یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 83050
سلامت نیوز : توپ سرنگ‌های آلوده‌ای که بعد‌ها به نام سرنگ‌های غیراستاندارد چینی معروف شد، در زمین وزارت بهداشت است ولی وزارت بهداشت این مسئله را نه انکار می‌کند و نه تکذیب.

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در گفت‌وگو با همشهری گفت: سازمان استاندارد تصویر‌هایی از سرنگ‌های غیراستاندارد به‌خصوص سرنگی را که وزارت بهداشت اعلام کرده بود که در کشور توزیع نشده است، به‌همراه نتیجه آزمایش‌های این سازمان به وزارت بهداشت ارسال کرده است و منتظریم که عکس‌العمل این وزارت را ببینیم. فریدون بلغاری در مورد طولانی‌شدن زمان مورد نیاز برای عکس‌العمل وزارت بهداشت گفت:

فکر می‌کنم که موضوع برای وزارت بهداشت هم مهم باشد؛ چون این ماجرا می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیندازد. سازمان این اختیار قانونی را دارد که اگر احساس کند تعللی در این زمینه در وزارت بهداشت وجود دارد، خود راسا اقدام به جمع‌آوری سرنگ‌ها کند. ماجرا از آنجا شروع شد که یک مقام بهداشتی خبر از شکستن سرنگ‌ها در بدن بیماران داد و سازمان استاندارد نیز 5نوع از این سرنگ‌های غیراستاندارد را معرفی کرد. این سازمان براساس گزارش‌های مردمی 5هزار نوع سرنگ خریداری کرد که هر نوع سرنگ حداقل 120بار مورد آزمون و آزمایش قرار گرفت.

به گفته مسئولان این سازمان بسیاری از این نوع سرنگ‌ها حتی نتوانستند تست‌های آزمون‌های فیزیکی را بگذرانند. مدتی خبر‌هایی که درباره مشکل سرنگ‌های چینی منتشر می‌شد با عنوان‌ آلوده‌بودن سرنگ‌ها بود ولی پس از مدتی رئیس سازمان استاندارد این سرنگ‌ها را غیراستاندارد دانست. مثلا اگر قرار بود این سرنگ‌ها از لحاظ حجم 2سی‌سی باشد به اندازه یک خط کمتر از 2سی‌سی است و گاهی نیز داخل این سرنگ‌ها ذراتی مشاهده شده است. در تابستان 91 ستاد تدابیر ویژه اقتصادی به‌دلیل اینکه اختلالی در واردات تجهیزات پزشکی ایجاد نشود، تصمیم گرفت تا همه تجهیزات پزشکی با مجوز و نظارت وزارت بهداشت وارد کشور شود. از آن زمان سازمان ملی استاندارد هیچ نظارتی روی واردات تجهیزات پزشکی نداشته است.

به گفته بهادر کاظمی، معاون نظارت بر اجرای استاندارد و سیستم‌های کیفیت سازمان ملی استاندارد کشور، اصولا کالاهای چینی استمرار کیفیت ندارد؛ یعنی برخی محموله‌ها کیفیت مطلوبی دارند ولی برخی دیگر با همان نام و قیمت استاندارد نیستند. برخی استناد کرده‌اند که یکی از مارک‌های ذکر شده قبلا از سازمان استاندارد مجوز گرفته است. در پاسخ آنها باید گفت که هیچ دلیلی وجود ندارد کالایی که زمانی استاندارد بوده پس از این هم همان کیفیت را داشته باشد.

سازمان استاندارد همه را کنترل می‌کند. وی با اشاره به اینکه انتظار ما این است که وزارت بهداشت نیز کیفیت سرنگ‌ها را کنترل کند، به مردم توصیه کرد: حتی‌الامکان از سرنگ‌های ایرانی استفاده کنید. این سرنگ‌ها به اندازه کافی در کشور وجود دارد و استاندارد آن تحت کنترل است.

هر فردی که در زمان خریداری‌کردن سرنگ چینی در داخل آنها شیء خارجی مشاهده ‌کرد، حتماً این سرنگ‌ها را به دفاتر حقوقی سازمان استاندارد در کشور تحویل دهد تا به شکایات آنان رسیدگی شود. اظهارات سازمان استاندارد در حالی است که به گزارش خانه‌ملت، وزیر جدید بهداشت با بیان اینکه وجود داروها و تجهیزات پزشکی با کیفیت پایین در کشور غیرقابل کتمان است، گفت:‌ هم‌اکنون در داخل کشور لیستی از محصولات پزشکی با کیفیت‌های متفاوت استفاده می‌شود.

دکتر سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی با اعلام اینکه وجود سرنگ‌های غیراستاندارد در سیستم بهداشت و درمان کشور، نه قابل نفی و نه تأیید است، یادآور شد: وزارت بهداشت چندین‌بار از سازمان استاندارد درخواست ارائه مدرک درباره ادعای وجود سرنگ‌های غیراستاندارد کرده‌، اما متأسفانه تاکنون مدرکی در این رابطه برای من ارسال نشده است. این روزها وزارتخانه بهداشت و درمان در حال تغییر و تحول است. ‌مدیران جابه‌جا می‌شوند و کارمندان سرگرم جمع‌آوری اطلاعات برای گزارش به مدیران جدید هستند. تا رفع ابهام و مشکلات موجود بر سر راه سرنگ‌های آلوده یا در واقع غیراستاندارد، شاید زمان بیشتری نیاز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha