سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: قرار نیست به بهانه کمبود پرستار در کشور، قبول کنیم که هر کسی با هر قابلیتی، برای تحصیل در این رشته و اشتغال در این حرفه جذب شود.

محسن شهریاری در گفت و گو با نظام پرستاری در خصوص ضعف تربیتی و آموزشی در دانشکده های پرستاری متعلق به دانشگاه آزاد گفت: پرورش و تربیت دانشجوی پرستاری مستلزم امکانات زیاد در بخش آموزش در دانشکده ها و بخش آموزش بالینی است و متأسفانه بیشترین مشکل دانشکده های وابسته به دانشگاه های آزاد در بخش آموزش های بالینی است زیرا این دانشکده ها بیمارستان های خاصی برای تعلیم مهارت های بالینی به دانشجویان خود ندارند.

وی افزود: دانشجویان این دانشکده ها معمولاً برای آموزش مهارت بالینی به جای بیمارستانهای آموزشی مجبورند به بیمارستانهای خصوصی فرستاده شوند و در صورتی که قراردادی نیز با دانشگاه های علوم پزشکی داشته باشند، معمولاً ساعت هایی را به آن دانشجویان اختصاص می دهند که ساعتهای مناسبی نیست.

عضو هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان اضافه کرد: به عنوان مثال بیمارستان امام خمینی تهران، ساعات صبح خود را به دانشجویان دانشگاه های تهران، ایران و شهید بهشتی اختصاص می دهد و ساعات عصر که سیستم تقریباً غیر فعال است در اختیار دانشجویان دانشگاه آزاد قرار می گیرد.

وی ادامه داد: به عبارتی مشکلی که الان دانشگاه آزاد دارد پرورش و تربیت دانشجویان در محیط های بالینی است زیرا رشته پرستاری رشته ای است که بخش عمده آموزش ها و مهارت های آن در بالین و بالای سر بیمار اکتساب می شود و عملاً اگر دانشجویی نتواند اندوخته  علمی و تئوری خود را در بالین به کار گیرد، آن اندوخته ها از دستش خواهد رفت.

شهریاری جذب بیشتر افراد صاحبنظر در دانشگاه های دولتی را دیگر مشکلی خواند که بر سر راه دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد وجود دارد و افزود: معمولاً نسبت اساتید به دانشجویان نیز در دانشکده های پرستاری دانشگاه آزاد به ویژه در شهرستانها متناسب نیست و این موضوع نیز در روند آموزشی دانشجویان این دانشکده ها موثر است.

پیشنهاد جذب دو مرحله ای دانشجویان پرستاری

این دکترای پرستاری اضافه کرد: همچنین معمولاً پذیرش در دانشگاه های دولتی رتبه علمی بهتر و بالاتری به نسبت دانشگاه آزاد می خواهد و این مسئله نیز در کنار کمبود های مذکور خود به خود در کاهش سطح علمی و مهارتی دانشجویان دانشگاه آزاد تأثیر می گذارد و موجب می شود تا خروجی مناسبی نداشته باشیم.

وی افزود: متأسفانه مشکل زمانی است که فارغ التحصیلان این دانشکده ها به هر حال جذب سیستم بهداشت و درمان و دانشگاه های دولتی می شوند در حالی که هنوز آن تخصص و مهارت لازم در مراقبت و پرستاری از بیمار را ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه با تأکید بر لزوم نظارت جدی بر پذیرش دانشجویان پرستاری گفت: یک پیشنهاد این است که دانشجویان رشته پرستاری در دو مرحله جذب شوند و علاوه بر آزمون ورودی، یک مصاحبه اختصاصی نیز برای پذیرش آنها لحاظ شود تا مشخص شود که به لحاظ روحی این داوطلب شرایط پذیرش حرفه حساس پرستاری را دارد یا خیر.

وی افزود: در بسیاری مواقع مشاهده می شود که فرد فقط به صرف گرفتن یک مدرک دانشگاهی اقدام به تحصیل در این رشته می کند و وقتی با او صحبت می کنید متوجه می شوید که اصلاً روحیه مواجهه با بیمار و تماس با مریض را ندارد لذا بهتر است در همان بدو ورود این افراد شناسایی شوند تا برای آنها هزینه نشود  زیرا این افراد در آینده یا وارد این حرفه نمی شوند یا کار رضایت بخشی ارائه نمی دهند.


عضو هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان، ادامه داد: باید پذیرفت که خطا و اشتباه در پرستاری همانند بسیاری از حرف دیگر نیست که مخاطرات جدی خاصی به دنبال نداشته باشد زیرا خطا در این حرفه یعنی مرگ یا آسیب به سلامت یک انسان.

وی افزود: همچنین باید به دانشکده هایی در دانشگاه آزاد مجوز تربیت دانشجوی پرستاری داده شود که بیمارستان اختصاصی برای آموزش بالینی به دانشجویان را داشته باشد و تا زمانی که ظرفیت های آموزشی لازم را نداشته باشند این مجوز به آنها داده نشود.

شهریاری صدور پروانه صلاحیت حرفه ای را برای استمرار کار شاغلان حرفه پرستاری مناسب خواند و گفت: به واسطه این پروانه پرستاران خود را ملزم به کسب آخرین دانش روز دنیا در حوزه پرستاری می کنند و بسیار مفید است اما باید اول خروجی دانشگاه ها خوب باشد و سپس با کمک این پروانه برای حفظ صلاحیت و شایستگی  این خروجی تلاش شود.

وی در ادامه با اشاره به کمبود نسبت پرستار به جمعیت کشور گفت: الان حدود نیمی از پرستاران مورد نیاز برای  جمعیت 70 میلیون نفری کشور به صورت فعال داریم که این اصلاً رقم متناسبی نیست به عنوان مثال در همین اصفهان دو بیمارستان در حال راه اندازی داریم که دغدغه تأمین نیروی پرستاری را دارد.

عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه اصفهان خاطر نشان کرد: اما قرار نیست به بهانه اینکه پرستار کم داریم، هر فردی که داوطلب ورود به این حرفه و تحصیل در این رشته شد را قبول کنیم باید توجه ویژه تری روی جذب افراد و روی پرورش آنها و نظارت جدی تری روی آن چیزی که تربیت کرده ایم داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha