سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 83163

گرانی ناگهانی داروها بخصوص داروهای بیماران خاص از ابتدای سال گذشته، باعث تشویش و نگرانی زیادی در جامعه شد. این گرانی به حدی بود كه متاسفانه در چند ماه اخیر داروهای بیماران‌ام اس تا پنج برابر هم افزایش قیمت یافت.

همه در انتظار تحقق وعده وزارت بهداشت
سلامت نیوز : دیروز قرار بود قیمت داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج به قیمت سال 1391 برگردد. بر همین اساس بسیاری منتظر بودند تا به واقعیت پیوستن خبر خوش وزارت بهداشت را در این رابطه ببینند. در همان ساعات اولیه اول مهرماه دكتر دیناروند رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام كرد كه با مراجعه شخصی به چند داروخانه از نزدیك دیده است كه قیمت‌ها با كاهش مواجه شده‌اند. اما پیگیری‌های تهران امروز از داروخانه سیزده آبان، انجمن‌ام اس ایران، انجمن داروسازان و... نشان می‌دهد كه هنوز تغییر زیادی در قیمت داروها رخ نداده و همه انتظار می‌كشند تا در روزهای آتی وعده خوش وزارت بهداشت محقق شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ گرانی ناگهانی داروها بخصوص داروهای بیماران خاص از ابتدای سال گذشته، باعث تشویش و نگرانی زیادی در جامعه شد. این گرانی به حدی بود كه متاسفانه در چند ماه اخیر داروهای بیماران‌ام اس تا پنج برابر هم افزایش قیمت یافت. در حالی كه اگر قرار بر افزایش اینچنینی در داروها وجود داشت باید فرانشیزی از طرف سازمان‌های بیمه گر و دولت پرداخت می‌شد كه این اتفاق نیفتاد و بار تامین هزینه‌های سنگین داروها همواره به دوش بیمار و خانواده آن بود.به همین سبب تفاهمنامه‌ای به امضای وزرای بهداشت و تعاون، كار و رفاه اجتماعی رسید كه بر اساس این تفاهمنامه مقرر شد با توجه به اعتباری كه وزارت بهداشت از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز به بیمه‌ها می‌پردازد، هزینه پرداختی بیماران را كاهش دهد و در همین خصوص فهرستی از داروهای مورد استفاده بیماران خاص و صعب‌العلاج از جمله بیماران مبتلا به ام‌اس و سرطان به بیمه‌ها اعلام شد. به پشتوانه این تفاهم‌نامه قرار شد از اول مهرماه داروهای بیماران خاص در داروخانه‌ها براساس دستورالعمل جدید توزیع شده و قیمت این داروها به سال 91 تغییر پیدا كند.

حدود هزار میلیارد تومان سهم داروهای گران‌قیمت بیماران صعب‌العلاج

رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت كه دیروز شخصا به برخی داروخانه‌ها مراجعه كرده بود درخصوص مشاهداتش درباره كاهش قیمت دارو از اول مهر می‌گوید: طی بازدیدی كه از ۳ داروخانه ۱۳ آبان، هلال‌احمر و ۲۹ فروردین داشتم، داروی بیماران صعب‌العلاج مانند سرطان و‌ام اس با كاهش قیمت بسیار مواجه شد. كاهش قیمت داروهای بیماران صعب‌العلاج كه قرار بود از اول مهر اجرایی شود، تحقق یافته است. البته سختی‌هایی هم وجود دارد اما كاهش پرداختی بیماران است و تفاهم‌نامه در این زمینه با بیمه‌ها دائمی است. این مقام ارشد وزارت بهداشت ادامه می‌دهد:همه داروهای بیماران صعب‌العلاج از جمله بیماران سرطانی و ام‌اس كه از قبل هم یارانه می‌گرفتند، شامل این طرح می‌شوند و امیدواریم بتوانیم داروهای دیگر را هم مشمول این برنامه بكنیم. داروهایی كه در فهرست اولیه ما نیستند و در عین حال هم گران‌قیمت هستند، نیز به مرور برای بیماران مزمن و صعب‌العلاج مورد توجه قرار می‌گیرند.

او ادامه می‌دهد: سالانه مبلغی حدود هزار میلیارد تومان سهم داروهای گران‌قیمت برای بیماران صعب‌العلاج است كه از این پس طبق برنامه ما سهم پرداختی مردم بیشتر از 15 درصد نخواهد بود. او در مورد وضعیت تولید داروهای نوتركیب فاكتور 8 ادامه می‌دهد: ما در تولید این داروها به جای خوبی رسیده‌ایم و این دارو تولید شده و اكنون مراحل كنترل كیفیت را می‌گذراند و امیدواریم مجوز تولید این دارو تا پایان امسال صادر شود.

صددرصد این پروسه اجرایی نشده است

اظهارات رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی در حالی است كه با مراجعه خبرنگار تهران امروز به داروخانه سیزده آبان مشخص شد كه تغییری در قیمت داروهای‌ام اس به عنوان یكی از بیماری‌های خاص در كشور صورت نگرفته و با همان قیمت چند روز پیش به فروش می‌رسند. در همین راستا با چند سازمان حمایت از بیماری‌های خاص تماس گرفته و قیمت‌های جدید و قدیم را مورد بررسی قرار دادیم. فاطمه هاشمی معاونت اجتماعی انجمن‌ام اس ایران در گفت‌وگو با خبرنگار تهران امروز در این مورد می‌گوید: تا به حال این پروژه اجرایی نشده است. ما هم به‌دنبال كسب خبری در این مورد بودیم. به همین علت به شدت این مسئله را دنبال می‌كنیم و می‌توانم بگویم كه صددرصد این پروسه هنوز اجرا نشده و اجرای آن به فردا، پس فردا موكول شده است. او می‌گوید: بیماران

‌ام اسی در اول مهرماه داروهای‌شان را با نرخ‌های كاذب سال 92خریداری كرده‌اند و اتفاقی در این رابطه هنوز نیفتاده است.

افزایش 40 - 35 درصدی تولید دارو

دكتر سعید واقفی دبیر انجمن داروسازان ایران نیز درباره احتمال تغییر قیمت انواع داروهای مورد نیاز بیماران خاص و صعب‌العلاج و ادعای وزارت بهداشت در رابطه با كاهش قیمت این داروها از اول مهرماه به خبرنگار تهران امروز می‌گوید: اجرایی شدن این طرح و خبرخوشی كه وزارت بهداشت در این رابطه داده است واقعیت دارد و انجام خواهد شد. اگر امروز این اتفاق نیفتاده حتما از فردا یا پس فردا اجرایی خواهد شد. زیرا بیمه‌ها آن را قبول كرده‌اند. به گزارش تهران امروز، به گفته مسئولان وزارت بهداشت، طبق فاز یك پروژه ارزان‌سازی داروها، داروهای خاص بیماران كلیوی بخصوص دیالیزی مجانی شد.

واقفی در پاسخ به این سوال كه داروهای غیر از داروهای بیماران خاص هم كاهش خواهد داشت یا خیر، اظهار داشت: هیچ دلیلی بر كاهش آن وجود ندارد. زیرا داروها بر اساس نرخ ارز قیمت‌گذاری می‌شوند. از وقتی كه نرخ ارز مرجع 1226 تومان از اواخر اردیبهشت به ارز مبادلاتی تبدیل شد، باعث شد واردات دوبرابر شود و تولید هم با افزایش 40 - 35 درصدی روبه‌رو شود. اگر غیر از این بود تولید‌كنندگان نمی‌توانند هیچ محصولی را ارائه كنند. در حال حاضر هم همه به‌دنبال تامین نقدینگی این تغییر ارز هستند. تولید كننده یا باید سرمایه هنگفتی داشته باشد یا از تسهیلات بانكی با بهره 25 درصدی استفاده كند كه كمر همه می‌شكند.

به همین دلیل مسئولان باید به این بخش هم توجه داشته باشند. سیدحسن بابایی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل جامعه حمایت از بیماران‌ام اس ایران نیز درباره طرح بازگشت قیمت داروهای خاص به قیمت‌های سال 91 به تهران امروز می‌گوید: قرار بود به صورت یارانه‌ای مابه‌التفاوت داروها به بیماران خاص پرداخت شود ولی به دلیل نامشخص بودن تعداد بیماران خاص، امكان پرداخت یارانه‌های دارویی وجود نداشت. به همین دلیل و بر حسب پیگیری سازمان‌های حمایتی از این قبیل جامعه حمایت از بیماران‌ام اس ایران، و... او می‌گوید: همچنین تصمیم‌گیری قابل تحسین دست‌اندركاران اجرایی در امر دارویی، به امضای تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت (معاونت دارو و غذا) با وزارت كار و رفاه و امور اجتماعی منجر شد كه مقرر شد قیمت داروها به نیمه سال 91 تغییر یافته و كاهش پیدا كند.

طبق هماهنگی و ابلاغیه‌هایی كه انجام شده باید امروز این اجرایی می‌شد، ولی همانطور كه اتفاق می‌افتد گاهی ابلاغیه‌ها به مراكز دارویی یا داروخانه‌ها دیرتر و به برخی زودتر می‌رسد. ولی یقینا بر اساس این تفاهم‌نامه از هفته آینده این داروها در تمام داروخانه‌ها با قیمت یكسان عرضه خواهد شد. البته خود مسئولان و مراكز دارویی پخش داروهای بیماران صعب‌العلاج اذعان می‌دارند كه از فردا یا پس فردا این طرح اجرایی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha