شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 83004

محصولات لبنی کم چرب حاوی مقادیر بیشتری از چنین موادی است که سبب افزایش هورمون در خون می شود.

لبنیات کم‌ چرب بخوریم یا نخوریم؟
سلامت نیوز : تاکنون توصیه همیشگی کارشناسان و متخصصان تغذیه، مصرف لبنیات فراوان البته از نوع کم‌چرب بوده است. این توصیه چنان در ذهن و حتی زندگی روزمره افراد جا باز کرده که تقریبا می‌توان یکی از قواعد مهم تغذیه به حساب آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمجله سیب ؛ به همین سبب وقتی خبرهایی مبنی بر احتمال مضرات لبنیات کم چرب به گوش می رسد، ممکن است موجب سردرگمی شود و کمی هم نگرانی در پی داشته باشد.

خبر جدید این است که خانم هایی که لبنیات کم چرب مصرف می کنند، دیرتر از سایر خانم ها پا به دوره یائسگی می گذارند و البته به تعویق افتادن آغاز این دوره بنا به بررسی های علمی با افزایش خطر ابتلا به چند نوع سرطان خطرناک همراه است.

درواقع این خلاصه کلام پژوهشی است که بتازگی در مجله «The Journal of Nutrition» منتشر شده است. این پژوهش در اصل ارتباط میان عادات سالم گوناگون زندگی بانوان را با تاخیر در ورود به دوره یائسگی نشان می دهد.

به مدت دو دهه، پژوهشگران دانشگاه هاروارد، سوابق یائسگی بیش از 46 هزار زن را در کنار مسائل گوناگون سلامت آنها مورد بررسی قرار دادند و در پی این بررسی گسترده دریافتند زنانی که هر روز محصولات لبنی کم چرب مصرف می کنند، به طور میانگین 3.6 ماه دیرتر از زنانی که لبنیات مصرف نمی کنند، یائسه می شوند. ممکن است بپرسید خوب چه اشکالی دارد؟.

دکتر کارین میشلز از دانشکده پزشکی هاروارد و یکی از مولفان این پژوهش می گوید: به ازای هر یک سال افزایش سن پیش از رسیدن به دوره یائسگی، خطر ابتلا به سرطان سینه 2.5 درصد افزایش می یابد. تاخیر در آغاز دوران یائسگی همچنین ممکن است با خطر بالای سرطان رحم نیز در ارتباط باشد.

خانم دکتر میشلز توضیح می دهد شیر گاو حاوی موادی است که سبب افزایش میزان گردش هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن زنان می شود.

در واقع غلظت بالای این هورمون هاست که می تواند سبب تاخیر در آغاز دوره یائسگی شود.

محصولات لبنی کم چرب حاوی مقادیر بیشتری از چنین موادی است که سبب افزایش این هورمون ها در خون می شود.

به همین دلیل زنانی که محصولات لبنی چربی گیری نشده مانند شیر کامل (یعنی شیری که به هیچ وجه چربی و حتی سرشیر از آن جدا نشده) مصرف می کنند، مطابق داده های این پژوهش دچار تاخیر در یائسگی نشده اند.

در ظاهر، این خبر نگران کننده بوده و قدری باعث سردرگمی می شود که بالاخره لبنیات کم چرب بخوریم یا نخوریم.

دکتر میشلز می گوید فعلا نگران نباشید و صرفا به دلیل نتایج پژوهش فوق هرگز به این فکر نیفتید که مثلا میزان مصرف لبنیات کم چرب را کم کنید یا آن را به طور کلی از برنامه غذایی تان حذف کنید زیرا این پژوهش تنها آغاز راه درک ارتباط میان تغذیه و یائسگی است و هرگز ارتباط مستقیم میان مصرف لبنیات و ابتلا به سرطان را مورد بررسی قرار نداده است.

ما در مرحله ای قرار داریم که هنوز شواهد کافی در دستمان نیست که بخواهیم توصیه کنیم مصرف لبنیات را کاهش دهید یا محصولات لبنی را به طور کلی از برنامه غذایی خودتان حذف کنید.

پس کماکان بدون هیچ گونه نگرانی به توصیه های متخصصان تغذیه گوش کنید و به مصرف لبنیات بخصوص لبنیات کم چرب ادامه دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha