مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از عملکرد رییس سازمان حفاظت از محیط زیست دولت نهم و حمایت وی از سدسازی های وزارت نیرو، با بیان اینکه نسبت به افت آب دریاچه ارومیه و کوچ پرندگان 15 سال پیش هشدار دادیم مهمترین راهکارهای نجات دریاچه ارومیه را ارائه کرد.

وزیر زیست محیطی قبلی به خاطر ساخت سدها مدال گرفت/15 سال پیش نسبت به افت آب دریاچه ارومیه هشدار دادیم
سلامت نیوز: مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از عملکرد رییس سازمان حفاظت از محیط زیست دولت نهم و حمایت وی از سدسازی های وزارت نیرو، با بیان اینکه نسبت به افت آب دریاچه ارومیه و کوچ پرندگان 15 سال پیش هشدار دادیم مهمترین راهکارهای نجات دریاچه ارومیه را ارائه کرد.

دکتر اسماعیل کهرم در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، درباره مهمترین عواملی که منجر به افت آب دریاچه ارومیه شد، گفت:« دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه فلات ایران بود که طول آن به طور میانگین 167 کیلومتر و پهنای آن بین 37 تا 54 کیلومتر متغیر است. این دریاچه دارای وسعتی به مساحت پنج هزار کیلومتر مربع و 500 هزار هکتار بوده است.»
وی ادامه داد:« نزدیک به 40 سال پیش یعنی در سال 1352 که وارد سازمان حفاظت از محیط زیست شدم دریاچه ارومیه در آن زمان 37 میلیارد متر مکعب آب داشت و عمق آب آن حداکثر به 20 متر می رسید ولی عمق آب آن به طور معمول بین  12 تا 13 متر بود. متاسفانه در حال حاضر وضعیت به گونه است که 70 درصد از مساحت این دریاچه  خشک شده است.»

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت:« وزارت نیروی سابق معتقد بود افت آب دریاچه ارومیه در اثر خشکی هوا و تغییرات اقلیمی بوده است در حالی که اینطور نبوده است به دلیل اینکه اگر از دریاچه ارومیه به طرف غرب ادامه دهید به دریاچه وان درخاک ترکیه می رسید که هنوز به ترکیب آن دست نخورده است و هنوز آب دارد در حالی که ما دریاچه ارومیه را از دست داده ایم. »

وی تاکید کرد:« معتقدم اگر خشکی هوا و تغییرات اقلیمی در افت آب دریاچه ارومیه تاثیرگذار بود دریاچه وان که در 70 کیلومتری دریاچه ارومیه قرار دارد نیز باید از بین می رفت اما به اعتقاد من سدسازی ها باعث از بین رفتن دریاچه ارومیه شده است و به طور قطع نظر وزارت نیروی سابق را درباره اثر تغییرات اقلیمی در از بین رفتن دریاچه ارومیه  رد می کنم.»

دکتر کهرم درباره مهمترین عوامل از بین رفتن دریاچه ارومیه گفت:« سدسازی یکی از عوامل افت آب دریاچه ارومیه است. تاکید می کنم که از 72 سدی که برای ساخت طراحی شده بود 40 سد ساخته شد و چهار پروژه سدسازی به دلیل مخالفت طرفداران محیط زیست و نبود آب در اطراف این دریاچه متوقف شده است. حفر چاه های متعدد نیز از دیگر عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه است. بیش از 74 هزار حلقه چاه اطراف دریاچه ارومیه حفر شده است که از این تعداد 30 هزار حلقه چاه غیرمجاز بوده که هیچ کدام از این چاه ها را مسدود نکرده اند.»

وی ادامه داد:« تغییر الگوی کشت از انگور به سیب نیز باعث افزایش مصرف آب در ارومیه شد و در نهایت اینکه افزایش زمین های کشاورزی از 350 هزار هکتار به 750 هزار هکتار مصرف آب را افزایش داد. شیوه آبیاری زمین های کشاورزی در ارومیه از نوع غرقابی است که متاسفانه باعث خشکیدگی دریاچه ارومیه شده است.»

دکتر کهرم در پاسخ به اینکه آیا هشدارهای لازم در مورد احتمال نابودی دریاچه ارومیه به دست این عوامل داده نشد یا هشدارها داده شد اما مسئولین بی توجهی کردند، گفت:« من و سایر کارشناسان و فعالان محیط زیست 15 سال پیش نسبت به کاهش آب دریاچه ارومیه و مهاجرت پرندگان هشدار دادیم اما متاسفانه توجهی نشد.»

وی با انتقاد از عملکرد دولت نهم و دهم در محیط زیست گفت:« فاطمه جوادی رییس قبلی سازمان حفاظت از محیط زیست از وزیر نیرو به خاطر ساختن سدها حمایت کرد و به خاطر ساختن سدها مدال داد و اسم وی را گذاشت وزیر زیست محیطی. بنابراین اخطارهای لازم داده شد اما مسئولین بی توجهی کردند.»

مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به اینکه آیا نجات دریاچه ارومیه شدنی است، تاکید کرد:« 100 درصد می توان دریاچه ارومیه را نجات داد. باید حقابه دریاچه ارومیه را که از 11 رودخانه مشروب میشد بدهند. راه حل دیگر تخریب نصف سدهای احداث شده است. در صورت عملی شدن این کار قول می دهم وضعیت دریاچه ارومیه به حالت قبل برگردد. کشورهایی مثل آلمان و آمریکا نیز برای حفظ تالاب های خود اقدام به تخریب سدهای خود کردند.»

وی در پاسخ به اینکه در صورت تخریب سدهای ساخته شده در اطراف دریاچه ارومیه، آیا این دریاچه از وضعیت بحرانی نجات پیدا می کند و چقدر زمان برای بازگشت به حالت اولیه لازم است؛ گفت:« در صورت رهاسازی 30، 40 درصد از آب پشت سدها می توان گفت که این دریاچه سریعا به حالت قبل خود برمی گردد. وزیر نیروی جدید نیز تاکید کرده اند اگر لازم باشد سدها را خراب می کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha