سلامت نیوز : رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت با اشاره به آخرین آمار HIV/AIDS در کشور، تامین منابع و همکاری‌های بین بخشی را دو اصل مهم در اجرای برنامه‌های کنترل HIV کشور خواند و بر لزوم تقویت این دو اصل تاکید کرد.

دکتر عباس صداقت در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به آخرین آمار اعلام شده از HIV/AIDS در کشور، گفت: تا اول تیرماه سال جاری حدود 26 هزار مورد HIV در کشور ثبت شده است؛ این آمار بر اساس گزارش دانشگاه‌های علوم پزشکی است که ماهانه جمع‌آوری و هر سه ماه یک بار توسط وزارت بهداشت اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: نکته مهم در این آمارها آن است که همچنان بیشترین موارد ابتلا به HIV را میان مصرف‌کنندگان تزریقی مواد شاهدیم. البته با مشارکت دیگر سازمان‌های همکار، در دهه گذشته در زمینه بروز این بیماری در مصرف کنندگان تزریقی مواد، بسیار خوب کار شد و به این ترتیب از سرعت شتابان شیوع HIV میان مصرف‌کنندگان تزریقی مواد و همچنین در بین زندانیان کاسته شد.

افزایش موارد ابتلا به HIV از طریق روابط جنسی محافظت نشده و افزایش ابتلای زنان به این بیماری

صداقت افزود: همچنین آمارها حاکی از آن است که در سال‌های اخیر انتقال این بیماری از طریق روابط جنسی محافظت نشده افزایش یافته است. همچنین انتقال در میان زنان نیز مقداری افزایش یافته است.

"شیشه" تهدیدی برای برنامه‌های کنترل ایدز در کشور

وی ادامه داد: مصرف‌ مواد روانگردان شبه آمفتامین که تحت عنوان "شیشه" معروف است، تهدید دیگری برای برنامه کنترل ایدز در کشور است. البته جوان بودن جمعیت کشور را نیز باید درنظر گرفت؛ به طوری که حدود 46.5 درصد از موارد ثبت شده HIV در کشور 25 تا 34 ساله هستند که این موضوع اهمیت این گروه سنی از لحاظ ابتلا به HIV را نشان می دهد.

بی‌اطلاعی حدود 55 هزار مبتلا به HIV از بیماری خود

رییس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت در عین حال گفت: بر اساس مدل‌های ریاضی تخمین زده می‌شود که حدود 70 تا 80 هزار مورد ابتلا به HIV در کشور وجود داشته باشد. یعنی پیش‌بینی می‌کنیم حدود 50 تا 55 هزار مبتلا به این بیماری وجود دارند که از وضعیت ابتلای خود خبر ندارند. با توجه به اینکه ابتلا به این بیماری مشخصه بالینی و ظاهری خاصی ندارد، توصیه‌ ما بویژه در جوانان و نوجوانان، تاکید بر شناخت راه‌های پیشگیری از این بیماری است. همچنین خانواده‌ها باید بدانند و یاد بگیرند که چه تهدیدهایی ممکن است فراروی فرزندان‌شان وجود داشته باشد.

وی در این باره ادامه داد: خوشبختانه اکنون توانسته‌ایم دسترسی به تمام تسهیلات مرتبط با این بیماری از جمله برنامه‌های مشاوره، مراقبت و آزمایش HIV را به صورت کاملا رایگان و محرمانه در کشور راه‌اندازی کنیم؛ اما باید شرایط طوری فراهم شود که خانواده‌ها و به ویژه جوانان بدانند و به دیگران نیز بیاموزند که این خدمات را باید از کجا دریافت کنند. شماره ‌تلفن این مراکز از طریق تلفن 118 در هر منطقه قابل دسترسی است.

معرفی برنامه‌های کنترل HIV ایران به دنیا از سوی سازمان جهانی بهداشت

وی با تاکید بر آنکه ایران در بسیاری از موارد برنامه‌های کنترل HIV از مدلی موفق برخوردار است که از طرف سازمان جهانی بهداشت نیز به عنوان الگو معرفی شده است، گفت: اگر از این برنامه‌ها حمایت شود، معتقدم که می‌توانیم مانند دیگر بیماری‌ها نیز از عهده کنترل این بیماری در کشور برآییم. به هر حال موضوع مهم تامین منابع لازم و همکاری‌های بین بخشی است. امیدواریم با تقویت این دو موضوع بتوانیم برنامه‌های تدوین شده را به درستی پیاده کرده و موفق شویم.

وی درباره پیشگیری از ابتلا به HIV گفت: خانواده‌ها باید یاد بگیرند که چگونه باید بحران‌های سنین جوانی فرزندانشان را مدیریت کنند. همچنین جوانان و نوجوانان باید در این زمینه آگاهی داشته باشند. وزارت آموزش و پرورش باید مقداری پررنگ‌تر در این زمینه وارد شود. نقش رسانه‌ها نیز بسیار مهم است.

راه‌های انتقال HIV کدامند؟

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت تاکید کرد: HIV از طریق حضور در اماکن عمومی، از طریق مراودات روزمره مانند دست دادن، روبوسی کردن، استخرهای عمومی و ... منتقل نمی‌شود. HIV تنها از طریق دو رفتار پرخطر یعنی استفاده از وسایل مشترک در اعتیاد تزریقی و همچنین روابط جنسی محافظت نشده، قابل انتقال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha