یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 83052
سلامت نیوز : فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین و آنتی‌اکسیدان‌هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان ؛ فلفل دلمه‌ای از همان خانواده‌ی فلفل‌هاست. به مرور که فلفل دلمه‌ای می‌رسد رنگ آن نیز تغییر می‌کند. اگر این سبزی خوش‌رنگ قبل از رسیدنِ کامل چیده شود رنگ آن سبز خواهد بود. اما اگر برای مدت طولانی تری روی زمین بماند رنگ آن زرد و سپس قرمز می‌شود. فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین C و ریزمغذی‌های زیادی مانند بتاکاروتن و فلاوونوئیدهاست. هرچه این سبزی رسیده‌تر یعنی قرمزتر باشد حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بیشتری است. این آنتی‌اکسیدان‌های قوی نیز به راحتی می‌توانند از پس رادیکال‌های آزاد مخرب بربیایند.

فلفل دلمه‌ای بیش از 90 درصد آب دارد و حاوی کالری کمی است. این سبزی حاوی گلوسیدها به خصوص گلوکز و فروکتوز می‌باشد.

باید بدانید که پروتئین‌ها و لیپیدهای (چربی) موجود در آن بسیار اندک است و در عوض سرشار از ویتامین C و ویتامین A و پیش سازهای آن می‌باشد. میزان ویتامین A به خصوص در فلفل دلمه‌های کاملا رسیده یعنی قرمز بسیار بیشتر است.

اگر اهل مکمل نیستید و می‌خواهید به طبیعی‌ترین شیوه ویتامین B جذب کنید می‌توانید به فلفل دلمه‌ای اعتماد کنید. به خاطر اینکه منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین B6 و B9 و همچنین ویتامین E می‌باشد. در مورد فلفل دلمه‌ای زرد باید بگوییم که تامین کننده‌ی ویتامین B9 بوده و فلفل دلمه‌ای سبز منبع ویتامین K می‌باشد.

فلفل دلمه‌ای و مواد معدنی و عناصر مغذی‌اش

فلفل دلمه‌ای حاوی میزان زیادی املاح و مواد معدنی است: این سبزی حاوی آهن، مس، کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم و زینک می‌باشد. گوشت و پوست فلفل دلمه‌ای حاوی میزان بالای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است: یعنی کاروتنوئیدها و فلاوونوئیدها. فلفل دلمه‌ای قرمز نیز به نوبه‌ی خود منبع فوق‌العاده‌ی بتاکاروتن و کریپتوگزانتین می‌باشد که این دو ترکیب پیش ساز ویتامین A محسوب می‌شوند.

لیکوپن یکی دیگر از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی فلفل دلمه‌ای است که برای بدن بسیار مفید است. علاوه بر این‌ها باید بدانید که فلفل دلمه‌ای سرشار از فیبرهای غذایی است. فیبرهای غذایی در معده حجیم شده و بخش زیادی از آن را اشغال می‌کنند برای همین هم سیری زودهنگام و البته طولانی مدتی ایجاد می‌کنند. به همین دلیل هم میل به پرخوری کاهش پیدا می‌کند. از این گذشته فیبرها باعث عبور راحت مدفوع از روده‌ها شده و با مشکل یبوست مقابله می‌کنند.

فلفل دلمه برای مقابله با بیماری‌ها

در حالت کلی ویتامین‌ها، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و فیبرهای موجود در میوه‌ها و سبزیجاتی مانند فلفل دلمه‌ای نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن دارد. نتایج پژوهش‌های متعددی نشان داده است که مصرف زیاد میوه و سبزیجات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیگر بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.

فلفل دلمه‌ای جزو سبزیجاتی است که حاوی بیش‌ترین میزان ویتامین C می‌باشد. این ویتامین خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و برای مقابله با بیشتر بیماری‌ها لازم است. کمبود این ویتامین اضطراب و استرس را در وجود شما بالا می‌برد. خودتان هم بهتر می‌دانید که استرس منشأ بسیاری از بیماری‌هاست برای همین هم اگر آدم مضطربی هستید، سیگار می‌کشید و یا جنینی در شکم دارید نیازتان به ویتامین C به مراتب بیشتر است. یعنی 120 میلی‌گرم در روز.

ویتامین C بسیار موثر و مفید است و تأثیر ویتامین‌های A و E را بالا می‌برد. این ویتامین برای ساخت سلول‌ها و بافت‌های بدن، بهبود جای زخم و جذب آهن لازم است. از این گذشته این ویتامین با همکاری کاروتن و ویتامین A از ابتلا به بیماری‌های مزمن پیشگیری می‌کند. برای همین هم توصیه می‌کنیم با افزایش مصرف فلفل دلمه‌ای باک ویتامین C تان را پر کنید تا از بیماری‌های مختلف دور بمانید.

فلفل دلمه‌ای به ویژه از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، کاهش قدرت بینایی و گرفتگی بینی پیشگیری می‌کند. مصرف این سبزی راهی است برای جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه،آرتریت و جلوگیری از افزایش کلسترول بد خون.

ارزش غذایی فلفل دلمه‌ای در هر 100 گرم (گزیده‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی)

کالری: 18 کیلوکالری

پروتئین: 0.8 گرم

لیپید: 0.3 گرم

گلوسید: 3.9 گرم

فیبر: 1.2 گرم

آب: 91.25 گرم

ویتامین ث: 46.5 میلی‌گرم

ویتامین ب١ : 0.025 میلی‌گرم

ویتامین ب٢ : 0.03 میلی‌گرم

ویتامین ای: 0.79 میلی‌گرم

پتاسیم: 146 میلی‌گرم

فسفر: 20 میلی‌گرم

کلسیم: 41 میلی‌گرم

آهن: 0.8 میلی‌گرم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha