دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 83124
سلامت نیوز :  دندان درد تجربه تلخی است. این درد طوری است که باعث می شود فرد در باز کردن دهان مشکل پیدا کند و جویدن غذا برای او تقریباً غیرممکن شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ از آن جا که درد دندان از جمله دندان عقل ناگهانی است و گاهی نیز باعث گردن درد، گوش درد و... می شود بهتر است هنگام مراجعه برای معاینه دندان هایتان از پزشک بخواهید دندان عقل تان را نیز معاینه کند. برای کسب اطلاعات کامل تر در این باره، با دکتر سعید اخوان مهدوی، جراح،دندان پزشک و عضو انجمن دندانپزشکان ایران گفت وگو کرده ایم. وی می گوید: دندان عقل، به عنوان آخرین دندان در انتهای فک رشد می کند. سن رویش این دندان مطابق با زمان رشد عقلی است. معمولا ۴ دندان عقل در دهان وجود دارد، ۲ تا پایین و ۲ تا بالا گاهی اوقات نیز، ممکن است یک دندان عقل ۲ جوانه داشته باشد یا حتی این دندان اصلا جوانه نداشته باشد و رویش نکند. اما معمولاً دندان عقل به عنوان دندان انتهایی رشد می کند.

با رویش دندان عقل، رشد دندان های دیگر نیز متوقف می شود و در مکان خود ثابت می ماند.

معمولا دندان عقل در انتهای فک رویش می کند اما بسیاری از مواقع در محل خود درنمی آید و تمایل به رشد به سمت بیرون یا داخل پیدا می کند و باعث به وجود آمدن زخم های داخل گونه و تورم لثه می شود. بنابراین هنگامی که دندان عقل در مکان خود درنیاید، معمولا پزشک اقدام به درآوردن آن می کند تا مشکلات بعدی به وجود نیاید. از طرفی زمانی که دندان عقل مکان رویش مناسبی نداشته باشد دندان های دیگر را به سمت جلو فشار می دهد و باعث روی هم قرار گرفتن این دندان ها می شود.

این ها دلایلی است که دندانپزشکان مجبور می شوند دندان عقل را قبل از این که رویش کامل پیدا کند، از دهان خارج کنند. مسئله دیگر تمیز کردن دندان های عقل است که مشکل است و باعث خرابی آن و در نتیجه پوسیدگی دندان های مجاور می شود، پزشک اقدام به درآوردن این دندان ها می کند تا مسواک به راحتی انتهای فک را تمیز کند. خیلی وقت ها اتفاق می افتد که دندان عقل به صورت مورب یا افقی قرار گرفته است در این موارد دندان رشد نمی کند و در محل خود باقی می ماند و دندانپزشکان از طریق عکس برداری دندان را بررسی می کنند و چنان چه نیاز باشد از طریق جراحی آن را بیرون می کشند.

زیرا دندانی که به این صورت در فک قرار گرفته باشد هیچ وقت داخل دهان رشد نمی کند و از طرفی دیگر باعث پوسیدگی و تخریب دندان های مجاور می شود. گاهی اوقات ممکن است دندان روی کانال های عصبی قرار گرفته باشد که در این حالت موجب دردهای مبهم هنگام جویدن غذا می شود. مطلب دیگر درباره دندان عقل این است که اگر این دندان ها به صورت نهفته باشد رویش پیدا نمی کند و ممکن است باعث ایجاد سردردهایی شود که معمولا بیمار متوجه علت آن نیست. در این گونه موارد نیز، پزشک اقدام به در آوردن دندان عقل می کند تا سردردهای بیمار کاهش پیدا کند. پزشکان توصیه می کنند دندان های عقل را از سن ۱7،۱6 سالگی با معاینه مورد بررسی قرار دهیم.

وی می افزاید: یک سوال مطرح است و آن این که آیا در مواقعی که فرد احساس ناراحتی نمی کند نیز در آوردن دندان عقل لزومی دارد یا نه؟ گاهی پیش می آید که پزشک اقدام به در آوردن دندان عقل نمی کند، چون مثلا فرد دندان مجاور دندان عقل را قبلا کشیده و بهتر است دندان عقل را حفظ کند تا نبود دندان مجاور جبران شود گاهی هم پیش می آید که دندان عقل مشکل ندارد، دچار پوسیدگی نشده و موقعیتش کاملا مناسب است و هیچ عارضه ای هم ایجاد نکرده است و در جویدن نیز کمک می کند، در این مواقع نیز دندان را نگه می داریم و توصیه می کنیم که حتما دندان را درست مسواک بزنند تا مشکلی پیش نیاید. وی ادامه می دهد: معمولاً دندان عقل بین ۱۸ تا ۲۰ سال رشد می کند مگر این که مکان مناسب برای رشد نداشته باشد و رشدش به تاخیر بیفتد.

وی با بیان این که در مراجعه به دندانپزشک باید دندان های عقل نیز مورد معاینه قرار گیرد، می افزاید: اگر نیاز به کشیدن دندان عقل بود باید تا ۲۴ ساعت از غذاهای نرم و سرد استفاده کنید و گاز استریل را روی دندان کشیده قرار دهید تا ۲ ساعت در دهان باشد و در صورت نیاز از مسکن استفاده کنید. برای کنترل عفونت نیز از سرم شست وشو استفاده کنید و از کشیدن سیگار بپرهیزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha