سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 83222

سلامت نیوز : یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: چاقی شکمی در ایران برخلاف سایر کشورها بیشتر در بین خانم‌ها دیده می‌شود که این امر به دلیل فعالیت فیزیکی کم آنان است.

دکتر محمدرضا مهاجری در گفت‌وگو با(ایسنا)، افزود: راه‌هایی برای تشخیص اضافه وزن در افراد وجود دارد که از جمله آن تشخیص اندکس توده‌ای و یا وجود چاقی شکمی در فرد است.

وی ادامه داد: حاصل تقسیم وزن بر قد (برحسب متر) به توان 2، میزان اضافه وزن را مشخص می‌کند، به این شکل که اگر عدد به دست آمده بین 20 تا 25 باشد، فرد از نظر وزنی در حد نرمال است و بیش از 25 نشان‌دهنده اضافه وزن است.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر عدد حاصل این تقسیم بیش از 30 باشد فرد دچار چاقی است و باید هر چه سریع‌تر نسبت به کاهش وزن خود اقدام کند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: میزان دور شکم نیز در بررسی اندکی توده‌ای در بدن بسیار اهمیت دارد اگر اندازه‌ای دور شکم در زنان بیش از 88 سانتی‌متر باشد چاقی شکمی در آنان وجود دارد و اگر این میزان در مردان از 102 سانتی‌متر بیش‌تر باشد چاقی شکمی وجود دارد.

مهاجری با بیان اینکه چاقی شکمی در کشورهای دیگر در بین مردان بیش از زنان است، اظهار کرد: در کشور ما برخلاف سایر نقاط دنیا چاقی شکمی در زنان بالای 30 سال بیشتر است که نشان‌دهنده فعالیت کم زنان و تغذیه نامناسب در آن‌هاست.

وی در ادامه عنوان کرد: چاقی شکمی باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، عروقی، دیابت، سکته‌های مغزی و قلبی، فشار خون و مسائلی دیگر از این قبیل می‌شود.

این فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه چاقی در کشور ما در حال افزایش است، گفت: برای کاهش چاقی در کشور با برنامه‌ریزی و بررسی روش‌های درمانی جدیدتر و موثرتر، درمان بهتری را به کار بست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha