سلامت نیوز : یک پزشک متخصص اعصاب و روان در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: کسانی که با راه‌های کنترل استرس آشنایی ندارند، بیشتر در معرض آسیب‌ها و اختلالات روان تنی قرار می‌گیرند.

دکتر کاوه حجت در گفت وگو با (ایسنا) ، با اشاره به اینکه استرس به طور طبیعی در تمام افراد وجود دارد اما پاسخ به آن در افراد مختلف متفاوت است، افزود: استرس به سه دسته شغلی، عاطفی و خانوادگی تقسیم می‌شود که هر یک تاثیری نامطلوب در فرد ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: افرادی که از مهارت‌های کنترل استرس آگاهی ندارند در معرض خطر ابتلا به اضطراب مزمن، افسردگی، سردردهای مزمن، دردهای عضلانی، زخم گوارشی و ناراحتی‌های قلبی عروقی قرار دارند.

حجت اظهار داشت: علایم پاسخ به استرس بیشتر به صورت احساس دلهره، تپش قلب، تعریق، لرزش اندام ها و اختلال در خواب و اشتها خود را نشان می دهد.

وی اظهار کرد: با افزایش شدت استرس، علایم بیشتر به شکل حمله‌های عصبی و افسردگی بروز می کند.

حجت بهره‌مند شدن از آموزش‌های کنترل استرس را برای هر فرد ضروری دانست و توضیح داد: مهارت‌های کنترل استرس، مجموعه‌ای از تغییر در باورها، شناخت فرد نسبت به اتفاقات زندگی و رفتارهای فرد است.

وی تصریح کرد: برخی از افراد، وقایع و اتفاقات پیش آمده را بزرگ‌تر و فاجعه آمیزتر از واقعیت آن احساس می‌کنند که این موضوع، زمینه اضطراب شدید و مزمن را فراهم می‌کند.

حجت توضیح داد: با آموزش مهارت‌های کنترل استرس، فرد می‌تواند شناخت و تفکر مناسب در وقایع معمول زندگی داشته باشد.

حجت با بیان اینکه اختلالات اضطرابی ثانویه استرس‌ها به طور معمول با علایم اختلال در خواب و اشتها همراه است، گفت: به طور معمول در افراد مبتلا به اضطراب، اختلال در تمرکز وجود دارد که به شکل فراموشکاری و اشتباه کردن زیاد خود را نشان می دهد که اختلال به سیستم حافظه ارتباطی ندارد و فقط به علت اختلال در تمرکز است.

وی افزود: بعضی از افراد به دنبال استرس و اضطراب به بی‌اشتهایی و تهوع و بعضی به پرخوری‌های عصبی دچار می‌شوند.

حجت مثبت اندیشی، اعتماد به نفس بالا، هدف داشتن در زندگی و اعتقاد به دین و مذهب را جزو عوامل موثر در واکنش به استرس دانست و تصریح کرد: ورزش منظم روزانه، برقراری ارتباط با افراد موفق در زندگی و به کارگیری مهارت‌های کنترل استرس، در افزایش توان مقابله فرد استرس تاثیر بسزایی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha