اسماعیل كهرم مشاور ارشد سازمان محیط‌زیست گفت : مهم‌ترین این مصوبات فروش پارك پردیسان، انحلال شورای‌عالی محیط‌زیست از شكل قبلی و بهره‌برداری از معادن در مناطق حفاظت شده است.

تمام مصوبه‌های مخرب محیط‌زیست لغو می‌شوند
سلامت نیوز : اسماعیل كهرم كارشناس نام‌آشنای محیط‌زیست و مشاور جدید سازمان حفاظت از محیط‌زیست در گفت‌وگو با تهران امروز از بازپس‌گیری بخش‌های واگذار شده پارك ملی كلاه قاضی و بمو كه در دولت گذشته واگذار شد خبر می‌دهد. كهرم اعتقاد دارد كه روی كار آمدن دولت جدید و انتخاب معصومه ابتكار به عنوان رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست به معنای پایان كار نیست بلكه گروهی امروز به ساختمان محیط‌زیست آمدند كه نخستین گام آنها بازپس‌گیری محیط‌زیست كشور در پی واگذاری‌های بی‌حد و حصر دولت گذشته به دستگاه و افراد ذی نفوذ است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ او لغو مصوبات محیط‌زیست ستیز را یكی از ماموریت‌های اصلی محیط‌زیست می‌داند. اما این تمام مشكل محیط‌زیست نیست. در 4 سال گذشته افرادی به عنوان مدیر در استان‌های مختلف مسئولیت پذیرفته‌اند كه هیچ سنخیتی با محیط‌زیست ندارند. آنطور كه كهرم می‌گوید محمدجواد محمدی‌زاده تنها در اقدامی یك فرد با مدرك فوق دیپلم را به ریاست یك سازمان در یكی از استان‌ها انتخاب كرده كه در حكم استخدامی به عنوان دكتر معرفی شده است.

انتصاب‌های آبكی

كهرم اعتقاد دارد كه مصوبات دولت گذشته بیشتر تخریب را به محیط‌زیست وارد كرد: «مصوباتی كه خلق‌الساعه وضع شدند.» مشاور رئیس سازمان محیط‌زیست تصویب این مصوبات را به دلیل حضور افراد غیر متخصص در سازمان محیط‌زیست می‌داند و به همین دلیل می‌گوید: «بدون شك تمام كسانی كه بدون تخصص وارد سازمان شده‌اند را كنار خواهیم گذاشت و فرصت فعالیت برای فارغ التحصیلان و متخصصان محیط‌زیست را به‌وجود خواهیم آورد.» او انتخاب محمدهادی حیدرزاده مشاور سابق شهردار تهران به ریاست محیط‌زیست تهران را در همین راستا می‌داند. به گفته كهرم، سازمان محیط‌زیست در دوره جدید تصمیم دارد كه هر جا آدم لایقی باشد را به بدنه كارشناسی سازمان وارد كند. كهرم به وجودچنین كارشناسانی در جهاد كشاورزی اشاره می‌كند اما اسم خاصی را به میان نمی‌آورد.

برای ماندگاری مناطق حفاظت شده، شهید دادیم

در اسفندماه گذشته احمدی‌نژاد قانونی را تصویب كرد كه براساس آن معدنكاوی در دل مناطق حفاظت شده آزاد شد. این مصوبه برخلاف فلسفه تاسیس سازمان به نام سازمان حفاظت از محیط‌زیست بود و آه از نهاد همگان برانگیخت. اما مدیریت رئیس دولت نهم و دهم اقتصاد كشور را در سراشیبی انداخته بود. اینجا بود كه احمدی‌نژاد تصمیم گرفت تا با معدنكاوی در مناطق حفاظت شده مشكل بیكاری را حل كند. او در حالی آخرین داشته‌های محیط‌زیستی را قربانی مدیریت نامطلوب در 8 سال گذشته كرد كه كشور در معرض بحران‌های محیط‌زیستی قرار دارد.

كهرم هرچند نمی‌داند كه میزان تخریب وارد شده به این مناطق براساس همین مصوبه چقدر است اما اعتقاد دارد كه معصومه ابتكار فعالیت خویش را از صفر شروع نمی‌كند بلكه از منهای صفر شروع می‌كند. كهرم به واگذاری بخش‌های زیادی از پارك ملی بمو و همچنین كلاه قاضی به صنایع اشاره و تاكید می‌كند كه بدون شك این بخش‌ها به سازمان محیط‌زیست برمی‌گردد. او می‌گوید دولت گذشته درحالی به راحتی این بخش‌ها را برگرداند كه ما برای حفاظت از آنها شهید داده بودیم. اشاره كهرم به شهادت چهار محیط‌بان برای حفاظت از پارك ملی بمو در دهه‌های گذشته بود.

آشوراده به بخش خصوصی داده نمی‌شود

كهرم اعتقاد دارد همین كه یك منطقه حفاظت شده یا بخشی از یك پارك ملی به صنایع واگذار می‌شود، آن را باید یك زمین مرده به‌حساب آورد برای همین هم برگرداندن بخش‌های واگذار شده از مناطق حفاظت شده به محیط‌زیست را مساوی با جبران تخریب‌ها می‌داند. او با تعجب می‌گوید پارك ملی كلاه قاضی را واگذار كردند و در مقابل اعتراض‌ها می‌گویند زمین معاوض می‌گیریم. كهرم واگذاركنندگان را مخاطب قرار می‌دهد و می‌گوید آیا می‌توان معاوضی برای حیات وحش كلاه قاضی گرفت. او همچنین به مصوبه واگذاری آشوراده اشاره می‌كند و می‌گوید آنها یكی از مهم‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش با شهرت جهانی را به بخش خصوصی واگذار كرده بودند؛ تنها جزیره دریای خزر را. كهرم همچنین آب پاكی را در این منطقه از كشور هم روی دست همگان می‌ریزد و تاكید می‌كند كه سازمان محیط‌زیست جلوی این واگذاری را خواهد گرفت.

واگذاری آشوراده در زمان دولت خاتمی هم مسئله‌ای بود كه محیط‌زیست با آن درگیر بود اما آن زمان اجازه واگذاری داده نشد. كهرم همچنین تاكید می‌كند كه سازمان محیط‌زیست هرگز با ساخت پالایشگاه نفت در این منطقه موافقت نخواهد كرد. پالایشگاهی كه كهرم اصرار برای ساخت آن را یك لج بازی اساسی می‌دانست كه محیط‌زیست را قربانی می‌كرد. او ساخت پالایشگاه را باعث از بین رفتن زمین‌های كشاورزی و معیشت مردم علاوه بر حیات وحش منطقه می‌داند و می‌گوید با چه استدلالی می‌خواستند اینجا پالایشگاه نفت بزنند و قتی آب‌های زیرزمینی تا یك متری سطح زمین جاری می‌شوند و هرآلودگی را وارد خاك‌های حاصلخیز منطقه می‌‌كنند.

او میزان سوءاستفاده از محیط‌زیست را در سال‌های گذشته بسیار زیاد توصیف می‌كند و می‌گوید در جلسات چند ساعته هر روزه‌ای كه درباره محیط‌زیست انجام می‌گیرد جز تباهی و نابودی به چیزی نمی‌رسیم.

حقوق محیط‌بان‌ها زیاد شود

او به شرایط كاری محیط‌بانان اشاره می‌كند و می‌گوید محیط‌بانان باوجود شرایط سخت كاری از یك كارمند كمتر حقوق می‌گیرند واین مسئله قطعا باید تغییر كند. كهرم همچنین به شرایط دو محیط‌بان دنا كه حكم اعدام خورده‌اند اشاره می‌كند و می‌گوید زمانی كه اسعد تقی زاده به زندان رفت یك جوان 27 ساله بود و الان 32 سال دارد و هر روز كابوس طناب دار را می‌بیند. او شرایط حقوقی محیط‌بانان را ناعادلانه توصیف می‌كند ومی گوید محیط‌بانی كه ماه‌ها دور از خانواده در كوه‌ها و بیابان‌ها بدون هیچ امكاناتی از محیط‌زیست دفاع می‌كند.

كهرم می‌گوید: «همچنین یكی دیگر از اقداماتی كه باید در اسرع وقت به آن پرداخت اصلاح كمیت و كیفیت نیروهای محیط‌بانی در سازمان محیط‌زیست است چرا كه نیروها نقش بسیار مهمی در حفاظت از محیط‌زیست دارند.» او با بیان اینكه بسیاری از محیط‌بانان دارای تحصیلات عالیه هستند، می‌گوید: چنانچه حقوق، مزایا و معیشت این محیط‌بانان با میزان تحصیلات و تجربه آنها هماهنگ شود از نارضایتی آنها كاسته شده و قطعا نقش بسیار مهمی در حفاظت از محیط‌زیست خواهد داشت؛ لذا هماهنگ كردن میزان تحصیلات و تجارب محیط‌بانان با درجه محیط‌بانی در حقوق و مزایای آنها از دیگر اقداماتی است كه در اسرع وقت به آنها پرداخته می‌شود.

می خواستند در پارك پردیسان استخر بسازند

كهرم به مسئله فروش پارك پردیسان اشاره می‌كند و می‌گوید درحالی كه محمدی‌زاده پارك را به نهادهای نظامی فروخته بود تا برای كاركنان خود خانه سازمانی بسازند اما فروش آن را تكذیب می‌كرد. آنطور كه او می‌گوید در این پارك علاوه بر منازل مسكونی قرار بود رستوران و استخر نیز ساخته شود. او در نهایت می‌گوید: «تلاش می‌كنیم ظرف سه ماه آینده تمام مصوباتی كه در دوره قبلی تصویب شد و موازین زیست‌محیطی در آن در نظر گرفته نشده بود، لغو شود.» به گفته كهرم از مهم‌ترین این مصوبات فروش پارك پردیسان، انحلال شورای‌عالی محیط‌زیست از شكل قبلی و بهره‌برداری از معادن در مناطق حفاظت شده است.

او همچنین خبر می‌دهد كه در حال حاضر رایزنی‌ها برای این است كه احیای شورای‌عالی محیط‌زیست به ریاست رئیس‌جمهور انجام شده و اولین اقدامی كه در راستای حفاظت از محیط‌زیست انجام خواهد شد، احیای این شورا به شكل قبلی خواهد بود. به گفته كهرم رایزنی‌ها برای لغو مصوبات فروش پارك پردیسان انجام شده و بررسی‌ها برای لغو مصوبه بهره‌برداری از معادن نیز در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha