سلامت نیوز : رییس سازمان نظام پرستاری وضعیت پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی را تشریح کرد و از معاونت پرستاری وزارت بهداشت خواست تا برای حل مسائل مبتلابه جامعه پرستاری به کمک نظام پرستاری بیاید.

محمد میرزابیگی در گفت‌وگو با (ایسنا)، به وضعیت نامناسب پرستاران در بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد بهترین راهکار این است که انتظارات خود را متوجه معاونت پرستاری وزارت بهداشت کنیم، زیرا نظام پرستاری یک نهاد عمومی غیردولتی است که اختیارات و قدرت اجرایی آنچنانی ندارد اما پیگیری مسائل صنفی رفاهی و آموزشی پرستاران را به خوبی پیش می‌برد.

وی ادامه داد: سیاست‌گذاری،‌ برنامه‌ریزی، اجرا و کنترل بر عهده وزارت بهداشت است و باید به سمتی حرکت کند که در بخش‌های مختلف نگاه تخصصی به موضوعات مختلف داشته باشد که فعل «مراقبت و پرستاری» نیز از جمله آن‌هاست و معاونت پرستاری نیز با همین دیدگاه در این وزارتخانه شکل گرفته است.

رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه بخش خصوصی باید همانند سایر بخش‌ها به لحاظ استاندارد بکارگیری نیروی انسانی، تدوین استانداردهای خدمتی و راهنماهای بالینی، نحوه فراگیری آموزش‌های مهارتی مانند بازآموزی، نحوه پایبندی به آموزش‌های ضمن خدمت، نحوه پایبندی به مقررات حرفه‌ای و رعایت آنها بویژه اخلاق پرستاری که در منشور حقوق بیمار مندرج است، در سطح قابل قبولی قرار داشته باشد، عنوان کرد: بخش خصوصی باید در این ابعاد کنترل شود و همان‌گونه که اکنون بیمارستان‌ها به لحاظ امر پزشکی از طریق معاونت‌های بهداشت و درمان کنترل می‌شوند، حوزه‌های پرستاری نیز باید توسط معاونت‌های پرستاری تحت نظارت قرار بگیرند.

میرزابیگی ادامه داد: مشکلاتی چون دستمزد و حقوق و مزایای نامناسب، عدم پایبندی به قوانین، نداشتن استانداردهای خدمتی، حرفه‌ای و ساختاری باعث شده است که اگرچه در بخش خصوصی پرستاران ما به لحاظ ارائه خدمات کنترل‌شده‌تر هستند اما متاسفانه مزایای کمتری دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام پرستاری پیگیر تسّری کلیه قوانین مصوب در این حوزه به کلیه بخش‌ها و مراکز است، گفت: ولی اگر معاونت پرستاری به کمک نظام پرستاری بیاید، مسائل پرستاری به نحو بهتری حل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha