سلامت نیوز : رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: طبق معاینه زائران قبل از اعزام به حج امسال نیز نزدیک 20 هزار و 741 زائر مبتلا به دیابت و 11 هزار و 769 نفر فشار خون بالا داشتند.

سید علی ریاض در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: امسال 510 نفر در قالب کادر درمانی به سفر حج اعزام کرده‌ایم که 280 نفر از این افراد پزشک عمومی هستند که تا سال گذشته با عنوان پزشک کاروان داخل کاروان‌ها فعالیت‌ می‌کردند ولی از امسال به عنوان پزشک مجموعه در هتل‌ها مستقر می‌شوند.

وی افزود: 230 نفر هم در قالب کادر درمانی برای دو بیمارستان مکه و مدینه هستند که یک کلینیک تخصصی در منا و عرفات را هم برقرار کرده و در شجره و جافه نیز کادر درمانی مستقر می‌شود.

ریاض در مورد استفاده از متخصصانی که در کاروان ایران مستقر می‌شوند، گفت: از متخصصان زنان، عفونی، داخلی، رادیولوژی، گوش و حلق و بینی، دندانپزشکی، ارتوپدی، روان‌پزشکی، قلب، مغز و اعصاب، طب اورژانس و چشم در تیم پزشکی خود همراه کرده‌ایم که حدود 40 نفر هستند و به دلیل اهمیت بیماری‌های قلبی 5 متخصص قلب و 10 متخصص داخلی در نظر گرفته شده و 48 پرستار نیز بخش‌های بیمارستانی ما را اداره می‌کنند.

وی افزود: 8 پزشک هم مدیریت سلامت کاروان‌ها را رصد می‌کنند تا کمبود دارو، عدم رضایت و موارد چنینی را رسیدگی کنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت با تأکید بر اینکه برای سهولت ارجاع زائران ایرانی به بیمارستان‌های عربستان از 9 پزشک عرب‌ زبان بهره می‌بریم، گفت: با وجود این پزشکان کار مکاتبات، شرح حال بیمار و سایر موارد سهل‌تر خواهد بود.

دیابت و فشارخون بالا بیماری شایع بین حجاج

وی در مورد سلامت زائران قبل از اعزام گفت: هر سال در معاینات اولیه قبل از اعزام فشار خون بالا و دیابت بالاترین آمار را دارد و امسال نیز نزدیک 20 هزار و 741 زائر مبتلا به دیابت و 11 هزار و 769 نفر فشار خون بالا داشتند.

حضور 624 زائر سالمند در کاروان حج تمتع امسال

ریاض در مورد اعزام زائران سالمند به حج گفت: از مجموع زائران اعزامی امسال 624 زائر بالای 80 سال و 17 هزار و 525 زائر بین 60 تا 80 سال داریم در حالی که در سال 89 نزدیک به 4 هزار زائر بالای 80 سال داشتیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت در مورد بیماری‌های شایع در ایام حج گفت: هر سال بالاترین آمار مراجعه، سرماخوردگی، دردهای عضلانی و استخوانی را داریم که استرس و تغذیه مناسب به سرماخوردگی دامن می‌زد.

وی گفت: در عین حال زائر به دلیل تلاشی که برای زیارت انجام می‌دهد عرق می‌کند و در عین حال از آب یخ یا کولر گازی استفاده کرده که خود زمینه سرماخوردگی را فراهم می‌کند.

از دستمال کاغذی فقط یکبار استفاده کنید نه چند بار

ریاض تصریح کرد: امسال به دلیل وجود ویروس کرونا در بخشی از شهرهای عربستان به زائران توصیه اکید داریم که مراقبت‌های بهداشتی و شخصی را جدی بگیرند و شست‌وشوی مداوم دست‌ها، استفاده تنها یکبار از دستمال کاغذی برای سرفه و عطسه، رعایت فاصله خود از دیگران و جلوگیری از دست دادن و آغوش گرفتن را رعایت کنند.

وی گفت: در عین حال با هماهنگی که با وزارت بهداشت داشتیم امسال چند متخصص عفونی و کارشناس ارشد بیماری‌های واگیر به همراه کادر درمانی پزشکی برای نظارت به بیماری‌های ویروسی اعزام می‌شوند تا به عنوان نمایندگان وزارت بهداشت در سفر حج حضور داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha