مرغ‌هایی که در تهران عرضه می‌شوند دارای 47 درصد سرب و 17 درصد کادمیوم هستند، اگر حتی یک درصد هم صحت داشته باشد می‌تواند برای سلامتی آحاد جامعه بسیار خطرناک باشد.

مرغ‌های آلوده به سرب/هشدار سازمان میادین میوه و تره بار جدی گرفته شود
سلامت نیوز : رئیس انجمن جامعه متخصصان داخلی ایران با اشاره به اینکه هشدار سازمان میادین میوه و تره بار درباره مرغ‌های آلوده به سرب باید جدی گرفته شود، گفت: مسمومیت با آلاینده سرب باعث کم‌خونی، مشکلات مغز و استخوان و همچنین بیماری‌‌های عصبی می‌شود.

ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح و توضیح خبر مرغ‌های آلوده بوده به سرب اظهار داشت: این خبر را مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار تهران اعلام کردند مبنی بر اینکه مرغ‌هایی که در تهران عرضه می‌شوند دارای 47 درصد سرب و 17 درصد کادمیوم هستند و اگر این مسئله صحت داشته باشد به دلیل آنکه مرغ غذای مکرر مردم شده است بنابر این می‌تواند این آلودگی برای افراد به خصوص افراد مسن و کودکان باعث مسمومیت‌های شدید و خطرناک شود.

وی افزود: مسمومیت با آلاینده سرب می‌تواند باعث کم‌خونی، مشکلات مغز و استخوان و همچنین بیماری‌‌های عصبی شود و باید هر چه سریعتر این مسئله در مورد آلودگی مرغ‌ها به سرب بررسی و از طرف مسئولان ذیربط پیگیری‌های جامعی صورت پذیرد.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران ادامه داد: این مسئله که مرغ‌هایی که در تهران عرضه می‌شوند دارای 47 درصد سرب و 17 درصد کادمیوم هستند، اگر حتی یک درصد هم صحت داشته باشد می‌تواند برای سلامتی آحاد جامعه بسیار خطرناک باشد.

خسرونیا در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌شود که این مرغ‌ها به سرب آلوده شوند، بیان کرد: بیشترین عامل آن احتمالا مصرف خوراکی است که مرغ مصرف می‌کند که امکان دارد به سرب آلوده شده باشد.

وی در توصیه به مسئولان خاطرنشان کرد: بیشترین توصیه به مسئولان این است که باید ورود مواد اولیه غذایی را به داخل کشور چه در زمینه مواد خوراکی انسان و چه مواد خوراکی حیوانات به خوبی مورد بررسی و نظارت قرار دهند. زیرا در این مقولات سازمان‌ها و نهادهای گوناگونی برای نظارت بر واردات محصولات بخصوص مواد خوراکی مسئول هستند.

مرغ‌های تهرانی 47 درصد سرب دارند/ پیاز آلوده‌ترین محصول وارداتی

به گزارش تسنیم، حسین صفایی مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار تهران در هفتمین جلسه علنی شورای چهارم تهران گزارش عملکرد سازمان میادین تره بار را به اعضای شورای شهر ارائه کرد و در این گزارش اعلام داشت که بر اساس آخرین بررسی‌ها مرغ‌هایی که در تهران عرضه می‌شوند هورمونی نیستند ولی دارای 47 درصد سرب و 17 درصد کادمیوم هستند.

در این گزارش آمده است 190 بازار عرضه میوه و تره بار در تهران داریم که 80 بازار آن مجهز به رادیو بازار بوده و اخبار مربوط به میوه و تره بار را به مردم ارائه می‌کند. همچنین تمامی کارگران دارای شناسنامه کاری هستند و آموزش بهداشتی را فرا گرفته اند.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار عنوان کرده است: هر ساله و در هر فصل 6 هزار و 500 نمونه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که خیار، پیاز، گوجه و سیب زمینی همیشه در دستور پایش قرار دارد و بر اساس آخرین آزمایشات انجام شده بر روی مرغ‌های وارداتی تهران به این نتیجه رسیدیم که میزان آنتی بیوتیک در مرغ‌ها 6 درصد، سرب 47 درصد و کادمیوم 17 درصد بوده است. این درحالی است که مرغ تهران از 10 استان تامین می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین سیب و پرتقال بیشترین میوه‌های وارداتی هستند که در موضوع دستکاری ژنتیکی مورد مطالعه قرار می‌گیرند ولی باید گفت که توانسته‌ایم مرغ فله‌ای را در تهران حذف کرده و تمامی مرغ‌های عرضه شده با بسته بندی عرضه شود.

صفایی برگزاری 6 نمایشگاه عرضه مواد غذایی ارگانیک را مهمترین دستاورد این سازمان عنوان کرد و گفت: در ابتدا مقاومت هایی وجود داشت. وقتی که رئیس سازمان بازرسی کل کشور از موضوع آلودگی‌ها و مشکلات سموم شیمیایی و کودها در محصولات کشاورزی مطلع شد حتی به رئیس جمهور نامه نوشتند که باید برای حذف این آلاینده‌ها چاره اندیشی شود.

این مقام مسئول در شهرداری تهران اعلام کرد: پیاز آلوده‌ترین محصول وارداتی به تهران است که متاسفانه آلوده به نیترات و سرب است. همچنین هیچیک از محصولات دریایی که به تهران وارد می‌شود قابل رهگیری و پیگیری نیست و تمامی میوه‌های ورودی به تهران بدون شناسنامه است.

بحران خاموش مواد غذایی

در این زمینه رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نیز عنوان کرده است: بحران ناشی از مواد غذایی صنعتی یک بحران خاموش است که در بلند مدت عوارض آن آشکار می‌شود، وزارت بهداشت در مدیریت غذای مردم ذی صلاح‌تر از همه دستگاههاست. موازی کاریهای باید در این حوزه کم شود.

دیناروند اضافه کرد: بحران ناشی از مواد غذایی جدید یک بحران خاموش است. علت اینکه طی سالهای اخیر با افزایش بیماریهای مزمن، غیر واگیر و از جمله سرطان مواجه شده‌ایم همین افزایش مصرف مواد و فرآورده‌های صنعتی است.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: وزارت بهداشت وظایفش را برای ساماندهی این حوزه و بهبود کیفیت مواد غذایی مصرفی مردم با دقت و جدیت پیگیری می‌کند، وظیفه وزارت بهداشت تضمین سلامت مردم و حفظ و ارتقای آن است و باید آنچه وظیفه‌مان است را هر چه بهتر انجام دهیم و تقویت کنیم.

معاون وزیر بهداشت تأکید کرد: مطمئناً اولویت اول وزارت بهداشت این است سلامت فرآورده‌های غذایی در بازار تضمین و تأیید شده باشد. با موجود موازی کاریهایی که بین دستگاههای مختلف در این حوزه وجود دارد، وزارت بهداشت خودش را ذی صلاح تر از همه دستگاهها در زمینه تضمین سلامت مواد غذایی می‌داند چون تأمین سلامت مردم وظیفه اصلی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیز بازی تخصصی وزارت بهداشت در این زمینه است.

دیناروند اضافه کرد: وزارت بهداشت یک شبکه بهداشتی و درمانی در سراسر کشور دارد که در اقصی نقاط کشور در تمام شهرها و روستاها تا بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشکی گسترده است و در این حوزه برای ارتقای سلامت مردم در تمام کشور خدمت رسانی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: انتظار ما این است که موازی کاریها برای مدیریت و نظارت بر سلامت و امنیت مواد غذایی کمتر شود و وزارت بهداشت بتواند با قدرت کارش را انجام دهد. در این زمینه اگر نیاز باشد در قوانین و مقررات کشور اصلاحاتی صورت بگیرد در این زمینه نیز پیگیری و اقدام می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha