پنجشنبه ۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۲
کد خبر: 83337
سلامت نیوز : مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان از قطعیت راه‌اندازی مجمع خیرین ازدواج در استان‌های سراسر کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ «مسعود امینی» با بیان اینکه ما در تمام استان‌ها استفاده از ظرفیت و توانمندی ستاد ساماندهی امور جوانان را به صورت جدی توصیه می‌کنیم، افزود: بسیاری از نهادها و ارگان‌های دولتی عضو این ستاد هستند که ظرفیت‌های بالایی برای تسریع در رسیدگی به امور جوانان دارند. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه توانسته‌ایم سامانه ایجاد دفاتر ازدواج آسان را در دانشگاه‌های کشور راه اندازی کنیم، خاطرنشان کرد:‌ خوشبختانه آیین‌نامه ایجاد این سامانه در هشت دانشگاه کشور نهایی شده است و ان‌شاءالله فعالیت این سامانه به زودی به اجرا در می‌آید.

وی در ادامه از برنامه‌ریزی برای راه اندازی مجمع خیرین ازدواج در استان‌های سراسر کشور خبر داد و تصریح کرد: این مجمع در قالب یک تشکل رسمی و با تأمین منابع مالی مورد نیاز برای جذب خیرین در امر ازدواج راه‌اندازی می‌شود.

امینی تاکید کرد: بنا به دستور و درخواست شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی تکالیف تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌ها را در حوزه جوانان مشخص کرده‌ایم که به زودی به تمامی نهادها ابلاغ شود.

مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان یادآور شد: اکنون استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان،‌ فارس و خوزستان در آمار طلاق رتبه‌های اول تا پنجم کشور را در اختیار دارند و تلاش ما این است که روز به روز آمار طلاق در نقاط مختلف کشور با اقدام‌هایی که با همکاری تمامی نهادها برنامه‌ریزی می‌کنیم، کاهش یابد.

وظایف دستگاه‌ها مشخص نیست
به گفته یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی طرح‌هایی که تاکنون در حوزه ازدواج جوانان در کشور ارایه شده است، پشتوانه اجرایی نداشته‌اند، وی در این باره به «حمایت» می‌گوید: از آنجا که هنوز وظایف برخی دستگاه‌ها به طور واضح در حوزه ازدواج مشخص نشده است و اجرای طرح‌ها نیز پشتوانه‌ای نداشته‌اند؛ برخی از آنها با شکست مواجه شده‌ا‌ند.

«شهروز افخمی» افزود: مرکز آمار در آخرین گزارش خود اعلام کرد که ازدواج در کشور با کاهش 7.9 درصدی همراه بوده است که با توجه به این آمار، دستگاه‌های متولی و به خصوص وزارت ورزش و جوانان باید توجه بیشتری به این اصل مهم از زندگی جوانان داشته باشند.

به گفته افخمی نبود همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های متولی رسیدگی به حوزه جوانان یکی دیگر از مسایلی است که اجرای طرح‌های ازدواج را با مشکل مواجه کرده است، وی توضیح داد: برای مثال اگر بانک‌ها در پرداخت وام به جوانان تعجیل می‌کردند و مراکز مشاوره هم سبک زندگی آسان را به جوانان آموزش می‌دادند، طرح ازدواج آسان، بهتر اجرایی و استقبال بیشتری از آن می‌شد. وی در ادامه افزود: باید در نظر داشت که طرح‌هایی که برای ازدواج جوانان در کشور ارایه می‌شوند ضمانت اجرایی داشته باشند؛ در غیر این صورت تاثیرگذار نخواهند بود و حتی زمینه سوء استفاده را فراهم می‌کنند.

لزوم برنامه‌ریزی هدفمند برای ازدواج جوانان
به گفته یکی دیگر از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، نوعی از تربیت که باعث شده است جوانان از نظر شخصیتی آماده‌ ازدواج نباشند، ملاک‌های غیرمنطقی در همسریابی، مهریه‌های سنگین، تشریفات و تجملات در خرید جهیزیه و برگزاری جشن‌های عقد و عروسی از عواملی هستند که ازدواج جوانان را به تعویق انداخته‌است.«عبدالرضا عزیزی» با بیان این مطلب، به «حمایت» گفت: جوانان ما از ازدواج دوری می‌کنند؛ اما اگر وزارت ورزش و جوانان که متولی رسیدگی به این موضوع است برنامه‌ریزی جامع و هدفمندی در این باره داشته باشد، می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

وی با استقبال از راه‌اندازی مجمع خیرین ازدواج در استان‌های سراسر کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته نیاز کشور به مدرسه‌سازی تا حدی برطرف شده است، خیران نیز برای انجام اقدام‌های خداپسندانه خود، به بخش بهداشت و درمان وارد شده‌اند؛ اما اگر وزارت ورزش و جوانان بتواند این افراد را به عرصه کمک به حل مشکلات جوانان وارد کند؛ می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نزدیک شاهد اتفاق‌های خوبی در امور مربوط به ازدواج جوانان باشیم.

وی در پایان تصریح کرد: هرگاه مردم مستقیماً وارد اجرای طرحی شده‌اند، شکستی وجود نداشته است، ما نیز به ورود خیران به این موضوع موافق و خوش‌بین هستیم و تا جایی که بتوانیم از این طرح حمایت خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • الهام محمدی ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
    0 0
    سلام. کاش میشد یکی صدامو بشنوه یه خبر خوب بهم بده من پسری رو دوست دارم کا شرط خانوادم مسکن که نداره چی میشد یه خیر پیدا میشد کمکمون میکرد یه دعای همیشگی هم به دنبالش بود . فقط میتونم بگم کاش.