سلامت نیوز : یک دکترای داروسازی گفت: کاربرد نادرست مکمل‌ها مبتنی بر ادعاهای اثبات نشده یا باورهای فرهنگی غلط هستند. هیچ دارو و مکملی نمی‌تواند جایگزین واقعی تغذیه صحیح و متعادل شود.

دکتر سید حمید خویی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: در سال‌های اخیر تجویز و مصرف مکمل‌ها به عنوان یکی از فاکتورهای مهم در رفع کمبود مواد مورد نیاز بدن از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و غیره مورد توجه کارشناسان و متخصصان این حوزه قرار گرفته است.

وی افزود: باید به این نکته نیز توجه داشت که یکی از مهمترین دلایل کاربردهای غلط و نابه جای مکمل‌ها این است که بخش اعظم فرآورده‌های مکمل منشا طبیعی داشته و به همین دلیل مردم این فراورده‌ها را بی ضرر می‌شناسند. ولی طبیعی بودن این فراورده‌ها به معنای بی ضرر بودن نیست به ویژه اینکه مقادیر مواد موثره مکمل‌ها در بسیاری از موارد بیشتر از مقادیر طبیعی مورد نیاز آنها است.

دکتر خویی گفت: سهولت شرایط تایید مکمل ها در مقایسه با داروها از یک سو باعث می شود که در کنار کاربردهای علمی و منطقی مکمل‌ها شاهد موارد فراوانی از کاربرد غلط این فرآورده‌ها باشیم.

این دکترای داروسازی از دیگر جنبه های مصرف نادرست مکمل ها را زیاده روی در مصرف این مکمل ها عنوان کرد و گفت: تصور نادرست و زیان آور دستیابی به اثرات درمانی بیشتر با مصرف مقادیر بیشتر، برخی مصرف کنندگان را به مصرف خودسرانه مقادیر زیادی مکمل سوق می دهد.

وی بخش مهمی از مصارف نادرست مکمل‌های غذایی و دارویی را عدم آگاهی و تبلیغات اغواکننده و غیرعلمی سودجویان عنوان کرد و گفت: هیچ دارو و مکملی نمی‌تواند جایگزین واقعی تغذیه صحیح و متعادل شود. استفاده صحیح از مکمل ها نیازمند دانش و آگاهی کافی در خصوص مصرف آنها است.

دکتر خویی افزود: در عرصه مصرف مکمل‌ها جداسازی کاربردهای درست و غلط یک ضرورت اخلاقی و حرفه‌ای است. کاربردهای درست و منطقی مکمل‌ها مواردی هستند که بر اساس داده های علمی و شواهد عینی معتبر تعریف می شوند و کاربردهای نادرست، مصارف مبتنی بر ادعاهای اثبات نشده یا باورهای فرهنگی غلط هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha