سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳

سلامت نیوز : معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به شیوع ویروس کرونا در شرق عربستان، اقدامات مراقبتی انجام شده برای اعزام زائران بیت‌الله الحرام را تشریح کرد.

دکتر محمود نبوی در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره بیماری‌هایی که در عربستان حجاج را تهدید می‌کند، گفت: در شرق عربستان بیماری کرونا (ویروسی) که البته قدرت واگیری بالایی ندارد، وجود دارد که در اشخاص ناتوان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای تلفاتی داده است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: از مبتلایان به بیماری‌های تنفسی که از حج عمره بازگشتند نمونه‌گیری‌های مربوطه صورت گرفت و هیچ مورد مثبتی از ابتلا به ویروس کرونا در آنها دیده نشد.

وی افزود: در این زمینه از حدود دو ماه گذشته جلسات را با سازمان حج و زیارت و همچنین بخش پزشکی جمعیت هلال احمر برگزار کرده‌ و تمهیداتی را اندیشیده‌ایم. به این ترتیب چند متخصص عفونی و کارشناس از سوی وزارت بهداشت همراه کاروان‌ها اعزام می‌شوند.

نبوی ادامه داد: همچنین برای پزشکان کاروان‌ها نیز سمینارهایی برگزار شد و از سوی گروه مبارزه با بیماری‌ها آموزش‌های لازم به این پزشکان نیز داده شد. پمپلت و پوسترهای آموزشی نیز تهیه شده که قبل از سفر و در حین سفر و همچنین هنگام بازگشت به کشور میان حجاج توزیع می‌شود.

وی با بیان این که هر سال حدود 30 بیمار دیالیزی به حج اعزام می‌شدند، افزود: به لحاظ پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها در این افراد و همچنین جلوگیری از خطرات احتمالی، امسال بیماران دیالیزی از اعزام به حج حذف شدند. همچنین در معاینات نیز تاکید شد که بررسی‌های دقیق درباره بیماران قلبی، ریوی، دیابتی و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف صورت گیرد. به این ترتیب مبتلایان به بیماری‌های قلبی - ریوی پیشرفته، دیابت کنترل نشده و اشخاص دارای سیستم ایمنی ضعیف نیز امسال به حج اعزام نخواهند شد. در مورد مبتلایان به عفونت‌های تنفسی نیز کنترل‌های دقیق صورت می‌گیرد.

نبوی درباره اخباری مبنی بر کمبود واکسن آنفلوآنزا برای واکسیناسیون حجاج علیه این بیماری، گفت: دولت عربستان اجباری برای واکسیناسیون علیه این بیماری نگذاشته است. البته واکسن‌های جدید برای امسال هنوز وارد نشده است. در مجموع واکسیناسیون آنفلوآنزا برای حجاج جزو ضروریات نیست.

وی افزود: آنچه که برای حجاج لازم است تزریق واکسن مننژیت است که این امر برای حجاج انجام شده است. در مجموع مراقبت‌های لازم برای حجاج برقرار شده و اقدامات بهداشتی – درمانی لازم در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha