چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۴
کد خبر: 83273
سلامت نیوز : وزارت بهداشت اعلام کرد: ۲۵ درصد مردم دچار اختلال فشار خون بالا هستند. فشارخون بالا کار قلب را زیاد می‌کند و سبب فرسوده شدن و نارسایی عمل و کارکرد قلب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مهدیه سادات حاجی میرزاده، کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان یزد به مناسبت 7 مهر ماه روز جهانی قلب با اشاره به عوامل مستعد کننده بیماری های قلبی و عروقی گفت: عواملی در ابتلا به بیماری‌های قلبی دخیل‌ هستند که می‌توان با کنترل آنها به طریق طبیعی یا دارویی، خطر ابتلا را کاهش داد.

حاجی میرزاده مصرف سیگار را از جمله عوامل مستعد کننده بروز بیماری های قلب و عروقی دانست و گفت: افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به بیماری‌های عروقی و قلبی است.

وی با بیان اینکه سیگار یکی از عوامل اصلی مرگ بر اثر ایست ناگهانی قلب هستند، افزود: این مقدار در سیگاری‌ها دو برابر افراد غیرسیگاری است. استعمال دخانیات با مشارکت با سایر عوامل، موجب تشدید تأثیرات این عوامل هممی‌شوند. استنشاق دود سیگار از محیط حتی خطر ابتلا را در افراد غیرسیگاری بالا می‌برد.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: هنگامی که کلسترول خون افزایش می‌یابد، میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هم افزوده می‌شود. زمانی که کلسترول بالای خون با عوامل دیگر مانند مصرف سیگار و فشارخون در فردی وجود داشته باشد، احتمال خطر ابتلا افزایش می‌یابد.

حاجی میرزاده با بیان این مطلب که فشارخون بالا کار قلب را زیاد می‌کند و سبب فرسوده شدن و نارسایی عمل و کارکرد قلب می‌شود، گفت: این عامل موجب بالا رفتن خطر سکته یا نارسایی قلبی و نارسایی کلیوی می‌شود.

این کارشناس تغذیه یادآورشد: افزوده شدن عامل فشارخون بالا به عواملی مانند چاقی، مصرف سیگار، دیابت و کلسترول بالای خون موجب می‌شود که احتمال بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی چند بار بیشتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha