سلامت نیوز:‌ رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی گفت: هیچ بیمار قلبی اورژانسی پشت نوبت عمل در کشور نداریم.

فریدون نوحی در گفت‌وگو با فارس در مورد عوامل خطر ایجاد بیماری‌های قلبی گفت: صرف‌نظر از عوامل ژنتیکی و وراثت عوامل دیگری مانند فشار خون بالا، سیگار کشیدن و چربی و قند خون بالا در کنار بی‌حرکتی می‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

وی با تأکید براینکه فشار خون یکی از عوامل اصلی در بروز بیماری‌های قلبی در کشور ما است، افزود: ولی نباید شیوه نامناسب زندگی از نظر تغذیه را نیز بی‌اهمیت بدانیم چرا که تغذیه نامناسب و بد غذا خوردن نیز در بروز انواع بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی مؤثر است و متأسفانه وقتی سطح استفاده خانوار بهبود می‌یابد فکر می‌کنند بیشتر بخورند در صورتی که هر غذای خوشمزه‌ای چیز خوبی نیست.

نوحی خاطرنشان کرد: پیشگیری از بیماری قلبی -  عروقی کار مشکلی نیست به شرط آنکه مراقب نحوه تغذیه، تحرک و بیماری‌های زنجیره‌ای مانند فشار خون، چربی و قند خون خود باشیم.

رئیس انجمن جراحان قلب و عروق ایران با اشاره به اینکه حتی برخی از بیماران مبتلا به فشار خون فکر می‌کنند با مصرف دارو مشکل حل می‌شود، افزود: آمارها نشان می‌دهد فقط در 16 درصد افراد مبتلا به فشار خون مصرف دارو به تنهایی نقش کنترل‌کننده دارد و عوامل دیگری مانند کاهش وزن، ترک سیگار و قند خون نیز بسیار موثر است.

وی در پاسخ به اینکه از چه سنی بیماری‌های قلبی و عروقی باید پایش شود، گفت: واقعیت این است که باید از سن کودکی مراقبت بود تا وزن کودکان بالا نرود و اگر در افراد خانواده بیماری قلبی وجود دارد بیشتر به این موضوع باید توجه کرد در غیر این صورت در سن 25 سالگی یک دوره پایش پیشنهاد می‌شود و افراد بالای 50 سال حتماً باید مراقب خود باشند.

رئیس بیمارستان قلب شهید رجایی تصریح کرد: در صورت پیشگیری مناسب خطر نیاز به عمل جراحی قلب در سنین پایین از بین می‌رود چرا که طبق این اصل با بالا رفتن سن بیماری‌های قلبی عروقی افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha