یکشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 83061

سلامت نیوز : رییس کلینیک سقط مکرر مرکز درمان ناباروری ابن‌ سینا درباره علت بروز سقط‌های مکرر توضیحاتی ارائه و درباره نقش عوامل ژنتیکی در بروز سقط‌های مکرر گفت: بر اساس نظر متخصصان ژنتیک، مشکلات ژنتیکی 3.5 تا 5 درصد در بروز سقط‌های مکرر نقش دارند.

دکتر محمود جدی تهرانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه کلینیک سقط مکرر همزمان با تاسیس مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا آغاز به کار کرد، عنوان کرد: مراجعین به این کلینیک، زوج‌هایی هستند که دچار سقط مکرر‌ هستند.

وی در تعریف سقط مکرر گفت: سقط مکرر به معنای پشت سر گذاشتن دو یا سه سقط زیر هفته بیستم بارداری است.

رییس کلینیک سقط مکرر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا درباره چگونگی تشخیص و درمان زنان مبتلا به سقط مکرر توضیح داد: زوجین ابتدا به کلینیک تشخیص و درمان ناباروری ارجاع می‌شوند. متخصص زنان شرح حال بیمار را گرفته و تست‌های اولیه‌ای را برای وی انجام می‌دهد و مشکلات ساختاری، عفونی، هورمونی و مسائل مربوط به مشکلات ژنتیکی را مورد بررسی قرار می دهد. اگر پس از آماده شدن جواب تست‌ها برای متخصص زنان محرز شود که مشکل بیمار، سقط مکرر است وی را به کلینیک سقط مکرر ارجاع می‌دهد.

این استاد ایمنولوژی با بیان اینکه در کلینیک سقط مکرر ابتدا آزمایشات تخصصی و تست‌های ایمنولوژیک از سوی متخصص ایمنولوژی برای بیمار انجام می‌شود، گفت: در واقع وقتی پاسخ تست‌های هورمونی، عفونی و ... که از سوی متخصص زنان انجام شده است، دربردارنده مشکلی نباشد و حتی تست‌های کاریوتایپ بیمار هم نرمال باشد، پزشک به سمت بررسی‌ احتمالات بعدی از جمله نقص سیستم ایمنی و ترومبوفیلی می‌رود. البته اگر تست کاریوتایپ نرمال نباشد، پزشک متخصص ژنتیک نیز وضعیت وی را بررسی می‌کند.

تهرانی در پاسخ به اینکه آیا مشکلات ژنتیکی عمده‌ترین عامل بروز سقط‌های مکرر هستند، عنوان کرد: بر اساس نظر متخصصان ژنتیک، مشکلات ژنتیکی 3.5 تا 5 درصد در بروز سقط‌های مکرر نقش دارند. البته همه زنانی که زایمان طبیعی هم دارند ممکن است به علت مشکلات ژنتیکی، جنین‌هایی را سقط کرده و خودشان هم متوجه نشده باشند زیرا وقتی جنین به مشکلات ژنتیکی بخورد همان ابتدا و خود به خود پیش از بروز علائم بارداری، سقط می‌شود.

رییس پژوهشگاه آنتی‌بادی مونوکلونال مرکز ابن‌سینا ادامه داد: علاوه بر این مواردی هم هست که ممکن است پدر و مادر مشکلات ژنتیکی داشته باشند که در آزمایشات کاریوتایپ دیده شود و روی سرنوشت کودک تاثیر بگذارد. همین‌جاست که متخصص ژنتیک اعلام نظر می‌کند و بر اساس آن درباره ادامه بارداری تصمیم‌گیری می‌گیرد.

وی تاکید کرد: اما در نهایت وقتی مشکل ژنتیکی وجود ندارد، ساختار رحم سالم است، بحث عفونت و اختلال هورمونی هم مطرح نیست، در نهایت برای زوجی که سابقه چندین بار سقط مکرر را دارد کلینیک سقط مکرر انجام تست‌های تخصصی مربوط به سیستم ایمنی و ترومبوفیلی (مشکلات مربوط به غلظت خون) را در دستور کار قرار می دهد. این بررسی‌ها، همگی بررسی‌های آزمایشگاهی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha