاز با نظر پزشك ایرادی ندارد و مصرف آن مجاز است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha