شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
سلامت نیوز : هر سال در تاریخ بیست و یکم ماه سپتامبر «روز جهانی آلزایمر» با هدف اتخاذ تصمیمات و اقداماتی برای بهبود کیفیت زندگی بیماران آلزایمری برگزار می‌شود.در سال جاری میلادی (2013) نیز همزمان با سالگرد برگزاری روز جهانی آلزایمر شعار «زوال عقل: آغاز مسیری برای مراقبت» برگزیده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ آمار نشان می‌دهد که هم‌اکنون بیش از 35 میلیون نفر از مردم جهان به آلزایمر مبتلا هستند و براساس اطلاعات موجود پیش‌بینی شده است که در صورت عدم اتخاذ اقدامات مناسب، شمار مبتلایان به این بیماری تا سال 2030 میلادی به 65 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

با بروز علائم آلزایمر، 80 درصد نورون‌های دخیل در فعالیت‌های ادراکی و شناختی ذهن از بین می‌روند و آسیب‌های قابل توجهی به سلول‌های عصبی وارد می‌شوند.

همچنین زمانی که این بیماری در فرد تشخیص داده می‌شود، هدف از آغاز روند درمان، کاستن از علائم بیماری است چون معالجه کامل آن در حال حاضر امکان‌پذیر نیست.

کارشناسان معتقدند که با افزایش نگران‌کننده شمار مبتلایان به آلزایمر ضرورت دارد که این بیماری ریشه‌کن شود و لازم است تا تحقیقات بنیادی و جدی‌تری برای مقابله و ریشه‌کنی کامل آلزایمر صورت گیرد.

برگزاری روز جهانی آلزایمر و انجام فعالیت‌های بین‌المللی با هدف اطلاع‌رسانی بیشتر درباره این بیماری، این پیام را به دولت‌ها و سیاستمداران جهان می‌رساند که زوال عقل، معضل جدی در حوزه سلامت است و می‌تواند تاثیرات چشمگیر بر نظام سلامت و خدمات بهداشتی در سراسر جهان داشته باشد زیرا که جمعیت جهان در حال پیر شدن است و باید از افزایش شمار مبتلایان به این بیماری جلوگیری شود.

علاوه بر این، تمرکز بر پیام‌ها و شعارهای مختلف این روز می‌تواند درک اشتباه مردم از اختلال زوال عقل را اصلاح کند.

بیماری آلزایمر که نوعی از زوال عقل محسوب می‌شود با علائمی همچون از دست دادن حافظه، مشکل در برقراری ارتباط، تغییرات روانی، تغییرات شخصیتی و ضعف در قوه تشخیص شناخته می‌شود.

مهمترین عوامل خطرزا در بروز بیماری آلزایمر شامل سن، سابقه خانوادگی و وراثت هستند اما در عین حال عوامل متعدد دیگری وجود دارند که احتمال ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند و این بیماری در عین حال با انتخاب الگوی زندگی ارتباط نزدیک دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha