سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: به كرات ثابت شده است كه نوشیدن مایعات فراوان و خوردن سوپ مرغ طول دوره‌ ابتلاء به سرماخوردگی را كوتاه می‌كند.

مریم رسولی در گفت‌وگو با نظام پرستاری با تأكید بر ضرورت استراحت د ركودكان مبتلا به سرماخوردگی برای كاهش طول مدت بیماری اظهار كرد: در سرماخوردگی استفاده از آنتی‌بیوتیك توصیه نمی‌شود مگر در مواردی كه فرد به عفونت گوش یا پنومونی عفونی باكتریال ثانویه دچار شده باشد.

این كارشناس ارشد كودكان با بیان اینكه بهترین راه پیشگیری از انتقال عفونت شستن مداوم دست‌هاست، افزود: به‌ویژه پس از عطسه و سرفه تمیز كردن بینی باید به‌عنوان یك اصل رعایت شود البته تغذیه كودك هم در پیشگیری و تسریع در روند بهبود بی‌تأثیر نیست. كارشناسان همواره توصیه می‌كنند غذای كودكان مبتلاء به سرماخوردگی سرشار از ویتامین‌ C از قبیل مركبات، گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی باشد.

وی ادامه داد: همچنین رژیم غذایی این كودكان باید حاوی ویتامین E، بتاكاروتن و روی باشد تا سبب تقویت سیستم ایمنی بدن كودك شود.

این دكترای تخصصی پرستاری با بیان اینكه تشخیص افتراقی سرماخوردگی با آنفلوآنزا آسان نیست، گفت: در سرماخوردگی كودك تب ندارد و علائم در حد سرفه، عطسه، گلودرد خفیف و گاه تب خفیف است اما تب بالا و دردهای عضلانی استخوانی و سردرد شاخص اصلی در آنفلوآنزاست.

وی افزود: كودك مبتلا به سرماخوردگی در انجام فعالیت‌های روتین مشكلی ندارد و بازی مورد علاقه خود را انجام می‌دهد اما در آنفلوآنزا بی‌حوصله است.

رسولی در خصوص روش‌های انتقال سرماخوردگی گفت: انتقال مستقیم از طریق تماس مستقیم و بوسیدن و گرفتن دست، غیر مستقیم در مهدهای كودك از طریق گرفت اسباب بازی آلوده به ویروس سرماخوردگی و سومین راه از طریق هوا و سرفه و عطسه است.

وی افزود: چنانچه كودك به عارضه‌ دیسترس تنفسی دچار شود یا علائم تاكی‌پنه، ناخن آبی رنگ و ارزش پره بینی به‌هنگام تنفس دچار شود همگی از علائم دیسترس تنفسی است هم‌چنین در موارد تب بیش از 38 درجه سانتیگراد یا اگر كودك به خواب‌آلودگی شدید دچار شود باید سریعاً به پزشك مراجعه كرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه در شرایط خفیف مهمترین اقدام كنترل دمای بدن كودك است، ادامه داد: كودكان به‌ویژه در سنین كمتر از 6 سال مستعد تشنج‌های ناشی از تب هستند بنابراین كنترل درجه حرارت معمولاً با استفاده از شربت استامینوفن و ایبوبروفن توصیه می‌شود.

رسولی با تأكید بر ضرورت عدم استفاده از آسپیرین به علت خطر بروز سندروم  «ری» گفت: كودكانی كه به هر علتی نظیر ابتلاء به بیماری كاوازاكی یا آرتریت آسپیرین مصرف می‌كنند به‌هنگام سرماخوردگی با پزشك مشورت كنند تا مصرف آسپیرین قطع شود.

وی با بیان اینكه برای رفع التهاب مخاط بینی استفاده از قطره نرمال سالین و ساكشن بینی توصیه می‌شود، افزود: داروهای OTC نظیر دكسترومتورفان و دیفن هیدرامین بدن تجویز پزشك استفاده نشود نتایج مطالعات حاكی از آن است كه آنتی‌هیستامین‌ها و دكونژستان‌های خوراكی تأثیر خاصی در بهبود وضعیت كودك ندارد و سبب آژیته شدن، افت ضربان قلب و... می‌شود.

این دكترای تخصصی پرستاری یادآور شد: چنانچه از قطره بینی برای برطرف كردن احتقان بینی استفاده می‌شود بیشتر از 3 روز نباشد چون نتیجه‌ عكس به‌همراه دارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha