چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۶
سلامت نیوز : بیماری وبا این روزها باعث نگرانی مردم شده است. این بیماری هرچند که به راحتی درمان می‌شود، اما چنان چه اقدام برای درمان با سهل‌انگاری بیمار همراه باشند می‌تواند خطر مرگ را درپی داشته باشد. درحال حاضر شمار مبتلایان به وبا در کشور 170 نفر ذکر شده که از این تعداد 2 مورد در تهران و یک مورد نیز در کرج شناسایی شده و بقیه بیماران مربوط به مناطق شرق و جنوب شرق کشور است. مهم‌ترین عامل بروز این بیماری در کشور، افغانی‌ها و پاکستانی‌هایی هستند که به‌صورت قاچاق وارد کشور شده و با مراجعه به شهرهای بزرگ باعث گسترش این بیماری می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خورشید ؛ گفته می‌شود تا کنون 3 نفر به دلیل این بیماری فوت کرده‌اند که هر سه آنها مهاجران افغانی بودند. برای پیشگیری از این بیماری لزوم رعایت بهداشت مانند شستن دست‌ها، ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزی‌ها و نیز توجه به مصرف آب پاکیزه و سالم از مهم‌ترین مواردی است که پزشکان توصیه می‌کنند. یک متخصص داخلی و گوارش، درخصوص این بیماری می‌گوید: وبا یک بیماری عفونی است که در برخی مناطق به صورت بومی‌ وجود دارد. این بیماری همه ساله در فصل پاییز بروز می‌کند و بیشترین زمان فعالیت این بیماری در اواخر تابستان و اوایل پاییز است.

دکتر ایرج خسرونیا، می‌افزاید: بیماری وبا در کشور همه سال در همین فصل حدود 100 تا 200 نفر را مبتلا می‌کند و این وضعیت مدت 40 سال است که در کشور ادامه دارد. وی با بیان اینکه این بیماری امسال در کشور خیلی زودتر از سال‌های دیگر شروع شده، اظهار می‌کند: این موضوع به این دلیل است که تعدادی از افراد افغانی و پاکستانی که آلوده بودند وارد کشور شده و متأسفانه باعث ابتلای تعداد 170 نفر به این بیماری شده‌اند. رئیس هیأت‌مدیره جامعه پزشکان داخلی ایران، در خصوص اینکه گفته می‌شود وبا در کشور ریشه‌کن شده بود و شیوع دوباره یافته است، تصریح می‌کند: این بیماری در کشور ریشه‌کن نشده بود زیرا هر سال تعدادی را مبتلا می‌کند. خسرونیا، با اشاره به نشانه‌های این بیماری می‌افزاید: وبا می‌تواند بدون هیچ نشانه‌ای باشد که در این صورت فرد نه اسهال دارد و نه استفراغ و تنها حامل میکروب است که به آن وبای خشک می‌گویند. این افراد ازطریق رعایت نکردن بهداشت هنگام اجابت مزاج می‌توانند باعث انتشار بیماری شوند و این نوع وبا خطرناک‌تر از سایر انواع وبا به حساب می‌آید.

این متخصص داخلی و گوارش می‌افزاید: به‌طور کلی نشانه‌هایی مانند اسهال، استفراغ، دل‌درد، ضعف عمومی، بی‌حالی وگاهی تب از علائم مهم این بیماری است. در این بیماری اسهال هم به‌صورت آبکی و هم همراه با دانه‌هایی در مدفوع است که اگر درمان نشود، باعث می‌شود فرد در مدت 24 یا 48 ساعت آینده به سمت بدحالی رود. خسرونیا، تأکید می‌کند: بنابراین همه بیماران مشکوک به بیماری وبا، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند. شیوع وبا در برخی مناطق شهر و کشور خسرونیا، درخصوص اینکه وبا در چه مناطقی شیوع می‌یابد، می‌گوید: در مناطقی که مردم ازنظر بهداشتی در وضعیت نامناسبی قرار دارند یا اینکه ازنظر اقتصادی با مشکل مواجه هستند و به‌صورت گروهی و جمعیتی زندگی می‌کنند، شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

امسال نیز وبا در مناطق شرقی کشور به‌دلیل همجوار بودن با کشورهای افغانستان و پاکستان و تردد مردمان این کشورها در مناطق مرزی از شیوع بیشتری برخوردار است. افراد این کشورها به‌ویژه آنهایی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و امکان قرنطینه شدن آنها وجود ندارد، باعث گسترش آلودگی وبا در کشور می‌شوند. این عضو هیأت علمی‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به درمان بیماری وبا تاکید کرد: درمان این بیماری بسیار راحت و آسان است به‌شرط اینکه بیمار از بدو شروع بیماری به پزشک مراجعه کند که در مدت 24 ساعت بهبود می‌یابد اما اگر به پزشک مراجعه نکند دچار عوارض و حتی مرگ می‌شود. این متخصص داخلی و گوارش، درباره اینکه بیماری وبا چگونه گسترش می‌یابد، تصریح می‌کند: این بیماری از طریق دستان آلوده، آب، غذا، خاک و سبزی‌ها و صیفی‌جات آلوده انتشار می‌یابد به‌ویژه اینکه انواعی از میوه‌های پاییزی که روی زمین رشد می‌کنند، مانند خیار، هندوانه و خربزه اگر به‌صورت غیربهداشتی مصرف شود باعث آلودگی و انتقال بیماری می‌شود.

رئیس هیأت‌مدیره جامعه پزشکان داخلی ایران، می‌افزاید: چنانچه افراد مبتلا به وبا دست‌شان را به دستگیره‌های اتوبوس یا دستگیره‌های درها به‌ویژه درهای توالت بزنند، باعث انتقال این بیماری می‌شوند. همچنین با مصرف غذای آلوده یا آب آلوده به‌ویژه در مناطقی که دسترسی به آب بهداشتی وجود ندارد، امکان ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. توصیه پیشگیرانه به مردم رعایت اصول بهداشتی مانند شستن دست‌ها بعد از رسیدن به منزل و هنگام صرف غذا از نکات مهمی‌ است که خسرونیا رعایت آن را به مردم توصیه می‌کند و می‌افزاید: همچنین از مصرف آب‌های آلوده به‌ویژه آب چشمه‌ها و رودخانه‌ها که منشأ آنها معلوم نیست، باید به‌طور جدی خودداری شود و نیز از مصرف غذاهای مشکوک و سبزی‌ها در برخی رستوران‌ها که کمتر نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند، خودداری کرد و از مصرف سبزی‌هایی هم که با کودهای انسانی پرورش داده می‌شود، پرهیز کرد.

این عضو هیأت علمی‌دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با تأکید بر اینکه سبزی‌ها جزو مواد ضروری بدن است که حتما باید مصرف شود، می‌افزاید: اما ضروری است که سبزی‌ها قبل از مصرف به‌خوبی شسته شود و نحوه شستن سبزی‌ها هم به این ترتیب است که ابتدا با آب شسته تا گل آن تمیز شود سپس به‌مدت 5 دقیقه در آب حاوی چند قطره مایع ظرفشویی خوابانده شود تا انگل‌های سبزی خارج شود و پس از آن نیز به‌مدت 5 تا 10 دقیقه در محلول کلر خوابانده شود تا همه میکروب‌ها از بین برود. آسیب‌پذیری کودکان و افراد مسن در مقابل وبا خسرونیا، با بیان اینکه هرچقدر فرد ضعیف باشد، این بیماری برایش خطرناک‌تر است، تصریح می‌کند: کودکان، افراد مسن و بیماران آسیب‌پذیری بیشتری در مقابل وبا دارند. وی درخصوص وضعیت شیوع این بیماری در کشور اظهار می‌کند: با توجه به اینکه وضعیت بهداشت در کشور مناسب است، امکان شیوع و همه‌گیری این بیماری وجود ندارد و آمار مبتلایان نمی‌تواند افزایش بیشتری پیدا کند و کم‌کم از میزان شیوع بیماری کاسته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha