مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) با اشتغال همزمان پزشکان پیمانی و یا رسمی در بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی مخالفت کرد.

مخالفت مجلس با اشتغال همزمان پزشکان در بخش دولتی و غیردولتی

سلامت نیوز : مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) با اشتغال همزمان پزشکان پیمانی و یا رسمی در بخش‌های دولتی و عمومی غیردولتی مخالفت کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ممنوعیت اشتغال به بیش از یک شغل (اعاده شده از شورای نگهبان) با اشتغال همزمان پزشکان پیمانی و یا رسمی مخالفت کرد و برای رسیدگی بیشتر این موضوع به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

براساس ماده پنج این طرح اشتغال همزمان پزشکان پیمانی و یا رسمی مراکز آموزشی درمانی دولتی و عمومی غیردولتی در سایر مراکز تشخیصی، آموزشی درمانی و بیمارستان‌های خصوصی و خیریه ممنوع است.

حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان پیشنهاد حذف ماده مذکور را مطرح کرد و عبدالرضا مصری به عنوان مخالف این پیشنهاد اظهار کرد: پزشکانی که در چند جا تعهد خدمت دارند باید به بیماران خود کمک کنند؛ اکنون چه کسی مسوولیت پدیده زیرمیزی را دارد.

همچنین قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان مجلس با ارایه توضیحاتی، اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده کشور در مراکز بهداشتی درمانی کمبود نیروی انسانی است که عمدتا هم به عدم استقبال پزشک و پیراپزشک در مناطق دور دست برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه دریافتی یک پزشک در برخی از استان‌ها و مناطق محروم کمتر از یک میلیون و 450 هزار تومان است، گفت: حتی در حال حاضر هم در مناطق محروم حق جذب پزشکان 10 الی 12 ماه است که پرداخت نشده است.

وزیر بهداشت و درمان با تاکید بر اینکه بیمارستان‌های دولتی فاقد تجهیزات و نیروی انسانی است، گفت: در حال حاضر 160 هزار نفر کمبود نیرو در این بیمارستان‌ها داریم و تا زمانی که بیمارستان‌های دولتی را تجهیز نکنیم فاصله بخش خصوصی و دولتی بهتر نخواهد شد.

براساس این گزارش محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز نیز پیشنهاد دیگری مطرح کرد مبنی براینکه در ماده مذکور کلمه مراکز استان‌ها نیز اضافه شود که در ادامه مسعود پزشکیان با مخالفت با این پیشنهاد، خاطر نشان کرد: باید کاری کنیم که پزشکان مسوولیت بیمارانی را که برای آنها نسخه می‌نویسند برعهده بگیرند.

پزشکیان با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت بهداشت این است که از حق بیماران دفاع کند، اظهار کرد: کاری نکنید که برای مردمی که مسوولیتش را بر عهده می‌گیرد مشکل ایجاد شود.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: پزشکی دکان‌داری نیست. پزشکی مسوولیت انسانی است که درمان آن را یک پزشک به عهده گرفته است.

وی در ادامه ضمن انتقاد از عملکرد پزشکان در بیمارستان‌های دولتی گفت: چرا در بیمارستان‌های دولتی پزشکان بیماران خود را به درستی معاینه نمی‌کنند و آنها را ارجاع می‌دهند که به مطب یا بیمارستان خصوصی مراجعه کنند. اگر اینگونه است درب بیمارستان دولتی را ببندید و به خصوصی تبدیل کنید.

حسینعلی شهریاری در موافقت با پیشنهاد فرهنگی نیز گفت: براساس قانون برنامه پنجم که سه سال از تصویب آن می‌گذرد باید از وزیر بهداشت بپرسیم چرا این قانون اجرایی نشده است. دو سال دیگر این قانون به اتمام می‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: ما خلع قانون برای برخورد با متخلفان نداریم اگر قانون برنامه مشکل دارد بگویید که آن را حل کنیم.

با توجه به اینکه پیشنهاد محمدحسین فرهنگی نیز مورد موافقت نمایندگان در صحن علنی مجلس قرار نگرفت، مقرر شد که این ماده به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شود تا به آن رسیدگی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha