كشورهای در حال توسعه برای حمل‌ونقل كالا و جابه‌جایی مسافر بیشتر از سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده می‌كنند به همین دلیل جاده‌هایی پرترافیك دارند كه ایران هم از این قاعده مستثنا نیست.

نقص فنی اتوبوس‌ها دلیل اصلی حوادث جاده‌ای
سلامت نیوز : كشورهای در حال توسعه برای حمل‌ونقل كالا و جابه‌جایی مسافر بیشتر از سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده می‌كنند به همین دلیل جاده‌هایی پرترافیك دارند كه ایران هم از این قاعده مستثنا نیست. به همین سبب باید جاده‌های كشورهای در حال توسعه طبق استانداردهای جهانی و به‌روز باشند. براساس نظر كارشناسان فقط جاده‌های غیرآسفالت را نمی‌توان جاده‌های بد دانست بلكه جاده‌هایی كه آسفالت‌های ضعیفی دارند یا طراحی آنها محدودیت سرعت را به وجود می‌آورند نیز جزو جاده‌های غیراستاندارد به حساب می‌آیند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ ضمن آنكه، اتوبوس‌های قدیمی با وجود تصادف‌های اخیر هنوز هم در جاده‌ها در حال تردد هستند. محمدرضا حاجی‌بیگی رئیس هیات مدیره اتحادیه سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری‌های كشور، درباره معاینه فنی اتوبوس‌ها و مجهز بودن پایانه‌های مسافربری به مكان‌هایی برای استراحت مسافران می‌گوید: اكثر پایانه‌های كشور به مكان‌هایی برای استراحت رانندگان مجهز هستند. اما پایانه‌های مسافربری نقشی در معاینه فنی خودروهای سنگین ندارند.

به نظر شما چرا رانندگانی كه می‌دانند خسته‌اند، باز هم در جاده‌ها به رانندگی پرداخته و جان بسیاری را به خطر می‌اندازند؟

بخش قابل‌توجهی از حوادث جاده‌ای به‌دلیل كم‌خوابی رانندگان است.آمارهای پلیس می‌گوید 93درصد تصادفات جاده‌ای بر اثر عوامل انسانی كه یكی از آنها خواب آلودگی است اتفاق می‌افتد. بنابراین به نظر می‌رسد همه باید اقداماتی جدی انجام دهند تا نقش این عوامل انسانی كمتر و كمتر شود. مثلا باید به وضعیت معیشت و آسایش رانندگانی كه با خودروهای سنگین عمومی در جاده‌ها تردد می‌كنند رسیدگی شود. چون رسیدگی به وضعیت معیشت و استراحت رانندگان از جمله اقدامات لازم و ضروری برای كاهش حوادث جاده‌ای است.این راننده‌ها هر چقدر كه آرامش داشته باشند می‌توانند با تمركز بیشتری طی مسیر كنند.

شما برای رانندگان بین شهری امكانات استراحت و... در نظر گرفته‌اید؟

سازمان پایانه‌ها و پارك‌سوارهای شهرداری تهران، اتاق استراحت و خوابگاه رایگان برای استفاده رانندگان اتوبوس‌ها ایجاد كرده است، اما برخی شركت‌های مسافربری به منظور افزایش میزان ساعات رانندگی و استفاده از شیفت‌های مختلف، تمهیدات تشویقی برای رانندگان در نظر می‌گیرند كه این خود موجب بروز خستگی‌های مزمن در رانندگان و افزایش احتمال رخداد وقایع ناگوار برای رانندگان و مسافران می‌شود.

اتوبوس‌های ایران مجهز به وسایل ایمنی هستند؟

ضرورت وجود خاموش‌كننده دستی آتش‌نشانی در همه خودرو‌ها به‌ویژه وسایل نقلیه همگانی از جمله اتوبوس‌های مسافربری بین‌شهری از اهمیت خاصی برخوردار است. زیرا مجهز بودن به این وسیله ایمنی، علاوه بر ایجاد اطمینان خاطر می‌تواند در مواقع حساس و بروز حادثه، در مهار آتش‌سوزی یا امدادهای پس از حادثه بسیار موثر باشد. علاوه بر كپسول آتش‌نشانی، جعبه كمك‌های اولیه نیز باید از ضروریات سفر یك اتوبوس باشد. ولی متاسفانه مسئولان امر به این مهم توجه زیادی ندارند. باید تدابیر لازم اندیشیده شود تا علاوه بر وجود وسایل ایمنی در اتوبوس‌ها، رانندگان نیز برای استفاده از این وسایل دوره‌های آموزشی لازم را بگذرانند. خوشبختانه این آموزش در پایانه‌های مسافری چهارگانه تهران انجام شده و بسیار مورد توجه قرار گرفته است و بجاست تا در همه شهرهای كشور به این امر توجه شود.

وظایف مدیران فنی در پایانه‌های مسافربری چیست؟

اصولا مجوز حركت اتوبوس وقتی صادر می‌شود كه دفترچه اتوبوس، مهر مدیر فنی شركت و ثبت شماره معاینه ۶ماهه را داشته باشد، اما مسئله مهم‌تر این است كه مدیران فنی با چه فرآیندی انتخاب می‌شوند، چه كسانی بر كار آنها نظارت می‌كنند و در كجا آموزش‌های لازم به آنها داده می‌شود؟ این افراد را تعاونی‌های مسافربری انتخاب می‌كنند. وزارت راه باید بر این مجموعه نظارت داشته باشد. عدم ارتباط بین شهرداری، وزارت راه، پلیس و... باعث رها شدن نظارت و كنترل بر تعاونی‌ها شده است، بحث‌های سهل انگاری در معاینه فنی، تخلفات و بخشی هم اعتیاد راننده‌ها به دلیل ضعف در همین كنترل‌ها به وجود می‌آید.

مگر نظارت خاصی در بخش سلامت رانندگان اتوبوس‌ها وجود ندارد؟

نظارت بر وضعیت سلامت رانندگان اتوبوس از نظر جسمی، روانی و نیز شناسایی رفتارهای پرخطر آنها اهمیت بسیاری دارد. با وجود آنكه دارندگان اتوبوس‌ها تست‌های عدم اعتیاد را می‌دهند، پژوهش‌ها نشان داده كه در این افراد احتمال بروز اختلالات جسمانی از جمله بیماری‌های قلبی-‌ عروقی، عضلانی، ‌اسكلتی و گوارشی، همچنین اختلالات روانی شامل اختلالات خواب، اضطراب، افسردگی و سوءمصرف موادمخدر در مقایسه با افراد عادی بیشتر است.

معاینه فنی و نظارت در سفرهای بین شهری چقدر حائز اهمیت است؟

دلیل اصلی بخشی از حوادث ناگوار در جاده‌های كشور، عدم‌ توجه به نقص فنی خودروهاست. نوع فعالیت برخی مراكز معاینه فنی و كیفیت خودرو‌ها طوری است كه رانندگان یا صاحبان اتوبوس‌ها با مراجعه به مراكز معاینه فنی با شیوه‌های نادرست، بدون آنكه اتوبوس‌ها معاینه شوند به دریافت معاینه فنی یا به عبارتی معاینه فنی صوری اقدام می‌كنند. در این مورد پیگیری‌های زیادی به عمل آمد اما مسئولان ذی‌ربط هنوز بر این عملكرد نادرست برخی مراكز معاینه فنی نظارت نكرده و به بررسی این مسئله نپرداخته‌اند. چرا باید اتوبوسی كه نقص فنی دارد، اجازه خروج از پایانه را كسب كند؟ در حالی كه با استفاده از راهكارهای قانونی، می‌توان رانندگان را ملزم كرد تا برای گرفتن مجوز معاینه فنی به مراكز معتبر مراجعه كنند، انتظار می‌رود وزارت راه ‌و شهرسازی و پلیس راه بر این امر اهتمام بیشتری داشته باشند؛ چراكه پای جان هموطنان در میان است. سهل‌انگاری در برطرف كردن نقص فنی اتوبوس‌ها، جان انسان‌ها را به خطر انداخته است و وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی این امر باید با جدیت و نظارت بیشتر و دقیق‌تری در این زمینه عمل كند.

شهرداری در مراكز معاینه فنی نقشی دارد؟

شهرداری نقشی در مراكز معاینه فنی ندارد. فقط برای این مراكز امكاناتی را فراهم می‌آورد تا برای شهروندان سهل الوصول باشند. مثلا ما در پایانه غرب در یك فضای خوب، مجموعه‌ای را برگزار كرده‌ایم تا رانندگان به راحتی در آنجا معاینه فنی خود را انجام دهند. سلامت اتوبوس، راننده و مسافرین برای شهرداری مهم است، ما در این بخش طبق مقررات و قانون عمل كرده و سختگیری در اجرای قانون داریم، به همین دلیل از این مجموعه كمتر استقبال می‌شود. مهم سلامت اتوبوس، راننده و مسافران است.

رانندگان ترجیح می‌دهند به دیگر مراكز معاینه فنی كه در خارج و داخل شهر بدون هیچ كنترلی، معاینه فنی را به راحتی در اختیار رانندگان قرار می‌دهند، مراجعه كنند. راننده با رفتن به برخی از این مراكز یك معاینه فنی صوری گرفته و با نقص و عیب‌های فنی اقدام به تردد می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha