سلامت نیوز : رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: براساس آمار ۸۶ درصد سالمندان با فرزندان و خانواده‌های خود زندگی می‌کنند که این اتفاق مبارکی است ضمن اینکه سازمان بهزیستی به سالمندان واجد شرایط تسهیلات ویژه‌ای را برای ساخت مسکن پرداخت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ همایون هاشمی در نشست خبری خود با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور توجه ویژه‌ای را به رفاه اجتماعی و موضوعات مختلف در این حوزه دارد، اظهارداشت: فدم‌های موثری در سال‌های اخیر در حوزه رفاه اجتماعی برداشته شده است که بنا داریم این برنامه‌ها را توسعه بدهیم.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی کشور بنا دارد از تمام ظرفیت‌ها برای ارائه خدمات به جامعه هدف بهزیستی استفاده کند و در این راستا همکاری خوبی را با دستگاه‌های مختلف دارد.

هاشمی بیان داشت: سازمان بهزیستی کشور همزمان با روز جهانی سالمندان برنامه‌های خوبی را برای تکریم و منزلت اجتماعی سالمندان پیش‌بینی کرده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: براساس تعریف سالمندی، هر فردی که به سن 65 به بالا برسد سالمند محسوب می‌شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون جمعیت بالای 60 سال کشورمان به 8.2 درصد رسیده است که البته این آمار سیر سعودی دارد.

هاشمی خاطرنشان کرد: توجه به مفاهیم اجتماعی و سالمندی از جمله سیاستهای اصلی سازمان بهزیستی محسوب می‌شود ضمن اینکه از 4 مهرماه تا 9 مهرماه بعنوان هفته سالمند نامگذاری شده است و در هر روز برنامه‌های خوبی برای سالمندان پیش‌بینی شده است.

وی به نامگذاری هفته سالمند اشاره کرد و گفت: روز چهارم مهرماه روز سالمند و مدیریت دانش، پنجم مهرماه روز سالمندان و ارزش غنایی فرهنگ و دینی، ششم مهرماه روز سالمند و پیشگیری و سلامت، هفتم مهر روز سالمند و حمایتهای قانونی، هشتم مهر روز سالمند، سبک زندگی سالمند و توانمندسازی و همچنین نهم مهرماه که مصادف است با روز جهانی سالمند به عنوان روز سالمند و همبستگی اجتماعی نامگذاری شده است.

هاشمی خاطرنشان کرد: تنها در صورتی می‌توان یک شبکه قدرتمند در حوزه رفاه اجتماعی داشته باشیم که در این بخش، دولت، مردم، ان‌جی‌او ها و سازمان‌های مردم نهاد همکاری کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: مرز سالمندی در کشور ما سن بازنشستگی و سن 60 سالگی است و براساس آمارهای بدست آمده 8.2 درصد جامعه ما سالمند هستند.

هاشمی درخصوص آمار سالمندان کشور گفت: بیش از 6 میلیون سالمند در کشور حضور دارند که پیش‌بینی می‌شود تا افق 1404 این آمار 3 برابر و به حدود 15 میلیون و 500 نفر برسد.

وی در خصوص وضعیت زندگی سالمندان کشور، گفت: 86.2 درصد سالمندان با فرزندان خود زندگی می‌کنند و این در حالی است که 80 درصد از سالمندان دارای خانه ملکی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: با توجه به تاکیدات دینی ما، تعداد قابل توجهی از سالمندان در کنار خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند و تنها تعداد محدود و آن هم به شرایطی دور از خانواده زندگی می‌کنند.

وی افزود: راه‌اندازی بنیاد فرهیختگان ویژه سالمندان یکی از برنامه‌های اصلی سازمان بهزیستی کشور است که قرار است این بنیاد‌ها در استان‌های مختلف راه‌اندازی شوند و خدماتی که این اماکن به سالمندان می‌دهند در بخش‌های مختلف چون آموزشهای فرهنگی، توانبخشی و... است.

هاشمی افزود: بزودی در هفته سالمندان در دو استان خراسان رضوی و کرمان بنیاد فرهیختگان راه‌اندازی می‌شود و به تدریج در دیگر استان‌ها بنیادهای فرزانگان راه‌اندازی خواهد شد که استان گیلان و کرمانشاه از دو جمله استان بعدی برای راه‌اندازی بنیاد فرزانگان هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه درخصوص آخرین وضعیت شورای ملی سالمندان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پس از جلسات متعدد و برگزاری جلسات کارشناسی، دبیرخانه شورای ملی سالمندان راه‌اندازی شد که اقدامات خوبی در حوزه سالمندی انجام داده است.

هاشمی درخصوص آمار سالمندان تحت پوشش بهزیستی گفت: 285 هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی هستند و از خدمات این نهاد در بخش‌های مختلف استفاده می‌کنند و این در حالیست که براساس آمار یک میلیون و 700 هزار بازنشسته تحت پوشش بیمه‌های تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی و سایر بیمه‌ها هستند و حدود یک میلیون و 500 هزار سالمند نیز تحت پوشش کمیته امداد و طرح شهید رجایی هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: سازمان بهزیستی به تمامی سالمندان تحت پوشش خود که به دلایلی ناتوان و کم درآمد هستند کمک می‌کند و این در حالیست که حدود 20 درصد از سالمندان کشور از هیچ بیمه‌ای استفاده نمی‌کنند به طوریکه دبیرخانه شورای ملی سالمندان بر خود واجب می‌داند با پیگیری و همکاری با سایر سازمان‌ها از جمله سازمان بیمه سلامت، شرایط مناسبی را برای پوشش بیمه اجتماعی سالمندان فراهم کند.

همایون هاشمی اظهارداشت: تدوین سند ملی استراتژیک سالمندان ، تدوین پیش‌نویس سند ملی سالمندان و همچنین تهیه گزارش کشوری مرتبط با حوزه سالمندان و همچنین تهیه تدوین بیمه مراقبتی سالمندان از جمله اقدامات انجام شده از سوی دبیرخانه شورای ملی سالمندان بوده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: راه‌اندازی سایت اینترنتی شورای ملی سالمندان، تدوین شاخص‌های شهر دوستدار سالمند با همکاری شهرداری‌ها از مهمترین اقدامات انجام شده از سوی دبیرخانه شورای ملی سالمندان است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سال گذشته حدود 55 هزار نفر از زنان سالمند با حمایت دولت و از منابعه حاصل از هدفمندی یارانه‌ها تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گرفتند که امسال نیز تعداد دیگری تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار خواهند گرفت.

هاشمی افزود: طرح‌های قلبارگرایی و شناسایی بیماران در معرض خطر، شناسایی سالمندان فاقد مسکن و همچنین ارائه تسهیلات ویژه در بخش مسکن به سالمندان از دیگر اقدامات انجام شده از سوی سازمان بهزیستی است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی کشور به سالمندان واجد شرایط تسهیلات ویژه‌ای را برای ساخت مسکن پرداخت می‌کنند که رقم آن معادل 4 میلیون تومان است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: در حوزه خود اشتغالی ویژه سالمندان نیز اقدامات خوبی در بخش راه‌اندازی تعاونی‌های خود اشتغالی ویژه سالمندان با رویکرد ایجاد اشتغال انجام شده است که هم‌اکنون 47 تعاونی خود اشتغالی ویژه سالمندان راه‌اندازی شده است.

هاشمی تصریح کرد: چاپ و انتشار کتابهای ویژه سالمندی از دیگر اقدامات بهزیستی محسوب می‌شوند که کتابهای جدیدی تحت عنوان سالمندان در آئین قانون ، دانش برای سالمندان و پوکی استخوان از جمله 3 کتاب جدیدی برای سالمندان است که به تازگی رونمایی شده است.

هاشمی بیان داشت: شورای ملی سالمندان بنا دارد جلسات خود را به طور منظم و با هماهنگی سایر دستگاه‌ها برگزار کند چرا که ما اعتقاد داریم برای ارتقاء زندگی سالمندان باید برنامه‌های مختلفی را در حوزه بهداشت، رفاه پیش‌بینی کنیم.

وی افزود: در قانون برنامه سوم توسعه و تشکیل شورای ملی سالمندان تاکید شده بود که بر اساس قانون ریاست این شورا به عهده وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیری این شورا به عهده رئیس سازمان بهزیستی است.

هاشمی در پایان اظهار امیدواری کرد: جلسات شورای ملی سالمندان با همکاری وزرا و سایر دستگاه‌ها به طور منظم برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha