سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 83172

محمدعلی اینانلو : طبیعت و محیط‌زیست ایران در شرایطی است که به‌هیچ عنوان آزمون و خطای بیش از این را تحمل ندارد .

خانم دکتر ابتکار خوش آمدید !
سلامت نیوز : خانم دکتر ابتکار خوش آمدید، می‌دانید که من از منتقدان شما بوده‌ام و احتمالا در آینده نیز اگر موردی باشد، خواهم بود اما با توجه به‌شرایط موجود و احتساب جمیع جهات معتقدم که انتخاب شما انتخاب درستی بوده است و درنگ یک‌ماه و چندروزه آقای رییس‌جمهور و مشاوران‌شان درنگی خردمندانه بوده چرا که سرانجام منتهی به انتخابی هوشمندانه شده است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ اما در همین ابتدای کار لازم می‌دانم چند موضوع را متذکر شوم:

1- طبیعت و محیط‌زیست ایران در شرایطی است که به‌هیچ عنوان آزمون و خطای بیش از این را تحمل ندارد و سفر سریع شما در دومین روز مسوولیتتان به پارک ملی ارومیه نشان‌دهنده آن است که این موضوع را به‌خوبی دریافته و اگر احتمالا آزمون و خطایی هم بوده در هشت‌ساله نخست اتفاق افتاده و گذشته.

2- یکی از انتقادهایی که نسبت به شما داشتیم انتخاب‌هایتان بود که به‌خصوص در دوره اول ریاست‌تان به هیچ‌وجه انتخاب‌های درستی نبود، شما در نزد پدری فرهیخته پرورش یافته‌اید که همه ما برای ایشان احترام ویژه قایلیم علاوه بر آن هشت‌سال مسوولیت قبلی در سازمان حفظ محیط‌زیست و در شورای شهر شما را بسیار پخته‌تر کرده به‌همین دلیل انتظار داریم که با اندیشه و درنگ و با مشاوره‌های خردمندانه اکنون کسانی را برای معاونت و مشاورت برگزینید که واقعا این کاره باشند، نخست خاک بیابان خورده، آفتاب کویر و سرمای کوهستان دیده و بعد دارای درجات علمی و آکادمیک باشند و بدانند آن چیزی که در پردیسان می‌گذرد لزوما همانی نیست که در بیابان اتفاق می‌افتد، بدانند در سازمانی خدمت می‌کنند که گاهی محیط‌بانانش دو ماه یک‌بار نیز پوتین از پای درنمی‌آورند بنابراین کسانی را که در زندگی پوتین نپوشیده‌اند را تحویل نمی‌گیرند، البته شما به‌عنوان مغز متفکر و سیاستگذار اصلی استثنا هستید.

 3 - یکی از ویژگی‌های محیط‌زیست فراگیر بودن آن است، به وسعت تمامی ایران که در جا‌ی‌جای آن از کویر گرفته تا کوهستان و جنگل و دریا «مردم» زندگی می‌کنند و اگر نخواهند، سازمان حفاظت محیط‌زیست با مامورانی چندبرابر هم نمی‌تواند از محیط‌زیست کشور محافظت کند بنابراین مردم باید در این محافظت سهیم و شریک باشند و شما باید مستقیم و غیرمستقیم دایما با مردم حرف بزنید و ارتباط داشته باشید و در این رهگذر پل ارتباطی شما با مردم، خبرنگاران و رسانه‌ای‌ها هستند، سلف شما در این ارتباط ضعیف بود.

آنچنان که در سال‌های اخیر دیدید خبرنگاران و رسانه‌ای‌ها را از سازمان محیط‌زیست فراری داد و پردیسان تبدیل به جزیره‌ای دور از مردم شد که مسلما این موضوع را به‌خوبی از عکس‌العمل‌های حاضران در جلسه تودیع و معارفه دریافتید، تازه حاضران در این جلسه به‌نوعی وابسته به سازمان بودند وگرنه در میان عامه مردم قضیه از این هم بدتر است.
4- در نشست‌هایی که بعضی از آنها را شخصا شاهد بوده‌ام با محیط‌بانان قدیمی داشتید، به‌خوبی واقفید که بازنشستگان سازمان محیط‌زیست حتما با بازنشستگان ادارات و سازمان‌های دیگر فرق دارند.

آنها به‌هنگام بازنشستگی دریایی از دانش و تجربه هستند که به‌خوبی می‌توانند به‌عنوان مشاوران رییس سازمان، مدیران کل و مدیران ادارات مثمرثمر بوده و در آموزش محیط‌بانان جدید نقش موثری داشته باشند.

 5 - فضیلتی را که من به‌شخصه و آنهایی که شما را از نزدیک می‌شناسند در شما می‌ستاییم روحیه شجاع و فعال شماست و این روحیه مانع می‌شود که شما بر خلاف اهدافتان پردیسان را تبدیل به مرکز نگهداری ماشین‌های امضا کنید. به‌عنوان اولین گام، سوگندی که از اعضای کابینه در مورد حفاظت از محیط‌زیست گرفته‌اید، مبین آن است. بازهم نکاتی هست که در آینده اگر عمری باشد گفته خواهد شد با این امید که طبیعت، محیط‌زیست و حیات‌وحش بی‌نظیر و گرانبهای ایران از این وضعیت اسفناک نجات پیدا کند.

 محمدعلی اینانلو . کارشناس محیط زیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha