سلامت نیوز : یک فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با تاکید بر ضرورت آموزش به مربی‌ها و مسوولین مدارس درخصوص شیوه صحیح برخورد با دانش‌آموزان مبتلا به بیماری‌های خاص همچون صرع، توصیه کرد: این کودکان همچون سایر دانش آموزان حق حضور در محیط‌های اجتماعی، کلاس درس و تحصیل دارند.

دکتر جواد محمودی قرایی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر ضرورت آموزش به معلمان و مسوولین مدارس در خصوص شیوه صحیح برخورد با دانش آموزان مبتلا به بیماری‌های خاص همچون صرع، اظهار کرد: متاسفانه اکثر افراد جامعه اطلاع چندانی از نحوه درست ارتباط برقرار کردن با این بیماران بویژه در شرایط بحرانی ندارند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت کودکان مبتلا به انواع بیماری‌های خاص ممکن است در مدرسه با مشکل مواجه شوند که در این وضعیت آگاهی معلم نسبت به چگونگی کنترل شرایط و کمک به آنها نقش مهمی را در حفظ سلامت دانش‌آموزان ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه صرع یکی از بیماری‌هایی است که خطری برای کودک ندارد و تنها به صورت تشنج خود را نشان می‌دهد، افزود: بهترین کار برای کمک به دانش‌آموزانی که به این بیماری دچار بوده و در محیط مدرسه دچار حمله تشنج می‌شوند، آموزش به مسوولان مدرسه است.

وی ادامه داد: گاهی دیده می‌شود که این افراد از پذیرفتن مسوولیت این بچه‌ها شانه خالی می‌کنند، در حالی که این کاری نادرست است، چرا که این کودکان نیز همچون سایر دانش آموزان حق حضور در محیط‌های اجتماعی، کلاس درس و تحصیل دارند و نباید آنها را به این دلیل از دستیابی به حقوق اولیه خود بازداشت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به مربی‌ها و معلمین توصیه کرد: باید سعی شود تا بچه‌های مبتلا به صرع همیشه در مقابل دید باشند. همچنین به هنگام حمله تشنج می‌بایست آنها را به حالت دراز‌کش خواباند، دست را رو یا زیر سر قرار داد و مواظب بود تا صدمه‌ای نبینند، به طوری که انجام هیچ کار خاص دیگری لازم نیست. پس از سپری شدن حمله تشنج بهتر است به کودکان فرصت داده شود تا حالت خواب آلودگی موجودشان رفع شده و به شرایط طبیعی بازگردند.

والدین فرزند مبتلا به صرع از حضور در محیط های اجتماعی ممانعت نکنند

وی به لزوم حضور بچه‌های مبتلا به صرع در جمع و پرهیز والدین از ممانعت و حضور در محیط های اجتماعی یا انجام حرکات ورزشی تاکید کرد و گفت: این کودکان می‌توانند تحت نظر پزشک خود ورزش یا حتی شنا کنند و معاف کردن آنها از انجام این کارها و دورکردن بچه‌های بیمار از سایر همسالان به جای کمک به آنها صدمه می‌زند.

دکتر محمودی قرایی، کندی عملکرد در بچه‌ها را از جمله عوارض داروهای بیماری صرع عنوان کرد و گفت: تکالیف ارائه شده به این دسته از کودکان باید ساده و در حجم اندک باشد در واقع می‌بایست انتظارات معلمین از آنها حداقل مورد نیاز باشد، چرا که این دانش آموزان نسبت به دیگران به فرصت بیشتری نیاز دارند تا بتوانند با توجه به شرایطی که در نتیجه مصرف داروهای خاص دارا هستند، خود را به سطح کلاس برسانند.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در پایان به خانواده‌های دارای فرزند مبتلا به صرع یادآور شد: باید پیش از حضور فرزند بیمار در مدرسه، با وی راجع به لزوم سازگاری با دوستان و محیط آموزشی صحبت شود و به آنها اجازه بروز هیجانات، نگرانی ها و احساسات داده شود، والدین نیز تا حد ممکن می بایست با این کودکان همدلی کنند. توجه به این نکات منجر به کاهش استرس بچه‌های مبتلا به صرع، پذیرفتن بیماری و کنار آمدن با آن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha