دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶
کد خبر: 83150

سلامت نیوز : یک جراح کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه تیره رنگ بودن ادرار ممکن است مربوط به خونی باشد که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود، گفت: ترکیبات خون در ادرار، نشانه اختلال در عملکرد کلیه است.

دکتر محسن وریانی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه ظاهر، بوی ادرار و تعداد دفعات رفتن به توالت می‌توانند نشانه‌هایی که از عملکرد کلیه‌ها باشند، گفت: مشخصات ادرار می‌تواند زنگ خطری برای اتفاقاتی که در بدن رخ می‌دهد باشد.

وی گفت: اگر ادرار به بی‌رنگی آب باشد، معمولا فرد آب زیادی نوشیده‌ است و به این دلیل که مثانه پر می‌شود باید چندین بار در روز به دستشویی برود، اما واقعا داشتن رنگ ادرار روشن، جای هیچ نگرانی نیست.

این جراح کلیه و مجاری ادراری با بیان اینکه رنگ ادرار میزان آب بدن را نشان می‌دهد، گفت: اگر رنگ ادرار قهوه‌ای تیره باشد، به این معنی است که آب بدن کم شده است، ولی اگر فردی ادراری تیره همراه با سردرد و گیجی داشته باشد، باید توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد تا علت کمبود آب بدن را بررسی کند.

دکتر وریانی گفت: رنگ ادرار باید به رنگ نی باشد علت این که اگر فردی ادرار تیره رنگ دارد باید به پزشک مراجعه کند (خصوصا اگر با نوشیدن زیاد آب رنگ ادرار تغییری نکند) این است که شاید این تیره رنگی مربوط به خون باشد. اگر درون ادرار ترکیبات خون (هموگلوبین) وجود داشته باشد، می‌تواند نشانه اختلال در عملکرد کلیه باشد که ممکن است به علت عفونت، بیماری کلیه یا حتی سرطان باشد.

وی خاطرنشان کرد: وجود خون در ادرار ممکن است ناشی از بدخیم بودن یا خیلی جدی بودن بیماری دارد. از این رو در صورت مشاهده خون در ادرار باید به پزشک مراجعه کرد. در زنان جوان عفونت دستگاه ادراری یکی از علل وحود خون در ادرار است.

وریانی گفت: وجود خون در ادرار می تواند یکی از هفت علامت سرطان مثانه در زنان و مردان باشد. جدا از احتمال عفونت یا سرطان، وجود خون در ادرار می‌تواند توسط زخم و یا پارگی (به دلیل انجام ورزش‌های سنگین) بروز کند که اگر این حالت تا ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد بهتر است که به پزشک مراجعه شود.

وی در پایان گفت: وجود خون در ادرار می‌تواند به علت سنگ کلیه یا عوارض جانبی داروی رقیق کننده خون (مانند وارفارین) یا درمان با آسپرین ایجاد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha