جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
کد خبر: 83392

کم نیستند والدینی که ترجیح می‌دهند خودشان خوراکی زنگ تفریح فرزندشان را تهیه کنند تا مشکلی از نظر بهداشت و سلامت موادغذایی او را تهدید نکند.

6 پیشنهاد سالم برای زنگ تفریح
سلامت نیوز:‌ براساس اعلام مسوولان اداره سلامت وزارت آموزش و پرورش، قرار شده از امسال طرح توزیع غذای گرم در بوفه مدرسه‌ها، به‌خصوص مدارس تهران،‌ اجرا شود...

طبق این طرح، بوفه‌های مدرسه‌ها در صورت برخورداری از امکانات لازم طبخ و توزیع غذای گرم، سالم و بهداشتی، می‌توانند غذاهایی مانند آش رشته، لوبیا، عدسی، ماکارونی با سویا، تخم‌مرغ و سیب‌زمینی آبپز را عرضه كنند. با این حال، کم نیستند والدینی که ترجیح می‌دهند خودشان خوراکی زنگ تفریح فرزندشان را تهیه کنند تا مشکلی از نظر بهداشت و سلامت موادغذایی او را تهدید نکند. به همین دلیل این هفته، به معرفی 6 خوراکی مغذی و خوشمزه برای زنگ تفریح بچه‌ها پرداخته‌ایم.

نان و مربا


گاهی به‌جای نان و پنیر برای فرزند خود لقمه نان و مربا بگیرید. حواستان باشد که شهد مربا را داخل لقمه نریزید و کره را هم از این لقمه مخصوص زنگ تفریح، حذف کنید. در عوض، مقداری گردو یا پسته را بکوبید و روی مربا بپاشید. با این کار، هم از نشت مربا به بیرون لقمه جلوگیری می‌‌شود و هم ارزش تغذیه‌ای این ساندویچ خانگی بالا می‌‌رود. شکر غلیظ‌شده موجود در مربا می‌تواند یکی از بهترین منابع تامین سوخت مغز بچه‌ها در طول مدتی که در مدرسه هستند، باشد.

اسنک گوشت

معمولا اسنک‌هایی که با نان تست و مقداری مایه گوشتی در دستگاه‌های ساندویچ‌ساز خانگی تهیه می‌شوند، بسیار مورد علاقه و توجه بچه‌ها هستند. به همین دلیل می‌توانید هفته‌ای یکی دو مرتبه به‌جای ساندویچ نان و پنیر، یک یا 2 اسنک که با ترکیبی از نان تست، گوشت چرخ‌کرده و پخته قرمز یا گوشت پخته مرغ یا گوشت پخته بوقلمون همراه گوجه و کمی کنجد تهیه شده است، برای زنگ تفریح بچه‌ها کنار بگذارید. از آنجا که اجزای این اسنک‌‌ها با کمک دستگاه ساندویچ‌ساز خوب به هم می‌چسبند، خوردن آنها برای بچه‌ها بسیار راحت است. برای افزایش ارزش تغذیه‌ای و انرژی این خوراکی نیز می‌توانید انواع مغزهای آسیاب‌شده را هم به ترکیبات آن اضافه کنید. به علاوه، اگر فرزندتان کمبود وزن دارد، می‌توانید یک برگه پنیر پیتزا هم به ترکیب اسنک اضافه کنید.

آبمیوه‌های طبیعی

هرچند که طولانی شدن مدت زمان نگهداری آبمیوه‌ها باعث کاهش ارزش تغذیه‌ای آنها می‌شود، اما می‌توانید صبح‌ها یک لیوان آبمیوه طبیعی موجود در هر فصل (مانند آب مرکبات، هویج، سیب، انبه، کیوی و...) برای فرزندتان بگیرید و آن را در قمقمه‌اش بریزید تا بتواند زنگ تفریح یک نوشیدنی سالم که هنوز هم مقدار زیادی موادمغذی در آن باقی‌مانده است، بنوشد. خوردن آبمیوه‌های طبیعی، هم انرژی بیشتری به بچه‌ها می‌دهد و هم باعث افزایش اشتهای آنها برای خوردن خوراکی اصلی‌شان که شاید یک لقمه نان و پنیر یا یک تکه کیک خانگی سالم باشد، بشود.

گردو و کشمش

معمولا بچه‌ها به خوردن خوراکی‌های ترکیبی مانند کشمش و نخودچی، گردو و کشمش، گندم و شاه‌دانه یا حتی کنجد و شاه‌دانه، علاقه زیادی دارند. پس بهتر است یک ظرف کوچک برای آنها تهیه کنید و هر روز مقداری از این خوراکی‌های ترکیبی را به‌عنوان اغذیه زنگ تفریح در آن بریزید. مغزها و دانه‌ها، سرشار از انرژی هستند و کشمش هم به‌عنوان یک ماده غذایی شیرین، می‌تواند انرژی از دست رفته مغز را سریع تامین کند. در ضمن، خوردن روزانه 15 کشمش با 2 گردوی کامل در زنگ تفریح، می‌تواند انرژی و قدرت یادگیری بچه‌ها را بالا ببرد.

میوه‌ و عسل


می‌توانید برای افزایش انرژی و قدرت تمرکز بچه‌ها، مقداری میوه مانند سیب، گلابی، انگور، هلو یا مرکبات شیرین را پوست کنید، تکه‌تکه کنید، آنها را در کمی عسل بغلتانید و سپس داخل ظرفی دربسته قرار دهید. کنار ظرف هم یک چنگال کوچک بگذارید تا بچه‌ها بتوانند به‌سادگی این خوراکی سرشار از ویتامین و انرژی را هنگام زنگ تفریح، نوش جان کنند.

ساندویچ کوکو و کتلت

انواع کوکو، کتلت و شامی، جزو غذاهای مورد علاقه بچه‌ها هستند. گاهی می‌توانید یک لقمه کتلت همراه خیار و گوجه برای بچه‌ها آماده کنید تا با خوردن آن در زنگ تفریح، هم انرژی کافی به دست آورند و هم قدری از موادمغذی مورد نیاز بدنشان را در طول روز دریافت کنند. البته برای سرخ کردن کتلت‌ها یا کوکوها از روغن زیادی استفاده نکنید تا خوردن آنها به‌صورت سرد هم برای بچه‌ها مطلوب باشد.
منبع: هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha