سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 83187

بازگشایی مدارس و تجمع دانش‌آموزان در یک محیط نسبتا کوچک باعث انتقال بیشتر عفونت‌های ویروسی و سرماخوردگی بین آنها می‌شود که یکی از عوامل تحریک‌‌کننده سرماخوردگی شدید و آسم است.

لزوم رعایت بهداشت فردی در مدارس
سلامت نیوز : بازگشایی مدارس و تجمع دانش‌آموزان در یک محیط نسبتا کوچک باعث انتقال بیشتر عفونت‌های ویروسی و سرماخوردگی بین آنها می‌شود که یکی از عوامل تحریک‌‌کننده سرماخوردگی شدید و آسم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ دانش‌آموزانی که از بیماری آسم رنج می‌برند لازم است تا در کنترل شرایط بیماری خود دقت داشته‌باشند و در پیگیری‌های درمانی خود کوتاهی نکنند.در این زمینه دکتر محمدحسین اسلامیان، فوق‌تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی با بیان اینکه شیوع بیماری آسم و درگیری‌های ناشی از آن با شروع مدارس شدت بیشتری پیدا می‌کند، به همشهری گفت: لازم است دانش‌آموزان مراقبت‌های لازم را برای پیشگیری از ورود ویروس به جسم خود انجام دهند. به‌منظور پی‌بردن به دلایل بروز بیماری در دانش‌آموزان و نحوه پیشگیری از آن، گفت‌وگویی با دکتر اصغر فرشاد، مدیرکل سابق دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت انجام داده‌ایم.

این متخصص بهداشت محیط به عوامل ابتلای دانش‌آموزان به بیماری‌های واگیردار در مدارس اشاره کرد و گفت: در مدارس افرادی از خانواده‌های مختلف با فرهنگ‌ها و شرایط سلامت متفاوت در یک محیط جمع می‌شوند. اجتماع دانش‌آموزان در فضای محدود کلاس انتقال برخی بیماری‌های واگیردار را که امکان دارد سایرین به آن مبتلا باشند، میسر می‌کند.

بنابراین اگر دانش‌آموزانی دچار سرماخوردگی شده باشند بهتر است به مدرسه نروند تا بیماری آنها به سایرین انتقال نیابد. اما در این فصل که هنوز سرما آغاز نشده؛ مهم‌ترین نکته رعایت بهداشت مواد غذایی است. مراقبین بهداشت باید توجه ویژه‌ای به نوع غذایی که در مدارس ارائه می‌شود، داشته باشند. البته شاید بهتر باشد خانواده‌ها خود غذایی را که فسادناپذیر باشد در خانه آماده کنند، این به‌معنای آن است که اگر دانش‌آموز خواست غذای خود را در زنگ تفریح آخر مصرف کند این غذا بر اثر ماندن در فضای بیرون از یخچال فاسد نشود. آلو و کشمش و گردو سالم‌ترین نوع تنقلات هستند که در طول روز نیز فاسد نمی‌شوند. این تنقلات به نوعی نیز باعث تقویت فیزیک بدنی دانش‌آموزان می‌شود.

دکتر فرشاد با بیان اینکه باید به سالم بودن آب آشامیدنی دانش‌آموز در مدارس توجه داشت، گفت: امروزه همه مدارس ما به آب آشامیدنی لوله‌کشی و سالم دسترسی دارند، البته در برخی مناطق روستایی امکان دارد آب لوله‌کشی وجود نداشته باشد و از چاه، آب آشامیدنی دانش‌آموزان را تأمین کنند، در این صورت باید بهورزها و ناظران بهداشت بر کلرزنی آب چاه‌ مدارس در روستاها نظارت داشته باشند. در شهرها اما استفاده از یک شیر آب آشامیدنی برای تمامی دانش‌آموزان بسیار خطرناک است. خانواده‌ها باید حتما برای کودکان خود یک لیوان اختصاصی درنظر بگیرند که آنها از همین لیوان آب بنوشند و از نوشیدن آب از شیرها خودداری کنند.

او درباره حمل بار سنگین توسط دانش‌آموزان در فصل مدارس گفت: برخی دانش‌آموزان تصور می‌کنند که باید همه کتاب‌های خود را در کیف یا کوله خود بگذارند و به مدرسه ببرند و از آنجا به خانه بیاورند. باید این نکته را مدنظر قرار داد که امکان دارد به تمامی آن کتاب‌ها و دفترها برای یک روز نیازی نباشد. از همین‌رو آموزگاران و والدین باید به کودکان توصیه کنند که تنها لوازم مورد نیاز روز خود را در کوله بگذارند. باید تا می‌توانند سنگینی بار کوله‌پشتی خود را کم کنند و اگر هم از کوله‌پشتی استفاده می‌کنند، تلاش داشته باشند بندهای کوله خود را روی هر دو شانه خود بگذارند و نه‌ روی یک شانه. حمل بار روی یک شانه امکان دارد باعث درد گردن و ناراحتی ستون فقرات در بچه‌ها شود.

دکتر فرشاد درباره ایمنی سرویس مدارس گفت: راننده‌های سرویس‌ مدارس باید بسیار باحوصله باشند، به‌طور کامل باید مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند، در زمان پیاده و سوارکردن کودکان نیز باید دقت کنند که محل خروج دانش‌آموزان در سمت پیاده‌رو باشد و شرایط کاملا ایمن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha